AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Så på et program som hette "Matha blir rik". Og hun skulle da kjøpe seg leilighet og gikk til banken. Hun har ingen egenkapital og rådgiver sier at da må hun spørre familie om de enten vil låne henne denne summen eller være kausjonist. Dette sier rådgiver som om det var helt vanlig at man gjør det. Er det virkelig slik at om man ikke har egenkapital så er det helt vanlig og spørre famile. Ser bort fra de som har veldig rike foreldre. Men er det virkelig slik at ungdom går til foreldre og får egenkapital av de, evt at de er kausjonister. I min verden må ungdom spare opp kapital, eller er det med foreldrehjelp de fleste kommer seg på boligmarkedet? Ja mulig jeg lyder litt sjalu, jeg selv sitter uten mulighet til og gjøre dette..... Anonymkode: d31f4...c7d 4
Cata Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette sier rådgiver som om det var helt vanlig at man gjør det. Er det virkelig slik at om man ikke har egenkapital så er det helt vanlig og spørre famile. Ser bort fra de som har veldig rike foreldre. Har ikke sett programmet så det kan være jeg er på feil spor, men for en rådgiver så er kanskje det en logisk konklusjon. Når han/hun får en kunde som ønsker å kjøpe en leilighet og ikke har midler så må han/hun gå ut fra at kunden ønsker å kjøpe innen rimelig tid og da er lån av foreldre eneste løsning. Spare selv når man har absolutt null vil ta vesentlig lenger tid. Tror rett og slett rådgiver svarte ut fra den aktuelle situasjonen og ikke nødvendigvis fordi det er vanlig å gjøre det slik. 5
Enterprises Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Selv hjalp min mor meg med å være kausjonist for 100.000,- på min første bolig. Det stod mellom 2stk. En jeg hadde råd til (liten leilighet med et soverom) og en jeg ikke hadde råd til (leilighet med 2 soverom) Mor var sjuk etter barnebarn så ho ville hjelpe meg med å få en leilighet med litt plass. Jeg var 19 den gangen. Så hun var kausjonist for 100.000 som jeg fikk henne ut av etter ca et år
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Vel, det er enten det, eller spare i 10+ år Anonymkode: 33a94...b18 1
Bolthorn Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Noen får hjelp andre ikke. Skal være tidlig ute å spare om du skal få kjøpt noe som ungdom uten hjelp med dagens priser i sentrale strøk. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, det er enten det, eller spare i 10+ år Anonymkode: 33a94...b18 Ja så får man spare da........... Anonymkode: d31f4...c7d 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Bolthorn skrev (4 minutter siden): Noen får hjelp andre ikke. Skal være tidlig ute å spare om du skal få kjøpt noe som ungdom uten hjelp med dagens priser i sentrale strøk. Jeg skjønner ikke folk pålegger familen det, har oppvokst med at kausjonist nei det burde man aldri bli. Vel er et spar på hvorfor mange kjøper hus da. Er liksom ikke slik folk snakker om. "pappa er kausjonist så da fikk jeg meg hus." Anonymkode: d31f4...c7d 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Vi har 1 mill i egenkapital og trenger å låne 1,2... men er vikarer på 3. året, så ikke alltid det hjelper å spare. Om foreldre er medlånetakere får vi lån, men det ønsker de ikke. Ganske stor forskjell for de som får hjelp og de som ikke får. Bankene vil ha 0 risiko. Anonymkode: 3f68d...c3f 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Var det DNB? Anonymkode: 48f5d...532 Det glemte jeg egentlig å se etter Anonymkode: d31f4...c7d
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det glemte jeg egentlig å se etter Anonymkode: d31f4...c7d OK. Slike programmer pleier jo å være rene reklamen for banken(ene). Anonymkode: 48f5d...532 1
Bolthorn Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke folk pålegger familen det, har oppvokst med at kausjonist nei det burde man aldri bli. Vel er et spar på hvorfor mange kjøper hus da. Er liksom ikke slik folk snakker om. "pappa er kausjonist så da fikk jeg meg hus." Anonymkode: d31f4...c7d Hva noen gjør å hva andre gjør får så være, tar det ikke som en selvfølge å spurte ikke mine foreldre når jeg kjøpte. Er ikke noen fare å være kausjonist om man har god økonomi og dem man kausjonerer for har god økonomi. 3
Knirke Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 Ja, det er vanlig med kausjonist. Og nei, man trenger ikke å ha "rike" foreldre. Det holder å ha normale foreldre som eier bolig. Det er ikke snakk om å gi bort masse penger, det handler om å stille fast eiendom som sikkerhet for noen de stoler på klarer å betjene lånet. Om man ikke stoler på sine egne barn, da har man kanskje større problemer enn de økonomiske? 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så på et program som hette "Matha blir rik". Og hun skulle da kjøpe seg leilighet og gikk til banken. Hun har ingen egenkapital og rådgiver sier at da må hun spørre familie om de enten vil låne henne denne summen eller være kausjonist. Dette sier rådgiver som om det var helt vanlig at man gjør det. Er det virkelig slik at om man ikke har egenkapital så er det helt vanlig og spørre famile. Ser bort fra de som har veldig rike foreldre. Men er det virkelig slik at ungdom går til foreldre og får egenkapital av de, evt at de er kausjonister. I min verden må ungdom spare opp kapital, eller er det med foreldrehjelp de fleste kommer seg på boligmarkedet? Ja mulig jeg lyder litt sjalu, jeg selv sitter uten mulighet til og gjøre dette..... Anonymkode: d31f4...c7d Jeg er helt enig, og reagerte på akkurat samme måte som deg. (og har skrevet det på TV og film delen av forumet i tråden der) Anonymkode: 490eb...f54
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 Smarte familier lar penger gå i arv. Foreldre hjelper barn, slik at de igjen får større mulighet til å hjelpe sine barn. De korttenkte sliter hele livet og bruker opp alt på seg selv når de får litt til overs. Anonymkode: 0f91f...93b 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Var det DNB? Anonymkode: 48f5d...532 Nei, det var hennes lokalbank, Sparebanken Vest, om jeg ikke husker helt feil. Anonymkode: 9866a...8fa
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja så får man spare da........... Anonymkode: d31f4...c7d I løpet av den tiden vil man tape flere millioner i leieutgifter og fraværende boligverdistigning, i forhold til om man hadde eid egen bolig. Har man mulighet til å få hjelp av foreldrene til å komme inn på boligmarkedet, er man tilbakestående om man ikke griper sjansen. Anonymkode: 33a94...b18 2
IDGAF Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/artikler-og-publikasjoner/halvparten-av-unge-boligkjopere-far-foreldrehjelp Det er vanlig at unge får hjelp av foreldre ja. Er jo nesten umulig i de største byene uten! 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 Helt vanlig i min verden. Skal ikke skjønne at det skal være noe å løfte på øyenbrynene av. Våre foreldre er jo dessertgenerasjonen jo mann! De har hytter til opp over ørene og nedbetalt bolig som følge av en helt enorm velstandsvekt i deres levealder. Hadde spurt uten skam (og har gjort det også). Nå har vi gode jobber begge to og så lav belåningsgrad på leiligheten at vi ikke har behov for kausjonist lengre. Anonymkode: 1350f...71a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 Jeg tror dette er veldig ulikt. Så er det jo også svært ulikt behov for hjelp fra foreldre. Noen begynner å tjene bra fort, og noen bor steder hvor boliger ikke er så dyre. For eksempel var det ikke behov da min kusines barn kjøpte bolig. De begynte tidlig å tjene penger selv, og bor et sted hvor boligprisene er lave. Vi bor i storby, og jeg har i utgangspunktet tenkt at jeg skal hjelpe mine barn inn på boligmarkedet, men ser at behovet for det kan variere hos mine tre. Jeg har derfor allerede snakket med barna om hvordan de vil føle det å få ulik starthjelp til bolig. Heldigvis er de positive til det, og barnet som antagelig vil ha behov for minst starthjelp er bevisst på at vi har hatt og vil ha betydelig mer utgifter for ham enn søsken i forbindelse med valgt utdanning. Bare rett og rettferdig sier han selv. Anonymkode: 539ea...447
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå