AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Hei Jeg har en baby som er snart 5 måneder. Han blir fullammet og legger godt på seg. Han er stikk motsatt av storesøster og bruker kun puppen for å spise, veldig sjeldent for kos. Han virker veldig interessert i mat, og har fått smake én gang på mango (sånn myk gul) og én gang på vaniljecustard på feiring. Han lente seg mot skjea og gapet etter mer. Han tar også flaske!😊 Dattera mi ville såvidt smake på noenting og var 15 mnd da hun spiste sin første halve skive. Jeg vet at det er anbefalt å fullamme til 6 måneder om mulig, men samtidig ser jeg jo denne interessen fori mat, og jeg blir veldig fristet til å begynne. Er det flere som har startet smaksprøver tidligere enn nødvendig? Har dere noen tips å dele? Tenker å begynne med eplemos, avokadomos og grøt etterhvert (en smak av gangen da). Anonymkode: a1b6c...c53 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei Jeg har en baby som er snart 5 måneder. Han blir fullammet og legger godt på seg. Han er stikk motsatt av storesøster og bruker kun puppen for å spise, veldig sjeldent for kos. Han virker veldig interessert i mat, og har fått smake én gang på mango (sånn myk gul) og én gang på vaniljecustard på feiring. Han lente seg mot skjea og gapet etter mer. Han tar også flaske!😊 Dattera mi ville såvidt smake på noenting og var 15 mnd da hun spiste sin første halve skive. Jeg vet at det er anbefalt å fullamme til 6 måneder om mulig, men samtidig ser jeg jo denne interessen fori mat, og jeg blir veldig fristet til å begynne. Er det flere som har startet smaksprøver tidligere enn nødvendig? Har dere noen tips å dele? Tenker å begynne med eplemos, avokadomos og grøt etterhvert (en smak av gangen da). Anonymkode: a1b6c...c53 Kjør på, ingen fare å gi noen små smaksprøver ☺️ Anonymkode: 5075c...dcd 7
Karja Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Mi jente er kun 4,5 måneder, og vi har så vidt startet med smaksprøver. Hun er veldig glad i mat, spiser mye og ofte MM og ligger over gjennomsnittet på både lengde og vekt. Helsesykepleier mente at vi burde begynne med smaksprøver når hun bikket fire måneder, fordi med den vekstkurven hun har hatt, vil det mest sannsynlig bli for lite mat til henne med bare MM. Derfor skal vi begynne med smaksprøver nå, og når «de andre» begynne med smaksprøver rundt 6 mnd, så må vi allerede ha kommet dit at vi starter med litt større måltider for å få i jenta nok mat. Hvis det ga mening? Jeg ville ha forhørt meg med helsesykepleier, men kan ikke se at kun litt smaksprøver har noe å si ..
Enterprises Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Mine startet å smake på ting dagen de ble 3mnd gamle. De lever enda 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Karja skrev (Akkurat nå): Mi jente er kun 4,5 måneder, og vi har så vidt startet med smaksprøver. Hun er veldig glad i mat, spiser mye og ofte MM og ligger over gjennomsnittet på både lengde og vekt. Helsesykepleier mente at vi burde begynne med smaksprøver når hun bikket fire måneder, fordi med den vekstkurven hun har hatt, vil det mest sannsynlig bli for lite mat til henne med bare MM. Derfor skal vi begynne med smaksprøver nå, og når «de andre» begynne med smaksprøver rundt 6 mnd, så må vi allerede ha kommet dit at vi starter med litt større måltider for å få i jenta nok mat. Hvis det ga mening? Jeg ville ha forhørt meg med helsesykepleier, men kan ikke se at kun litt smaksprøver har noe å si .. Ja, skjønte det, det virker logisk 😊 Leste litt på nett, og der stod det at man kan gi litt avokado siden det er bra for magen Anonymkode: a1b6c...c53
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Enterprises skrev (2 minutter siden): Mine startet å smake på ting dagen de ble 3mnd gamle. De lever enda Ja, ifølge ammehjelpen er ikke det anbefalt, selvom det er mange som gjør det 😊 Anonymkode: a1b6c...c53 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Anbefalingen er å starte rundt 4 mnd., men kun små smaksprøver. Morsmelk skal være hovednæring. Vi startet med små smaksprøver ved 4 mnd. med begge våre. Anonymkode: ce891...e88 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anbefalingen er å starte rundt 4 mnd., men kun små smaksprøver. Morsmelk skal være hovednæring. Vi startet med små smaksprøver ved 4 mnd. med begge våre. Anonymkode: ce891...e88 Hva begynte dere med? Og hvis dere begynte med mos og pureer etc, når begynte dere med fastere mat som brød eller banan kun most med gaffel? Anonymkode: a1b6c...c53
