Gå til innhold

Amerikansk lege: – De er døende og ber meg om vaksine. Jeg svarer at det er for sent

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Noe av de siste de gjør før de blir intubert, er å bønnfalle meg om å få vaksinen. Jeg holder dem i hendene og sier at det dessverre er for sent for dem, forteller Cobia i et innlegg på Facebook.

https://www.nrk.no/urix/amerikansk-lege-forteller-om-doende-som-bonnfaller-henne-om-a-fa-vaksine-1.15584837

Det er bare tragisk, folk får tilbud om vaksine og velger å droppe det....Dessverre er det mange som ikke skjønner alvoret med Covid-19.

• Liker 32
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel sjelden vaksine-tilhengerne gidder å drøfte saken med utgangspunkt i de mer oppegående vaksineskeptikerne, som en og annen nevrolog og slike typer som er skeptiske eller kritiske til både de store tunge kommersielle vaksineprogrammene som statlige aktører driver med, eller den hastegodkjente Covid-19 vaksina.

De finner alltid "døende" folk, eller folk med "døende barn", eller typ Charter Svein og andre idioter som drites ut uten at de forstår det. Det finnes faktisk seriøse vaksineskeptikere som har noe å si. Blir som om jeg henter nerdejomfruene fra Heia Tufte! for å diskutere på radio hvorfor samboerskap er noe forbanna dritt. 

To er sålangt blitt trukket/forbudt Johnson & Johnson og Astra Zeneka. Sputnik blir vel neppe godkjent i Norge. Da gjenstår et par andre. Får håpe vaksinetilhengerne får rett om de Pfizer og Modena da...

• Liker 10
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/urix/amerikansk-lege-forteller-om-doende-som-bonnfaller-henne-om-a-fa-vaksine-1.15584837

Det er bare tragisk, folk får tilbud om vaksine og velger å droppe det....Dessverre er det mange som ikke skjønner alvoret med Covid-19.

Er det ikke sånn at man ikke skal tro på alt en tilfeldig person legger ut på Facebook? Denne legen får kritikk fra mange hold for utsagnet sitt. Ganske sløvt at nrk tar en enkelt post for god fisk.

https://www.google.no/amp/s/meaww.com/amp/brytney-cobia-alabama-doctor-facebook-people-vaccinated-543352

Endret av Justlooking
Litt mer utfyllende tekst
  • Liker 10
Skrevet
Realverdien skrev (3 minutter siden):

Er vel sjelden vaksine-tilhengerne gidder å drøfte saken med utgangspunkt i de mer oppegående vaksineskeptikerne, som en og annen nevrolog og slike typer som er skeptiske eller kritiske til både de store tunge kommersielle vaksineprogrammene som statlige aktører driver med, eller den hastegodkjente Covid-19 vaksina.

De finner alltid "døende" folk, eller folk med "døende barn", eller typ Charter Svein og andre idioter som drites ut uten at de forstår det. Det finnes faktisk seriøse vaksineskeptikere som har noe å si. Blir som om jeg henter nerdejomfruene fra Heia Tufte! for å diskutere på radio hvorfor samboerskap er noe forbanna dritt. 

To er sålangt blitt trukket/forbudt Johnson & Johnson og Astra Zeneka. Sputnik blir vel neppe godkjent i Norge. Da gjenstår et par andre. Får håpe vaksinetilhengerne får rett om de Pfizer og Modena da...

Det er vaksineskeptikere og det er vaksineskeptikere. Noen med aluminiumshatten godt trukket ned over ørene og noen uten. 

Forøvrig kjenner jeg ikke én eneste vaksinetilhenger som ikke fatter at det alltid vil være en viss risiko ved å vaksinere seg. Det er en risikovurdering vi alle må ta. 

