Gå til innhold

Mine beste venninner drar alltid på turer uten meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to venninner. Disse er fra barndommen. Sliter med relasjoner, så har bare disse. Selv har de flere venner.

I alle år har de dratt på turer sammen. Hvorfor? Fordi mennene deres også er kamerater. Mennene deres kjenner selvsagt min mann, men et godt vennskap har det altså ikke blitt. 

Vi har to barn hver alle sammen, på omtrent samme alder.

Føler det er litt sårende aldri å bli spurt om å være med. Han ene mannen er en veldig status- fyr. Han jager etter ting å skryte av, jeg vet at han ikke liker så godt at hans kone er min venninne. Vi er en ganske gjennomsnittsfamilie ang. økonomi, disse ligger noen hakk over, og han streber etter kontakt med de som er de mest velstående karene i byen.

Mannen min reiser mye i jobben, så sånn sett kunne de bedt med meg og barna om det kun han som hadde vært «problemet».

Æsj! Føler meg forbigått hver sommer, og alle andre turer de er på sammen. Vi har riktignok noen jenteturer, men barna inkluderes aldri. I år er de også sammen med et annet vennepar, hvor mannens kollega og fruen med barn er med. 

Selv er jeg mye alene med barna i sommer, og føler dette er så sårt. 

Er jeg bare veldig sensitiv her, eller hva tenker dere? 

Anonymkode: a2abe...433

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med de! Det er da det vil vise seg hvor skoen trykker. 
Dersom de tar det negativt opp så er de ikke gode venninner heller.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg være veldig direkte her, men at de er dine beste venninner betyr ikke at du er deres beste venninne. Hvis du i tillegg har problemer med relasjoner så er det ikke sikkert du er den de trives best sammen med heller. De har tydeligvis fått et godt forhold seg i mellom, og det har de faktisk lov til uten å invitere med deg. Trenger ikke ha noe med hverken statusjag eller økonomi å gjøre, men rett og slett dynamikk og matchende personligheter. Hvis du ønsker at alle skal gjøre noe sammen så kan jo du invitere, du må ikke alltid vente på alle andres initiativ. At du er mye alene med barna skjønner jeg ikke er så kjekt, men da er vel første bud at du ber din mann stille mer opp så dere kan gjøre ting sammen som en familie, og deretter finne andre dere kan henge med. Har ikke din mann noen venner dere kan ta kontakt med? familie på din eller hans side? naboer? venner av barna?

Anonymkode: 00ed7...690

• Liker 13
Skrevet

Skjønner det kan være sårt, men ofte handler det om dynamikk i hele gruppen og at alle skal ha det bra på turen. Hvis din mann ikke kjenner de andre mennene godt nok kan det gjøre at det ikke føles aktuelt å dra på ferie sammen. En gruppe blir også mer komplisert med tre familier enn bare to familier. Jeg reiser gjerne med en annen familie, men to andre familier høres veldig mye ut for min del. 
Siden det høres ut som disse andre har reist på ferie sammen flere ganger har de nok utviklet godt feriesamarbeid og en velkjent dynamikk. Hvis du ønsker å være en del av en slik tur må du nok være den som spør om det. De vet hva de har i hverandres familie på tur, men ikke hva de får. Så jeg skjønner at de ikke er pådrivere for endring. 
Hvis de er gode venner av deg burde det også være mulig for deg å si at det er litt sårt å ikke bli invitert i det fellesskapet. Så kan du høre hva de sier. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De som før var mine bestevenninner er bedre venner nå enn med meg. For meg tror jeg det er familiesituasjon som har gjort det. Jeg gift med barn, og de er single. De reiser ofte på turer sammen, og jeg blir sjelden spurt. Før synes jeg det var litt sårt (for vi er fremdeles venner), men så skjønte jeg at jeg sa nei flere ganger og i tillegg så inviterte jo ikke jeg på noe heller. Gjør du det? Eller forventer du alltid at du skal få være med på det de planlegger, men aldri planlegger selv? Når jeg har invitert de gamle venninnene mine på tur, så blir de med. Kanskje du må ta initiativ selv? 

Anonymkode: 6ace4...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Mine 2 venner med familier reiser sammen i sommer. Og det hadde vært greit nok, men hun ene sender snap og viser hvor koselig de har det og alt det gøye ungene gjør sammen 

Anonymkode: 7b157...ef9

• Liker 3
Skrevet

Man må få lov til å dra på ferie uten å måtte invitere alle. Virker ikke som om dere er en fast «gjeng». Så synes det er helt greit at de drar uten å invitere deg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes dette er sårt ts, det hadde jeg også synes.

Anonymkode: 406a9...6ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt! Min bestevenninne lå med min daværende mann, så venninner er ikke alltid gode..

Anonymkode: ea36a...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte handler det også om kjemi ungene imellom. Mine barn ønsker ikke å dra på lengre turer med en venninne av meg og hennes barn. Og da får de slippe. Det er deres ferie også og måtte tvangsosialiseres med noen man ikke liker er pyton. Andre venner og barna deres drar vi gjerne på tur med😊 

Anonymkode: 751d5...615

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på å være to og tre familier på tur. det har jeg merket i sommer.

Med noen familier så flyter alt av seg selv, med andre kreves små og store kompromisser hver dag, hele tiden. 

Det betyr ikke at man ikke er venner. Men det betyr at man ikke er en vennefamilie.

De må faktisk få lov til å kose seg, uten å måtte inkludere deg. 

Anonymkode: 96b26...58f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Nei, jeg har ikke foreslått at jeg skal være med på tur. Føler jeg presser meg på da, og det er det siste jeg vil…

Som sagt er de nå tre familier på tur sammen. Venneparet er ukjent for det ene venneparet. 

Hender vi drar på dagsturer sammen (svært sjelden), og barna mine leker veldig godt med deres barn. 

Ser den at jeg ikke blir ansett å være en så god venninne, som jeg føler i forhold til dem. Men nå som det har vært korona, og begrensninger i forhold til sammenkomster, er jeg inkludert som en av få av deres venninne. 

De legger ut så mange fine bilder på Facebook av hvor urolig koselig de har det. 

Vi finner på mange ting min mann, barn og jeg. Har det fint sammen. Likevel kjennes det litt sårt aldri å bli inkludert i noen ferieplaner. De vet helt sikkert at jeg gjerne ville vært med. 

Hadde sikkert vært lettere om jeg kunne fått meg noen reisevenner, men dette med å få nye venner forstår jeg ikke helt hvordan fungerer… 

Forøvrig er både mannen min og jeg enebarn.

Anonymkode: a2abe...433

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er sårt, men hvis mennene deres ikke liker deg eller din mann vil det jo dessverre sikkert ikke bli aktuelt å dra sammen.

Jeg kommer aldri til å dra på familietur med bestevenninnen min, fordi mannen min ikke kan fordra hennes mann. I tillegg er barna veldig «mye», så vi vil henst ikke ha dem i hus, og vårt barn blir sliten og kjeder seg av å være med dem. Vil da heller være alene.

Så har vi et felles vennepar, som vi ofte er sammen med. Barna går veldig  gidt sammen, mennene går sammen, vi kvinnene går sammen, og jeg er også venner med ham, og kona hans er venner med min mann (typ sender hverandre snapper etc, altså ikke kun par-aktiviteter). Det er komplisert… For venninnen i det oaret er ikke i nærheten av like nær venninne som den første, men bestevenninnen mi. har rett og slett en kjip mann og ufyselige barn. Det kan jeg selvsagt aldri si til henne, så jeg må finne på grunner 🙁

Jeg syne du skal spørre om dere kan dra på tur sammen uten mennene. 

Anonymkode: b492b...a76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver du aldri blir bedt med, men hvorfor ber ikke du dem med? Eller har du forsøkt?

Anonymkode: 356ab...380

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...