Cyndaquil Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 (endret) Mat er ikke giftig altså! Ga grøt som mat til babyen min ved 4 mnd . Altså posjoner ikke bare smak, med den største velsignelse av barneleger. Ungen fråtsa og la endelig på seg. Han var lav på vektkurver grunnet super gulping barnelegen sa man merker om de ikke tåle det. Legger de på seg, har fin avføring og humør er det null problem å gi grøt posjoner i fra 4 mnd gjorde det samme med andremann selvom han var en normalvektig baby. Var aldri noe problem å starte med jobb igjen med de, da de var godt vant til fast føde og spiste bra når uer var tilbake i 9 mnd alderen De fikk såklart brystmelk og erstatning som hovednæring 😊 poenget mitt er at det er ikke farlig å gi grøt og mer enn smaksprøve mengder til en så stor baby. Prøv deg fram 😄 han er jo nyskjerrig Endret 23. juli 2021 av Cyndaquil 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 Cyndaquil skrev (3 minutter siden): Mat er ikke giftig altså! Ga grøt som mat til babyen min ved 4 mnd . Altså posjoner ikke bare smak, med den største velsignelse av barneleger. Ungen fråtsa og la endelig på seg. Han var lav på vektkurver grunnet super gulping barnelegen sa man merker om de ikke tåle det. Legger de på seg, har fin avføring og humør er det null problem å gi grøt posjoner i fra 4 mnd gjorde det samme med andremann selvom han var en normalvektig baby. Var aldri noe problem å starte med jobb igjen med de, da de var godt vant til fast føde og spiste bra når uer var tilbake i 9 mnd alderen De fikk såklart brystmelk og erstatning som hovednæring 😊 poenget mitt er at det er ikke farlig å gi grøt og mer enn smaksprøve mengder til en så stor baby. Prøv deg fram 😄 han er jo nyskjerrig Ja vettu jeg er ganske engstelig for å gjøre feil 😅 min første var så lite interessert i alt av mat. Eneste gangen jeg så antydning til interesse, var da hun fikk tak i sjokoladen ved ti mnd alder.. Da løsna det. Hun har aldri vært en storspiser, bortsett fra da hun fikk egen rullekebab. Så føler dette er nytt plen for meg, han lille her virker jo supergira, og har bare lyst å gi ham det han faktisk kan smake på. Litt fint å lese at man ikke trenger å kun holde seg til én teskje, og at det er bare å gi 😊 Anonymkode: a1b6c...c53
Gjest Albbas Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 Startet ved 5 mnd med minste fordi hun var helt ekstremt nysgjerrig. Jeg har troa på å følge barnets signaler og ikke henge seg veldig opp i konkrete aldre (så lenge baby har passert 4 mnd). Ventet til 6 mnd med å gå mer systematisk til verks med ett fast måltid osv. Lot henne smake av det vi hadde til middag, det var jo det hun var nysgjerrig på.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 Starta med smaksprøver ved 4 mnd her, er jo bare positivt å smake på forskjellige ting Anonymkode: dd336...901 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 Går helt fint å starte med smaksprøver, vet om mange som fullammer frem til 4mnd for så å begynne med smaksprøver. Det går faktisk helt fint så lenge morsmelken er hovednæringen i noen måneder til, er det ingenting i veien for å begynne med litt fast føde nå. Anonymkode: d065b...98d 1
Cyndaquil Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja vettu jeg er ganske engstelig for å gjøre feil 😅 min første var så lite interessert i alt av mat. Eneste gangen jeg så antydning til interesse, var da hun fikk tak i sjokoladen ved ti mnd alder.. Da løsna det. Hun har aldri vært en storspiser, bortsett fra da hun fikk egen rullekebab. Så føler dette er nytt plen for meg, han lille her virker jo supergira, og har bare lyst å gi ham det han faktisk kan smake på. Litt fint å lese at man ikke trenger å kun holde seg til én teskje, og at det er bare å gi 😊 Anonymkode: a1b6c...c53 Om han tåler en t skje, er han ikke allergisk 😄 da har du ingenting å frykte . Jeg økte gradvis på en uke. Gikk fra 5 t skjeer til halv porsjon. Ved 5 mnd full porsjon. hvis han er gira kjør på! Han viser tegn til at dette vil han. Det er noe man bør smi mens jernet er varmt 😊 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 Cyndaquil skrev (4 timer siden): Om han tåler en t skje, er han ikke allergisk 😄 da har du ingenting å frykte . Jeg økte gradvis på en uke. Gikk fra 5 t skjeer til halv porsjon. Ved 5 mnd full porsjon. hvis han er gira kjør på! Han viser tegn til at dette vil han. Det er noe man bør smi mens jernet er varmt 😊 Det er ikke på grunn av allergi man avventer smaksprøver osv........ Anonymkode: ac12e...5c7 1
Cyndaquil Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke på grunn av allergi man avventer smaksprøver osv........ Anonymkode: ac12e...5c7 Det vet jeg. Men ts er redd for å prøve mer. Da kunne jeg betrygge henne om at hadde det vært noe allergi hadde han reagert går verden under om hun gir han mer enn en t skje ? Nei. Er det farlig eller dumt å gi mer? Nei rådene er til for at der ønskes at barn skal få mest mulig brystmelk over lengre tid. Om en baby på 5 mnd hadde fått grøt og andre ting, ved siden av rikelig melk, gjør det ingenting 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 Kjør på. Men ikke gi dritt som vaniljecustard. De skal ha grønnsaker. Anonymkode: 020ba...184 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjør på. Men ikke gi dritt som vaniljecustard. De skal ha grønnsaker. Anonymkode: 020ba...184 🙄 No shit Sherlock. Anonymkode: a1b6c...c53
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 🙄 No shit Sherlock. Anonymkode: a1b6c...c53 Ja, hvorfor ga du ungen det da? Du snakker om kebab og sjokolade til førstemann, liksom. Anonymkode: 020ba...184
Anjatapinjata Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 Begynte med smaksprøver ved 4mnd jeg. Hadde nok melk og baby la godt på seg, men var ekstremt interessert i hva vi spiste, våknet til og med når vi laget varmmat😅 begynte med abc mos og grøt. Most potet og litt av vår mat innimellom, gikk veldig fint 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå