Gå til innhold

Litt undringer om dette med uføre og det at andre skal vite hvorfor man er ufør.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Har rett på å vite det"

"Fortjener å få vite det"

"Mine skattepenger"

Osv

Det er ikke rart at man ikke har lyst til å si at man er ufør! Det er da ingen som har noe med det å gjøre? Hva nytte har det for andre å vite at feks jeg er ufør pga psyken? Jeg har bla c-ptsd, altså en skade påført meg av andre, i mitt tilfelle foreldrene mine. Det er en skade som har gjort meg syk, med bla angst, bare det er stigmatiserende. Dette er ikke noe jeg vil snakke med alle og enhver om, så jeg undrer meg over at enkelte mener de har krav på å få vite det? Hva skal de/dere gjøre med den infoen? 

Hvor mye skal man fortelle? 

Jeg har en god utdannelse og har jobbet i mange år før det smalt, er det kanskje greit og godkjent da? Kan jeg få være syk i fred og få slippe å føle på skam? Kan jeg få styre mitt eget liv uten at andre skal ha en mening om det? 

De rundt meg som er nær vet hva det handler om, det samme gjør leger og behandlere, ingen andre har vel noe med det å gjøre?

Hvordan har det ramlet inn i hodet til enkelte at de har krav og rett til å vite slike personlige ting om folk de kanskje ikke en gang kjenner?

Anonymkode: 54a39...b02

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

"Har rett på å vite det"

"Fortjener å få vite det"

"Mine skattepenger"

Osv

Det er ikke rart at man ikke har lyst til å si at man er ufør! Det er da ingen som har noe med det å gjøre? Hva nytte har det for andre å vite at feks jeg er ufør pga psyken? Jeg har bla c-ptsd, altså en skade påført meg av andre, i mitt tilfelle foreldrene mine. Det er en skade som har gjort meg syk, med bla angst, bare det er stigmatiserende. Dette er ikke noe jeg vil snakke med alle og enhver om, så jeg undrer meg over at enkelte mener de har krav på å få vite det? Hva skal de/dere gjøre med den infoen? 

Hvor mye skal man fortelle? 

Jeg har en god utdannelse og har jobbet i mange år før det smalt, er det kanskje greit og godkjent da? Kan jeg få være syk i fred og få slippe å føle på skam? Kan jeg få styre mitt eget liv uten at andre skal ha en mening om det? 

De rundt meg som er nær vet hva det handler om, det samme gjør leger og behandlere, ingen andre har vel noe med det å gjøre?

Hvordan har det ramlet inn i hodet til enkelte at de har krav og rett til å vite slike personlige ting om folk de kanskje ikke en gang kjenner?

Ingen har krav på å vite hvorfor folk er syke eller ikke jobber. Til og med arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva ansatte er sykmeldt for. 
helse er en privatsak. 
At folk er så dum at de sier:  «jeg har krav på å vite hvorfor enkelt personer i Norge er ufør av, fordi det er MINE skattepenger dette går til 😂  hvem er en enkeltperson å vurdere om hva som er gyldig grunn til å få ufør eller ei? 
om naboen min er ufør og går i fjellet, hvem er jeg til å mene noe om naboen skal ha ufør eller ei?? 
de som er uføre har vært gjennom en lang prosess med lege, spesialister og nav. Har de konkludert med ufør er dette en avgjørelse folk skal ha respekt for. 
Jeg er hverken lege eller spesialist, så jeg kan ikke uttale meg om andre folks restarbeidsevne. 
jeg spør heller ikke folk som går til psykolog hva som feiler de.. fordi det går på mime skattepenger 😅 er det liksom opp til meg da å vurdere om folk har rett på psykolog eller ei? 
så latterlig dumme folk er!! 

Anonymkode: 79276...d19

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sier de har rett på å vite det? 

Er ufør, og har aldri opplevd at tilfeldige mennesker mener de har krav på å vite hvorfor…

Anonymkode: fe92d...7b2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe nytt at folk føler de har krav på forklaringer. 

det kommer av at de ser på seg selv som veldig viktige. Det er også de samme folka som driter i sannhet, de vil bare føle seg bra. 

Anonymkode: 9c11d...d5b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Helseopplysninger er en privatsak

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ufør, og har aldri opplevd at tilfeldige mennesker mener de har krav på å vite hvorfor…

Jeg er i full jobb og er frisk. Møter jo på folk som er uføre, og lurer jo litt på hva som feiler de hvis de framstår som opplagte og ressurssterke da uføre er et stort steg, og lang prosess med leger og spesialister. Det angår ikke meg, og folk skal slippe å settes i gapestokk og forklare seg om sin helsetilstand til meg. 
om jeg blir sykmeldt har heller ikke naboen krav på å vite hva som feiler meg 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der er bare til å lese uføre-trådene her inne..

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke ufør, men jeg går muligens den veien. Folk måtte gjerne spurt, så kanskje de blir litt lang i maska?

«Jo, nå skal du høre, jeg har vært utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep, for å nevne noe, noe mer du vil vite?»

Jeg tror de hadde blitt ganske lang i maska da og sannsynligvis hatt vett nok til å ikke plumpe uti med noe sånt neste gang.

Helseopplysninger er en privatsak.

Jeg har faktisk lurt på å svare slik om jeg kommer ut for en slik person😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke noe nytt at folk føler de har krav på forklaringer. 

det kommer av at de ser på seg selv som veldig viktige. Det er også de samme folka som driter i sannhet, de vil bare føle seg bra. 

Anonymkode: 9c11d...d5b

Folk elsker å få vite touchy ting om andre, så har de noe å fortelle på venninne kvelder.. 

• Liker 2
Skrevet

Det er relativt få mennesker som har interesse av å vite hva som feiler tilfeldige uføre. 
Men jeg tipper mange lurer på hvorfor naboen eller kjente man har jevnlig kontakt med er ufør dersom det ikke blir fortalt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der er bare til å lese uføre-trådene her inne..

Jeg har faktisk lurt på å svare slik om jeg kommer ut for en slik person😅

Jepp!

Jeg tror ikke folk egentlig heller ønsker å bruke sosiale tilstelninger til å høre om andres lidelser og traumer. Sannsynligvis er det de samme som krever å få vite andres sykehistorie som også ville trukket seg unna om noen åpnet seg fordi de syntes det hadde blitt for mye informasjon og «syting». De krever altså å få vite, men hvis folk forteller så sier de at det ødelegger stemningen å bare snakke om sykdom. Vel, vel. Dobbeltmoralske som faen.

:ironi:

• Liker 4
Skrevet
Gjenferdet skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke ufør, men jeg går muligens den veien. Folk måtte gjerne spurt, så kanskje de blir litt lang i maska?

«Jo, nå skal du høre, jeg har vært utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep, for å nevne noe, noe mer du vil vite?»

Jeg tror de hadde blitt ganske lang i maska da og sannsynligvis hatt vett nok til å ikke plumpe uti med noe sånt neste gang.

Hvorfor skal folk bli så lange i maska av det? Den / de dette er skamfullt for er overgriperne.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Brunello skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal folk bli så lange i maska av det? Den / de dette er skamfullt for er overgriperne.

Hvis jeg hadde hatt så dårlige sosiale antenner at jeg hadde spurt folk jeg ikke stod nær om hvorfor de var ufør, så hadde i alle fall et sånt svar fått meg til å reflektere over manglende sosiale ferdigheter hos meg selv. Jeg hadde skammet meg over at jeg hadde så lite takt at jeg sannsynligvis hadde satt personen i en veldig kjip og ubehagelig posisjon.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Ofre for diverse, spesielt i barneårene, skammer seg over det. Og man har absolutt ikke lyst til å snakke om det i et selskap feks. Det er vanskelig å snakke om det med behandler og de nære, så det er helt unaturlig å snakke om sånt med randome folk.

Men jeg skulle ønske det ikke var slik, jeg skulle ønske at det ikke var tabu og skamfullt å prate om det, men sånn er det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åååh som jeg kjenner meg igjen !!!

Hadde et helvette i 12 år med nav for å få uføretrygd og den skulle jeg hatt fra jeg var 18 år. Det har nav skrevet selv i papirene. Jeg har en SVÆRT mørk og vanskelig bakgrunn og sliter psykisk hver eneste dag. Mitt eneste ønske er å være i jobb, delta på julebord, ha kollegaer jeg går overens med og ha barn på skole og bare rett og slett fungere. Pågrunn av overgrep i barndom kan jeg ikke få barn blant annet. Jeg har så mange grunner for å være uføretrygdet at det er oppi så mange hundre grunner at jeg må gi ut en bok hvis det skal bli forståelig. Jeg møter titt og ofte folk som spør de dummeste og frekkeste og mest ubehagelige spørsmål..!!! Det er sånn at jeg på mine gode dager takker nei til å komme på en sammenkomst fordi jeg vet at den og den personen kommer. Hvis jeg svarer : Jeg er desverre uføretrygdet ,men håper på (ønsket mitt ) å komme i arbeid igjen for det er TUNGT og SÅRT å være hjemmeværende og ensom mens andre utvikler seg i arbeidslivet og føler en verdi. En god del mennesker kan ikke bare godta en enkel forklaring . De skal ha deg til å brette ut hele sjela di , bakgrunnen din , psyka di og livet ditt og sikkert mere til. Hvis jeg sier jeg ønsker å komme ut i jobb så starter personen opp med å forklare til meg (et voksent menneske ) hvor viktig det er å være i arbeidslivet ? Jeg skjønner vel det 🙄de gir f seg heller ikke ..hvis jeg møter personen igjen etter eksempel 2 år så spør personen : har du begynt å jobbe ? Herreguud ! Er det kun jobben som forteller noe om meg som menneske ? Når folk ser at det ikke er noe FYSISK feil med meg så skjønner de jo 2+2=4 ??? 

De skjønner jo at det må være noe annet som har skjedd meg..? Snakk om å spille dum og skuespill...!! Håper folk skjerper seg! Jaaaa det finner skatte snyltere og luringer og nav klienter og uføre i Spania osv..!! Trenger det bety at alle som er trygdet er banditter og luringer og løgnere og late mennesker ? 

OPPGITT og J**** LEI akkurat dette! 😩

Anonymkode: 9ddca...34d

• Liker 6
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (21 minutter siden):

De blir beklageligvis ikke det minste lange i maska. De spør bare mer, langt mer inngående. De vil hvite hvem, når, hva (de vil absolutt og veldig gjerne vite hvilket hull man er blitt misbrukt i og og hvorfor man ikke bare sa nei sånn at de sluttet med det) og hvorfor man innbiller seg at man har hatt det verre enn andre. 

Anonymkode: c046b...49f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du si? Hm.

Du trenger egentlig ikke si noe som helst, men hvis du skal si noe, bør du undersøke hvor mye man faktisk må tjene før man bidrar til fellesskapet på en slik måte at man betaler for (bl.a.) uføretrygdede.

Det er faktisk ikke så lite som de fleste skulle tro. Om man tror at de stakkarslige 470k en tjener i året bidrar til å betale uføretrygd, så tar man skammelig feil. 

Anonymkode: 51001...e6e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva skal du si? Hm.

Du trenger egentlig ikke si noe som helst, men hvis du skal si noe, bør du undersøke hvor mye man faktisk må tjene før man bidrar til fellesskapet på en slik måte at man betaler for (bl.a.) uføretrygdede.

Det er faktisk ikke så lite som de fleste skulle tro. Om man tror at de stakkarslige 470k en tjener i året bidrar til å betale uføretrygd, så tar man skammelig feil. 

Korrekt! Omlagt 80% av befolkningen betaler mindre skatt  enn de mottar fra staten.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De blir beklageligvis ikke det minste lange i maska. De spør bare mer, langt mer inngående. De vil hvite hvem, når, hva (de vil absolutt og veldig gjerne vite hvilket hull man er blitt misbrukt i og og hvorfor man ikke bare sa nei sånn at de sluttet med det) og hvorfor man innbiller seg at man har hatt det verre enn andre. 

Anonymkode: c046b...49f

:hakeslepp:

Finnes det virkelig folk som er så nedsnødd? Disse menneskene må jo være enten onde, tilbakestående eller mangle fullstendig sosiale antenner? Har du opplevd det selv, at folk graver etter detaljer om overgrepene? Jeg har aldri møtt et menneske med så knekte antenner før, heldigvis.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Brunello said:

Korrekt! Omlagt 80% av befolkningen betaler mindre skatt  enn de mottar fra staten.

Noe de fleste ikke vet, der de rider på sin høye hest og ser ned på "snylterne", som er uføretrygdet.

Sigh. Er det rart man blir oppgitt... Lev livet slik det er, uansett om man er uføretrygdet eller har penger på bok.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...