• Liker 26
Gjest parkeringsvakten
Skrevet (endret)

Hehe, har sett denne sirkulere på nettet. Ja, det er en emosjonell historie som skal underbygge meningen til personen. Så føles det kartarsisk for de som tror på vaksine å lese "der fikk hun som fortjent, det føles bra at hun tryglet på slutten. Endelig skjønte hun at vi hadde rett". 

Det finnes gode grunner for å ta vaksine. Historier som dette er ikke en av de

Endret av parkeringsvakten
Skrevet
parkeringsvakten skrev (20 minutter siden):

Så føles det kartarsisk for de som tror på vaksine å lese "der fikk hun som fortjent, det føles bra at hun tryglet på slutten. Endelig skjønte hun at vi hadde rett". 

Ikke i det hele tatt, det føles bare tragisk. Dette handler ikke om å ha rett.  

• Liker 13
Skrevet

Dere som tror på dette facebook-innlegget - tror dere også på de utallige facebook-inleggene som advarer mot vaksinen?

Eller er det bare facebook-innlegg som støtter synet dere som dere tror på? 

Kanskje man burde ta innlegg på facebook med en klype salt sånn rent generelt?  

• Liker 16
Skrevet

Synes du virkelig facebook er en pålitelig kilde?

• Liker 10
Skrevet

Har 3 venner som nekter å ta vaksinen, og da tenker jeg at det får være opp til de. Vi unngår konsekvent å snakke om alt som har med covid å gjøre. Tror vi er blitt enig om å være uenig. De synes nok at jeg er en sau som følger flokken og jeg synes de er litt for skeptisk. 

Jeg liker å tro at jeg er midt på treet, tror at covid er verre enn en hard influensa,men at for 80% av befolkningen så er det ikke farlig å få det. Trodde jeg i begynnelsen at det 80% farlig og  for 20% ikke farlig, ja det gjor jeg.  Men så tenker jeg også at its better to be safe then sorry! Er for seint å angre når man ligger å må intuberes. 

Er sikkert ikke den eneste som "plages" litt med at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro på. 

• Liker 5
Skrevet

Har tatt vaksinen fordi jeg har vurdert det som best for meg. Så får andre ta sine vurderinger. Men jeg har en bekjent som oppriktig tror at vaksinen brukes for å overvåke å evt drepe oss, at den har null effekt mot viruset. Men denne bekjente har både mobil, og bil med bombrikke, så hva overvåking angår,  faller hele konspirasjonsteorien sammen. Og hvorfor skulle regjeringen drepe befolkningen? Kjenner jeg blir irritert over de fanatiske motstanderne som publiserer slikt, rett å slett fordi de er farlige for en del mennesker. Denne bekjente lever i redsel fordi hen tror på alt dette. Man må søke seriøs info med trygge kilder,  så vurdere. Så må man tenke selv. Alle vaksiner har svakheter, noen vil ikke tåle dem. Slik er det med all medisin. Ingen vet langtidsvirkninger, av den enkle grunn at vaksinen er relativt ny. 

• Liker 12
Skrevet
41 minutter siden, Slitenmamma said:

Har 3 venner som nekter å ta vaksinen, og da tenker jeg at det får være opp til de. Vi unngår konsekvent å snakke om alt som har med covid å gjøre. Tror vi er blitt enig om å være uenig. De synes nok at jeg er en sau som følger flokken og jeg synes de er litt for skeptisk

Jeg liker å tro at jeg er midt på treet, tror at covid er verre enn en hard influensa,men at for 80% av befolkningen så er det ikke farlig å få det. Trodde jeg i begynnelsen at det 80% farlig og  for 20% ikke farlig, ja det gjor jeg.  Men så tenker jeg også at its better to be safe then sorry! Er for seint å angre når man ligger å må intuberes. 

Er sikkert ikke den eneste som "plages" litt med at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro på. 

Det er ganske usaklig hvordan de som konkluderer med at de ikke vil ha vaksine kategoriserer alle som velger anderledes som sauer som følger flokken. Du har jo også veid de ulike mulighetene for og imot, og tatt en selvstendig beslutning basert på den informasjonen som er tilgjengelig. Hvorfor tror de at alle som er uenige med de ikke har tenkt og gjort vurderinger? 

• Liker 10
Skrevet

Det finnes en tråd om noe tilsvarende på forumet Reddit, fra USA. Historier fra leger og helsepersonell, om hva som skjedde med covid fornektere som får påvist covid. Egentlig ganske trist. LINK

• Liker 11
Gjest Villfisker
Skrevet

Jeg kommer fremdeles til å takke nei til nytt «tilbud» om vaksine. Er fremdeles mer redd for den enn viruset.

Skrevet
Realverdien skrev (3 timer siden):

Er mye ved dette innlegget som skurrer. Er svært få unge som dør av korona. Også på hennes sykehus. 

Synes det blir galt å fokusere på dødsfall alene, da mye av bekymringen omkring viruset ikke har vært dødsfall, men folk som blir så syke at de må på sykehs, folk som får ettervirkninger også videre. 

• Liker 11
Skrevet
NorthernLight skrev (15 timer siden):

Spørsmålet om man skal ta vaksinen eller ikke avhenger om hvor gammel man er, om man har underliggende sykdommer, er overvektig, og i dårlig form. Er man 60-100 år ville jeg tatt vaksinen uansett. Da er man i en risikogruppe som kan få alvorlig sykdom ved covid. Det samme med de andre jeg nevner over. Sjansen for alvorlig sykdom ved covid overgår risikoen for farlige bivirkninger av vaksinen. Da sier det seg litt selv hva man bør velge. Alle andre kan selv vurdere dette hva risiko de vil ta. Det er min mening. Smitte videre med Covid gjør både vaksinerte og ikke vaksinerte.

Så den skremmesaken fra USA er helt tatt ut av sine proposisjoner. Eldre mennesker med underliggende sykdommer som ikke tar vaksinen ? Du utsetter seg for alvorlig risiko for alvorlig sykdom. Risiko for sykdom når man passerer 80 er uansett enorm, og det sykdommer som er minst like farlige som covid. Kreft, hjerte og karsykdommer som kommer på løpende bånd. Det er vel knapt et eldre menneske som bare dør "mett av dage" og sovner fredelig inn. De aller fleste kjemper uker og måneder måt veldig alvorlige sykdommer som rett og slett kommer ut av alderdommen. Covid opp på dette ? Ja det er bare enda raskere gang mot døden. Noen ganger forkorter kanskje Covid livet til de eldste bare med uker og måneder.

• Liker 2
Skrevet
Citha skrev (15 timer siden):

Ser du konspirasjoner overalt, eller bare i forbindelse med covid 19?

Akkurat denne typen nyhetssaker har vi desverre hatt et par av som i etterkant har vist seg å være løgn. 

Så akkurat denne har jeg avskrevet som tvilsom. Ikke nødvendigvis faktuelt feil, men dramatisert.

• Liker 7
Gjest Alterego666
Skrevet
Realverdien skrev (15 timer siden):

Det finnes faktisk seriøse vaksineskeptikere som har noe å si.

De seriøse vaksineskeptikerne sitter i komitéer som vurderer vaksinene. For hver vaksine som blir godkjent er det mange som blir terminert på et tidlig stadium. Det er lett å tro at alle vaksiner blir godkjent for så å bli trukket eller begrenset etter at farlige bivirkninger dukker opp, men slik er det ikke.

Både farmasi-konsernene og reguleringsmyndigheter holder seg med vaksineskeptikere. Husk at vitenskap er skeptisisme satt i system. 
Ingen vitenskapelige hypoteser er bekreftet, de er bare ennå ikke falsifiserte.

