Gå til innhold

Leggetid tar lang tid jeg blir irritert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dattera vår er litt vanskelig å legge om dagen. Hun er fire år, og det har alltid tatt litt tid å legge henne, men nå er det intenst. 

Jeg gir oppmerksomhet, kos og nærhet, gir tid til at hun får pratet litt, og så er det natta. 

Men ikke nå. Hun vil fortsette ogf fortsette. Hun skal hente kosedyr, vann, finne nye ting å være lei seg over, for plutselig kan hun begynne å gråte.. . Savner den og den, er sint på dem og dem. Og da klarer jeg liksom ikke alltid ha medfølelse... 😕

I går var hun våken til 2330. Da la hun seg klokka 21. 

Lista med ting før leggetid som "er du mett? Må du på do? Vil du ha vann? Kosedyr?" er krysset av og likevel finner hun på nye ting. Helt tydelig at hun ikke vil legge seg. 

Jeg veit ikke om jeg er for streng eller for mild. Jeg er snill og koselig mamma innenfor leggerutinen, men når tiden strekker seg mer og mer blir jeg mer og mer irritert. Jeg har ting jeg skal gjøre jeg ikke har rukket på dagen. 

Er det flere enn meg som blir forbanna? Tips til å roe ned seg sjøl når leggetiden blir halve dagen? 

Anonymkode: d5d1d...19b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min roet seg nå. Er 6.

De har sånne perioder. Så istedenfor å irritere meg så puster jeg bare og vet at det bare er en fase. 

Bare være en klippe i stormen. Vær konsekvent og hold deg kald og bruk galgenhumor for alt det er verdt🙈🤣

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (11 minutter siden):

Min roet seg nå. Er 6.

De har sånne perioder. Så istedenfor å irritere meg så puster jeg bare og vet at det bare er en fase. 

Bare være en klippe i stormen. Vær konsekvent og hold deg kald og bruk galgenhumor for alt det er verdt🙈🤣

Å holde meg kald er blitt noe jeg mestrer mer og mer, synes det er bedre for barnet enn at jeg skal bli sur osv 😅 

Takk for rådet ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er lydbok på øret. Har reddet meg fra vanvidd flere ganger 

Anonymkode: 87e8d...3ea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd kommer minst 3 år for sent for din del men kan kanskje hjelpe foreldre med babyer. Når de legges på eget rom så legg dem, syng en sang, slukk lyset og gå ut. Ha dette som fast rutine fra de legges på eget rom så blir de vant til at når det er leggetid så er det sovetid. Å lære barn å finne søvnen selv er helt avgjørende for å ikke ende opp med barn som bruker en hel evighet på å sovne uten hjelp og stimuli av alle slag. 

Anonymkode: 8aa47...52b

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Har ei på 3,5 år som skravler seg i søvn og helst med meg. Jeg sitter i et rom i samme etasje, men får ikke gjort noe nyttig. I dag var det «hvorfor er slim klissete?». Ender med at jeg svarer konsekvent god natt på hvert spørsmål og at jeg ikke svarer mer. Også skal hun på do helst 7 ganger etter hun har kommer i seng (og det siste hun gjør før vi går til senga er å gå på do…). Også er det ekkelt i øyet, også er hun sliten, også får hun ikke sove (men det er jo fordi skravla går), også lurer hun på om vi har musefeller i huset for det har Emil i Lønneberget… og slik går dagene. Ingen tips annet enn å holde seg kald og konsekvent. Her tar det mellom 1-2,5 time. 

Anonymkode: 4d577...d4c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mitt råd kommer minst 3 år for sent for din del men kan kanskje hjelpe foreldre med babyer. Når de legges på eget rom så legg dem, syng en sang, slukk lyset og gå ut. Ha dette som fast rutine fra de legges på eget rom så blir de vant til at når det er leggetid så er det sovetid. Å lære barn å finne søvnen selv er helt avgjørende for å ikke ende opp med barn som bruker en hel evighet på å sovne uten hjelp og stimuli av alle slag. 

Hva gjør du om den gråter?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å legge klokka 8. kan være at ungen er overtrøtt og da er de ofte litt urolige. Slik er gutten min på 4 år. 

Har faste rutiner med do, pusse tenner, fyller på glasset med vann, lese bok, synge sang og nattakos. Så slukker vi lyset. 
Sitter hos han til han sovner. Er helt stille og responderer ikke på tilsnakk. Holder han i hånda og sier «shhh». 

Gir advarsler om det blir tull. At da går mamma ut om du ikke skal sove. Han gir seg ganske fort da. 

Eldstemann på 7 år hører på lydbok før han skal legge seg. Har aldri vært noe problem å få han til å sove. 

Jeg er konsekvent. Står ungene opp etter det er natt så følger jeg de tilbake uten å si noe som helst. Nuss på panna og dyna over. Så går jeg ut igjen. 

Anonymkode: 2e78b...f4f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Samme her du 😄 Jeg hører på podcast, sitter på rommet til han har sovnet. Tenker det er en fase

Anonymkode: a2182...72b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt tips er å legge klokka 8. kan være at ungen er overtrøtt og da er de ofte litt urolige. Slik er gutten min på 4 år. 

Har faste rutiner med do, pusse tenner, fyller på glasset med vann, lese bok, synge sang og nattakos. Så slukker vi lyset. 
Sitter hos han til han sovner. Er helt stille og responderer ikke på tilsnakk. Holder han i hånda og sier «shhh». 

Gir advarsler om det blir tull. At da går mamma ut om du ikke skal sove. Han gir seg ganske fort da. 

Eldstemann på 7 år hører på lydbok før han skal legge seg. Har aldri vært noe problem å få han til å sove. 

Jeg er konsekvent. Står ungene opp etter det er natt så følger jeg de tilbake uten å si noe som helst. Nuss på panna og dyna over. Så går jeg ut igjen. 

Anonymkode: 2e78b...f4f

Dette synes jeg er fint. En varm og tilstedeværende forelder, som likevel er konsekvent og setter grenser. 

Fast rutine og ikke legge for sent er gull👌

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Legge seg kl 21 er altfor sent. Barnet er jo overtrøtt og da er det vanskelig for de små å roe ned inni seg.

Anonymkode: 3170e...72b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 83884...ab2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Legge seg kl 21 er altfor sent. Barnet er jo overtrøtt og da er det vanskelig for de små å roe ned inni seg.

Kommer jo helt an på når barnet våkner dagen etter om kl 21 er altfor sent. 

Anonymkode: 0d1f0...4e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selv om man har like rutiner fra barnet er baby, kan de likevel ha faser hvor det er kluss med legging og søvn, altså. Det er ganske vanlig. 

Anonymkode: 3072f...78b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis barnet står opp klokka 09, er det ikke for sent. Ikke alle barn står opp 0630 🙂 uansett hvor tidlig de legger seg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Alle disse trådene der man skjønner FØR man åpner dem at det er snakk om 4-åringer!

Det er kjipe faser med 4-åringer, de er egne individer nå. Bare hold ut. 

Anonymkode: 21a83...ccb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La henne høre på lydbok. Be henne legge seg og lukke øynene. Sett deg i en stol ved siden av sengen. Si god natt, sett på lydbok. Hun sovner garantert innen 15 min.

Anonymkode: 696cf...287

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La henne høre på lydbok. Be henne legge seg og lukke øynene. Sett deg i en stol ved siden av sengen. Si god natt, sett på lydbok. Hun sovner garantert innen 15 min.

Du har veldig god erfaring kun med ditt eget barn, eller? 🙄

Anonymkode: 21a83...ccb

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

😅 kan du garantere det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Godt poeng, alle barn har jo likt søvnbehov og står opp samtidig, så ts må legge ungen mye tidligere. Du glemte forresten å komme med fasiten, når skal ts legge barnet da?

Anonymkode: b3106...219

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...