Gå til innhold

Kan det være lurt å ta opp studielån selv om man ikke trenger det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og vet man ikke får omgjort noe til stipend pga inntekt og formue.... Kan det alikevel være lurt? Investere de i noe? Pensjonssparing? Aksjesparing? Bare spare de og bruke de til feks nødvendig oppussing, bil el senere? Er jo det billigste lånet man kan ha... Noen formeninger?

Anonymkode: 5fa04...110

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo spare til bolig mens du studerer, f.eks. Synes det høres lurt ut😊 Vet andre som har gjort det.

Anonymkode: 30c89...82e

AnonymBruker
Skrevet

JA!!!!! UTEN TVIL!!!

Det er et veldig gunstig lån. 40% er stipend. Ingen renter før etter studiet. 

Anonymkode: 8a614...fe3

• Liker 2
Skrevet

Har tatt opp fullt studielån hvert år og satt pengene i Bitcoin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg et en voksen student, med lite boliglån.... Og får heller ikke omgjort 40% til stipend pga formue osv.... Men kan det allikevel være lurt å investere de pengene i noe? Tenker på å muligens spare til pensjon og et annet fond feks.... TS

Anonymkode: 5fa04...110

AnonymBruker
Skrevet

Får man omgjort til stipend når man bor hjemme?  Bor hjemme og jobber og studerer. Er vel ikke vits med studielån da?

Anonymkode: 2a654...c01

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

JA!!!!! UTEN TVIL!!!

Det er et veldig gunstig lån. 40% er stipend. Ingen renter før etter studiet. 

Anonymkode: 8a614...fe3

Det er 40% stipend hvis du består fagene, og hvis du bor borte. Bor du hjemme blir ingenting gjort om til stipend

men ja er et gunstig lån, ingen renter og man kan utsette renter og lånet kostnadsfritt i 3 år etter studiet

Skrevet (endret)

Det er jo rentefritt i studietiden selv om du ikke skulle ha rett til omgjøring etterpå. Du taper derfor ikke noe på å ta opp  lånet og spare eller investere det, og heller tilbakebetale alt den dagen renta skal begynne å løpe, og bare beholde avkastningen av pengene. Det aller sikreste, men som selvsagt har omtrent null avkastning, er bankinnskudd. Fondssparing har større avkastning, men risikoen for tap er selvsagt tilstede, selv om de fleste har tjent på fondssparing de siste årene. 

Endret av Ullvott
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt ca 70 000 av studielånet i fond ila det siste året, og har grei avkastning(i snitt 7%). Så for min del ble det greit, da jeg ikke har mulighet til sparing/jobbe mye☺️

Anonymkode: e0234...676

Skrevet

Jeg gjorde det! Satt alt i fond og sitter igjen med en god gevinst ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...