Skrevet
Alterego666 skrev (Akkurat nå):

De seriøse vaksineskeptikerne sitter i komitéer som vurderer vaksinene. For hver vaksine som blir godkjent er det mange som blir terminert på et tidlig stadium. Det er lett å tro at alle vaksiner blir godkjent for så å bli trukket eller begrenset etter at farlige bivirkninger dukker opp, men slik er det ikke.

Både farmasi-konsernene og reguleringsmyndigheter holder seg med vaksineskeptikere. Husk at vitenskap er skeptisisme satt i system. 
Ingen vitenskapelige hypoteser er bekreftet, de er bare ennå ikke falsifiserte.

Ja. Det er et godt poeng. Og nettopp derfor er hastegodkjenninga til pfizer såpass ekkel å tenke på. Samt det politiske presset mot en slik kommisjon. Og formelle og uformelle bånd til selve vaksineprodusentene også naturligvis. Vi snakker big money i farma.

• Liker 7
Skrevet
4 hours ago, Realverdien said:

Viser til norske myndigheter som har forbudt to av vaksinene fordi de er helsefarlige.

Hadde jeg påstått det samme i fjor, ville jeg blitt latterliggjort av folk på Dunning-Kruger skalaen. 

De er ikke helsefarlige for deg, vel å merke 🤷 Kvinner i fruktbar alder hadde størst risiko for å få alvorlige bivirkninger av Astra Zenika og Johnson. Den er altså like trygg som Pfaiser, hvis ikke faktisk til og med tryggere for din målgruppe - menn over 60. Fordi Pfaiser gir hjertefeil/hjerteflimmer for din gruppe, spesielt røykere, i veldig liten prosent, vel å merke.

Er dette grunnen til motstanden din? Generelt, det at ingenting i verden er bare svart og hvit, men alt er tall? Hvordan går det med deg og matte? Et par eksempler. Om du har 2% sjanse å få av Covid ved smitte, uten vaksinering, 0% sjanse å dø etter vaksinering - men samtidig, 0.2% sjanse å få alvorlige bivirkninger av selve vaksine, hva velger du? 

Alle rare eksempler fra medisin du kommer med, de allikevel kan bli balansert med annen fakta. 

Et barn født på slutten av 18 hundre hadde ca 30% sjanse å overleve barndom - dette før vaksiner kom. Så gikk tallet rask opp, spesielt etter slutten av krigen, i 1945. Du som et barn født på 50-60 tallet (jeg antar bare.. ) hadde faktisk nesten 100% sjanse å overleve frem til voksen alder, noe du også gjorde - og det er derfor det er så mange av dere nå, baby boomere. 

Og du klager på arr på fotsålen 🤷 

• Liker 10
Gjest Alterego666
Skrevet
Realverdien skrev (2 minutter siden):

Ja. Det er et godt poeng. Og nettopp derfor er hastegodkjenninga til pfizer såpass ekkel å tenke på. Samt det politiske presset mot en slik kommisjon. Og formelle og uformelle bånd til selve vaksineprodusentene også naturligvis. Vi snakker big money i farma.

Et åpenbart dilemma. I tilfellet covid-19 har dette potensielt spart millioner av liv,  mangfoldige millioner arbeidsløse og politisk stabilitet.

Jeg venter på en bred og åpen internasjonal debatt om dette så fort farmasi, forskning og myndigheter får hodet over vannet. 

Vi trenger å være forberedte på den neste pandemien slik vi skulle vært forberedte på denne varslede katastrofen. Det vil bli nye virus-pandemier, og vi VET at farlige balterier er i ferd med å bli antibiotika-tolerante. Det er stater og terrorgrupper som er villige til å bruke dette mot sine fiender. 

Vi trenger et solid forsvar, og dette går gjennom transparens, internasjonalt samarbeide og kunnskapsproduksjon og -analyse. Jeg har ikke kunnskap til å peke ut veien framover, men jeg vet at vaksinefornektelse er komplett kontraproduktivt.

• Opprett ny...