AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Mamma har en venninne som får uføretrygd av Nav, mens hun er bosett i hjemlandet. I Balkan. Et land utenfor eu. Fikk vite at hun har gjort dette i 7 år. Hun har svindlet nav i 7 år. Burde jeg melde av til nav anonymt, eller burde jeg la det ligge? Anonymkode: f5c39...476 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mamma har en venninne som får uføretrygd av Nav, mens hun er bosett i hjemlandet. I Balkan. Et land utenfor eu. Fikk vite at hun har gjort dette i 7 år. Hun har svindlet nav i 7 år. Burde jeg melde av til nav anonymt, eller burde jeg la det ligge? Anonymkode: f5c39...476 Meld til NAV, det er din plikt. Anonymkode: b47bc...171 45
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Uff, har litt samme problemstilling. Min svigerfar er 100 %ufør, men arbeider tilsvarende en 100%-stilling svart. Han får dermed dobbel innbetaling. Har hatt lyst til å melde anonymt en million ganger, men får meg ikke til å gjøre det. Så forstår deg godt dersom du ikke tør, men jeg mener prinsipielt at du burde. Anonymkode: d3ab2...471 14
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Meld til NAV, det er din plikt. Anonymkode: b47bc...171 Definer "plikt" her. Anonymkode: 44b7e...838 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Nei, jeg ville ikke gjort noe. Veit du hele historien osv? Tror ikke men slipper unna med sånt heller, noen få men det blir nok oppdaget. Føler ikke at det er din/min sak egentlig. Anonymkode: 443be...36f 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 (endret) Det er litt forskjellige regler rundt det med å ta med seg uføretrygd til utlandet. Det avhenger av botid i Norge og hvilket utland man reiser til. Her tror jeg det går på botid i Norge, for balkanlandene er vel ikke med i EU ennå. Uansett, så ville jeg nok ikke selv angitt henne, men kanskje din mor kunne ha advart henne om at det antakelig ikke er lov, og at det kan få store konsekvenser. Det er jo ikke sikkert at din mors venninne er klar over det? Så kan evt din mors venninne skynde seg tilbake. https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland#chapter-2 jeg forstår at det er lett å tråkke feil i disse reglene, når noen kan, og andre kan ikke. Det er også forskjell på midlertidig opphold og fast bosettelse, så det er ikke alltid lett å orientere seg i alle disse reglene. Et eksempel her, jeg ble syk etter 40 år i arbeidslivet, så jeg jobber bare bittelitt, og har hytte i Danmark. Man måtte opplyse om man hadde vært i utlandet og ble trukket for aap., så jeg våget kun å reise i helger og høytider, det var akseptert. Så kom NAV skandalen, der det viste seg at Norge hadde misforstått det som var avtalt med EU/EØS, og vi fikk opplyst at mange var blitt uskyldig dømt. Endret 24. juli 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, jeg ville ikke gjort noe. Veit du hele historien osv? Tror ikke men slipper unna med sånt heller, noen få men det blir nok oppdaget. Føler ikke at det er din/min sak egentlig. Anonymkode: 443be...36f Hah, er alles sak, de tar penger fra felleskassa!! Anonymkode: 2cb0c...860 40
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Jeg ville meldt fra om noe såpass alvorlig. Er det ikke noe feil så skjer det heller ikke noe🤷🏻♀️ Anonymkode: 45948...b0b 17
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mamma har en venninne som får uføretrygd av Nav, mens hun er bosett i hjemlandet. I Balkan. Et land utenfor eu. Fikk vite at hun har gjort dette i 7 år. Hun har svindlet nav i 7 år. Burde jeg melde av til nav anonymt, eller burde jeg la det ligge? Anonymkode: f5c39...476 Hvorfor tror du at hun ikke har lov til å ta med seg uføretrygden til utlandet?. Anonymkode: 706d8...d63 7
Håkon 1970 Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor tror du at hun ikke har lov til å ta med seg uføretrygden til utlandet?. Anonymkode: 706d8...d63 Bosatt i utlandet Når du skal være i utlandet i mer enn 12 måneder, regnes du som bosatt i utlandet etter folketrygdlovens regler. Det samme gjelder hvis du i 2 eller flere kalenderår etter hverandre skal være i utlandet mer enn 6 måneder i året. Du er ikke lenger medlem i folketrygden når du regnes som bosatt i utlandet. Uføretrygd ved opphold i eller flytting til et EU/EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge selv om du flytter til et annet EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med. https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland#chapter-2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 Håkon 1970 skrev (10 minutter siden): Bosatt i utlandet Når du skal være i utlandet i mer enn 12 måneder, regnes du som bosatt i utlandet etter folketrygdlovens regler. Det samme gjelder hvis du i 2 eller flere kalenderår etter hverandre skal være i utlandet mer enn 6 måneder i året. Du er ikke lenger medlem i folketrygden når du regnes som bosatt i utlandet. Uføretrygd ved opphold i eller flytting til et EU/EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge selv om du flytter til et annet EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med. https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland#chapter-2 Man mister ikke retten til å få utbetalt uføretrygd om man ikke lenger er medlem i folketrygden, men dette er det veldig mange som ikke skjønner og det henger vel sammen med at de tror at folketrygd har noe med uføretrygd å gjøre. Flytter man til et land som Norge ikke har trygdeavtale med så får man fremdeles med seg uføretrygden, men man må ofte sørge for privat helseforsikring. Dette står det også på siden du linket til:. Uføretrygd ved opphold i eller flytting til et land Norge ikke har trygdeavtale med Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med. Har du mindre enn 20 års botid, regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden. Uføretrygd som er gitt etter unntaksregler kan ikke utbetales hvis du flytter fra Norge. Dette kan for eksempel gjelde unntak for flyktninger ung uføre medlemstid Anonymkode: 706d8...d63 11
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, jeg ville ikke gjort noe. Veit du hele historien osv? Tror ikke men slipper unna med sånt heller, noen få men det blir nok oppdaget. Føler ikke at det er din/min sak egentlig. Anonymkode: 443be...36f Nav vil jo i så fall sjekke historien. Anonymkode: efa82...934 9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Definer "plikt" her. Anonymkode: 44b7e...838 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, jeg ville ikke gjort noe. Veit du hele historien osv? Tror ikke men slipper unna med sånt heller, noen få men det blir nok oppdaget. Føler ikke at det er din/min sak egentlig. Anonymkode: 443be...36f Nav er avhengig av at folk melder fra, storparten av trygdemisbruk tas på denne måten. Så følger nav selvsagt opp selv om der stemmer eller ei. trygdeordningene bærer vi økonomisk sammen, og vi har så mange trygdede nå at vi må slå ned på misbruk. Hvis du vil beholde dagens rause trygdeordninger bør du selvsagt melde fra hvis du mistenker misbruk Anonymkode: 89502...4f3 11
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mamma har en venninne som får uføretrygd av Nav, mens hun er bosett i hjemlandet. I Balkan. Et land utenfor eu. Fikk vite at hun har gjort dette i 7 år. Hun har svindlet nav i 7 år. Burde jeg melde av til nav anonymt, eller burde jeg la det ligge? Anonymkode: f5c39...476 Det er lov å bo i utlandet. Har du ikke hørt om alle de som bor i Spania??? Anonymkode: 5c315...7cd 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nav er avhengig av at folk melder fra, storparten av trygdemisbruk tas på denne måten. Så følger nav selvsagt opp selv om der stemmer eller ei. trygdeordningene bærer vi økonomisk sammen, og vi har så mange trygdede nå at vi må slå ned på misbruk. Hvis du vil beholde dagens rause trygdeordninger bør du selvsagt melde fra hvis du mistenker misbruk Anonymkode: 89502...4f3 Dette definerer ikke "plikt". Anonymkode: 44b7e...838
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 Selvfølgelig melder du ifra. Så er det opptil NAV å avgjøre utfallet. Anonymkode: 163d2...766 8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor tror du at hun ikke har lov til å ta med seg uføretrygden til utlandet?. Anonymkode: 706d8...d63 Fordi det står på nav sin side at man skal melde i fra om bosituasjonen endrer seg, og andre eventuelle endringer. Hun har tatt med pengene til Albania, og vært boende der i flere år uten å si ifra. Så ja Anonymkode: f5c39...476 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette definerer ikke "plikt". Anonymkode: 44b7e...838 Jeg har meldt ifra. Jeg finner meg ikke i at jeg skatter, og jobber for hardt for mine penger til at en person skal leve luksuriøst i hjemlandet sitt. Det melder jeg i fra om Anonymkode: f5c39...476 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå