Gå til innhold

Kan man elske sin partner selvom man har vært utro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har det virkelig ikke bra nå. Min samboer, pappaen til mitt lille barn og min beste venn har vært utro… Jeg sitter her knust i tusen biter, har kastet han ut akkurat nå fordi jeg ikke klarer å se på han engang og jeg har tusen tanker. Hvordan kan han egentlig mene at han elsker meg når han har vært utro? Hvordan kan han trygle og be, si at jeg er hans liv og at alt han vil er å være en familie når han tok steget med å være med noen andre? 
Alt må jo ha vært en løgn.. Fordi jeg elsker han hadde jeg aldri klart å være utro, aldri. 
Jeg klarer bare ikke å forstå hvordan man klarer å være utro om man elsker noen. Føler alt bare har vært en stor løgn. Jeg vil ikke fortelle noen av mine nærmeste enda, så eneste jeg kom på nå var å lufte meg på et anonymt sted 😢

Anonymkode: 19233...a3b

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Been there! Hvordan skjedde det? Har litt tro på at grisefylla og one nigth stand kan være eneste scenario der han elsker deg, sånn egentlig. Om det har pågått over tid, i edru tilstand: Nei, han elsker deg ikke, dessverre. 

Men vit at du kommer deg gjennom dette! Stå rakrygget og ta gode valg for deg og barnet. Vis at du er den voksne og lojale, slik kan han aldri se ned på deg igjen.

Anonymkode: f01c2...82f

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Stor klem til deg først og fremst! 

Er det en engangshendelse ? Var det alkohol inne i bildet? 

Jeg tror at i enkelte tilfeller så går det faktisk an at selv om man elsker noen så kan noe sånt skje. Og at man etterpå er helt kvalm, skrekkslagen og knust over hva man har gjort. Rett og slett har traumatisert seg selv. 

Jeg vet om slike tilfeller. 

Jeg prøver ikke å forsvare ham, beklager hvis det midt oppi dette kanskje er provoserende at jeg beskriver hvordan det kan være fra hans side. Jeg gjør det fordi det kanskje kan være en trøst, men det er uansett du som er den som har blitt sviktet. 

Ble det oppdaget av deg, eller var det han selv som fortalte det? 

Dere burde begge oppsøke lege eller psykolog, dette er et stort traume og en livskrise. (Får sikkert kommentarer om at dette er overdrevet, men det er ikke det. Tro meg.)

Anonymkode: c0fcf...685

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg absolutt. Selv om jeg synes utroskap er forkastelig, så er det forferdelig mange veier til slikt.

Men om det kan/bør tilgis det er en annen sak og veldig individuelt. Personlig har jeg tenkt at om partneren hadde et enkelt uhell på et julebord eller nå slikt, så kunne jeg muligens klare å tilgi. Mens langvarig sniking og luring med en annen - aldri i verden. Likevel vet jeg om førstnevnte som har endt i brudd og sistnevnte som har endt med at de har holdt sammen.

Anonymkode: f9bdd...3f9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Been there! Hvordan skjedde det? Har litt tro på at grisefylla og one nigth stand kan være eneste scenario der han elsker deg, sånn egentlig. Om det har pågått over tid, i edru tilstand: Nei, han elsker deg ikke, dessverre. 

Men vit at du kommer deg gjennom dette! Stå rakrygget og ta gode valg for deg og barnet. Vis at du er den voksne og lojale, slik kan han aldri se ned på deg igjen.

Anonymkode: f01c2...82f

Det er ikke så enkelt. Det er godt mulig han elsker henne. Men er enig med siste avsnitt!

Anonymkode: 291cb...a2d

• Liker 2
Skrevet

Akkurat nå er han nok redd for å miste alt det trygge. Deg, barn og hjem, men da han stod i det (og valgte utroskap) var spenningen viktigere enn det. Så han vil nok gjøre alt for å redde ansikt akkurat nå. Men enig med AB at det så klart er forskjell på fyll og langvarig, men han har uansett visst hva han kunne miste. Der og da var det ikke viktig nok dessverre. Om det var en stort feilgrep fra han sin side vil det uansett bli en enormt lang vei tilbake med å bygge tillitt. Gjerne med hjelp av terapi. Og fremdeles vil du nok alltid ha den lille frykten i bakhodet.. Sender deg en stor klem 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror det er en klar forskjell mellom tilfeldig sex, uansett om det er en eller fem ganger, og kjærlighet. Jeg tror at mennesker kan ha behov for begge deler, uten at det ene må ødelegge det andre.
Jeg tror også at dette er noe man bør avklare med sin partner før man begynner noe man ikke kan gjøre ugjort.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt

Anonymkode: 392ec...b01

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei! Jeg har det virkelig ikke bra nå. Min samboer, pappaen til mitt lille barn og min beste venn har vært utro… Jeg sitter her knust i tusen biter, har kastet han ut akkurat nå fordi jeg ikke klarer å se på han engang og jeg har tusen tanker. Hvordan kan han egentlig mene at han elsker meg når han har vært utro? Hvordan kan han trygle og be, si at jeg er hans liv og at alt han vil er å være en familie når han tok steget med å være med noen andre? 
Alt må jo ha vært en løgn.. Fordi jeg elsker han hadde jeg aldri klart å være utro, aldri. 
Jeg klarer bare ikke å forstå hvordan man klarer å være utro om man elsker noen. Føler alt bare har vært en stor løgn. Jeg vil ikke fortelle noen av mine nærmeste enda, så eneste jeg kom på nå var å lufte meg på et anonymt sted 😢

Har opplevd det samme. Å ja hun elsket meg veldig altså. Hun fikk 15 minutter på å ta med seg flyttelasset. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Kan sikkert elske han, men hadde aldri akseptert det uansett. 

Anonymkode: 1970f...2d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Han fortjener deg ikke

Anonymkode: 1970f...2d1

• Liker 6
Skrevet

Han elsker deg neppe.

Er vel et unntak om han var grisefull og ei tøyte på jobben utnyttet det. Men det er vel neppe scenarioet her. 

"Alle dei fine jentane" som Rune Belsvik skrev... De er vanskelig å holde seg unna, uansett hvor deilig dame man har hjemme. 

Han bør gjøre det ansvarlige å ta sin hatt å gå. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.. Det var på fylla, men jeg har vært på fylla mange ganger hvertfall før barn og hadde fortsatt ikke klart å være utro! Trodde vi hadde noe helt spesielt, så naiv som jeg er. Vi har ofte sex, vi har hatt koselige dater enda og vi ser fortsatt ut som vi gjorde før barn. Ingen av oss har forfalt eller noe sånt! Trodde helt ærlig dette var mannen jeg skulle bli gammel med, men sånt ser man jo bare på film nå til dags.. 

Vet jeg høres stakkarslig ut, men hele min verden er snudd på hodet og jeg er kvalm hele tiden. I tillegg tar jeg meg av barnet vårt 100% så dette er virkelig hardt.. Uansett hvor mye han trygler og ber blir jeg bare kvalm av å se navnet hans dukke opp på skjermen nå. Samtidig som jeg elsker han og er helt knust. Herregud, jeg er en virvelvind av følelser og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg eller hvilken vei jeg skal gå. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at her på kvinneguiden kan du oppleve at folk blir ekle og skriver sårende ting. Noen er nesten som om de liker det når noen er sårbare og de kan trykke de ekstra ned. 
Har opplevd det selv da jeg opplevde noe lignende det du har nå. 

Prøv å overse dette hvis disse kommentarene kommer. 

Du er nok litt utenpå deg selv akkurat nå naturlig nok, og er sikkert i sjokk. 

Det høres sikkert fjernt ut nå, men jeg lover deg at du kommer deg gjennom dette ❤️

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke en mann i denne verden som setter forholdet til den han elsker på spill. Han føler sikkert at han elsker deg, men han utfører det jo ikke. Kjærlighet er ingen følelse, det er en forpliktelse.

Og du har sikkert lyst til å tro at han kan både elske deg og være utro...men du får det ikke til å passe i hop. Om og om og om igjen sier du at du kunne aldri vært utro fordi du elsker.

Og det har du helt rett i.

Man kan ikke elske noen som man ikke respekterer. Kjærlighet er ikke en følelse, det er en forpliktelse.

Anonymkode: 02506...dce

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forøvrig mye større tro på å kaste han ut over en lengre periode enn å gå i parterapi og jobbe sammen og ditt og datt.

Har man kastet han ut, så er det han selv - og bare han - som må jobbe for å gjøre opp for seg. Da risikerer han både å klare det og å ikke klare det. 

Etter mitt skjønn er det langt mer rettferdig enn at begge skal jobbe.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har forøvrig mye større tro på å kaste han ut over en lengre periode enn å gå i parterapi og jobbe sammen og ditt og datt.

Har man kastet han ut, så er det han selv - og bare han - som må jobbe for å gjøre opp for seg. Da risikerer han både å klare det og å ikke klare det. 

Etter mitt skjønn er det langt mer rettferdig enn at begge skal jobbe.

Joda, men terapi handler ikke bare om å «jobbe for forholdet» men om å bearbeide det som har skjedd. For det er faktisk en stor livskrise når noe sånt skjer. 

• Liker 10
Gjest Alterego666
Skrevet

Man kan lett være utro og elske sin partner. Det er forskjell på kjærlighet og sex. 
Full forståelse for at det er vanskelig for den forsmådde, men dette er altså svaret.

AnonymBruker
Skrevet

Det enkle svaret på det er, ja, det er klart man kan. Det finnes mekanismer vedrørende utroskap som enkelte ikke kan sette seg inn i. I dette tilfellet virker det som det er alkohol/dårlig dømmekraft/umoden oppførsel. Det er idiotisk, uakseptabelt og naivt, men betyr jo absolutt ikke at han ikke elsker deg. Regner med dere er unge, dette kan dere vokse på begge to. 

Anonymkode: 9cdae...d0c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (5 minutter siden):

Man kan lett være utro og elske sin partner. Det er forskjell på kjærlighet og sex. 
Full forståelse for at det er vanskelig for den forsmådde, men dette er altså svaret.

Å være utro betyr at man ikke er lojal mot sin partner, og bryter en forpliktelse de har vedtatt sammen. For eksempel at ingen av de skal ligge med noen andre så lenge de er i forholdet. Du kan vel ikke for alvor mene at en person elsker den man har inngått denne forpliktelsen med, når hen velger å bryte den? En ting er hva man gjør i åpent forhold og med enighet om at det er ok å ha sex med andre, men i de fleste monogame forhold er ikke sex med andre aktuelt. 

Jeg har opplevd utroskap i begge mine forhold og jeg sitter igjen med en ganske sterk følelse av at jeg aldri var elsket i utgangspunktet, og at forpliktelsen var betydningsløs for mennene jeg var sammen med. Utroskap er brutalt, og noe av det verste jeg har opplevd - og jeg vil aldri utsette meg for å kanskje måtte oppleve det igjen. Dermed avstår jeg fra meningsfulle relasjoner til menn, for jeg har lært at det jeg føler er meningsfullt, er sjeldent det for mennene. 

Så mitt svar til deg trådstarter, er: nei. Men jeg tror også at monogami er ganske unaturlig for mennesker, og spesielt menn. Jeg tror at i et langvarig, monogamt forhold ender man opp med å bli venner fremfor kjærester, og at utroskap da kan forekomme. Det er så klart ikke en unnskyldning overhodet, men det kan være en forklaring, og trøstende om du skulle tenke at du er årsaken til at han velger å være utro. Tilliten er hos mange fullstendig ødelagt etter et utroskap, og å fikse noe som ikke kan repareres er poengløst. Da er det bedre å bryte ut av forholdet, og finne en annen. 

Anonymkode: 7306c...39a

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...