Gå til innhold

Hvor viktig er yrket til damene og mennene i dating?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det at kvinnenes yrke ikke er så viktig? At det er menns yrke som er viktigere for kvinner enn omvendt? 

F.eks. en dame er barnehagelærer/ sykepleier, mens en annen er sivilingeniør eller advokat. 

Anonymkode: f478d...b58

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke yrke og hva man tjener viktig i det hele tatt som kvinne?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinner vil bare ha en ting uansett hva andre sier eller skriver: sjarmerende og utadvendte menn som kan det innfløkte spillet mellom kjønnene….nå vet du det…

Anonymkode: 3dfd0...0e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kvinner vil bare ha en ting uansett hva andre sier eller skriver: sjarmerende og utadvendte menn som kan det innfløkte spillet mellom kjønnene….nå vet du det…

Anonymkode: 3dfd0...0e8

Ja, men mannen bør ha en god itdanning og jobb i tillegg, ikke bare ha bra personlighet.

Kvinner kan være frisør eller barnehageassistent, menn driter i hvilken jobb vi har.

Anonymkode: 53ffb...142

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men mannen bør ha en god itdanning og jobb i tillegg, ikke bare ha bra personlighet.

Kvinner kan være frisør eller barnehageassistent, menn driter i hvilken jobb vi har.

Ikke min erfaring som kvinne med «statusjobb». Mine mannlige kollegaer ville aldri involvert seg i en frisør eller barnehageassistent.

Anonymkode: 9a0dd...790

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke min erfaring som kvinne med «statusjobb». Mine mannlige kollegaer ville aldri involvert seg i en frisør eller barnehageassistent.

Det er vel sånn at like barn leker best, ja. Selv er jeg sykepleier. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Generelt er ikke yrke til kvinner spesielt viktig for menn er det jeg har hørt. For kvinner er det viktigere at en mann har et statusyrke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er slikt blir det veldig utfordrende å være mann etterhvert. Nå er jo kvinneandelen på høyere utdannelse over 60%. 

Uansett, alle jeg kjenner er sammen med noen som har omtrent tilsvarende utdannelse og karriere. Det handler ikke om status, men å møte hverandre på likt nivå. Ha forståelse for at jobben innebærer litt mer enn 8-16, og noe man ikke bare gjør for pengene. 

Anonymkode: 4d398...afb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det er slikt blir det veldig utfordrende å være mann etterhvert. Nå er jo kvinneandelen på høyere utdannelse over 60%. 

Uansett, alle jeg kjenner er sammen med noen som har omtrent tilsvarende utdannelse og karriere. Det handler ikke om status, men å møte hverandre på likt nivå. Ha forståelse for at jobben innebærer litt mer enn 8-16, og noe man ikke bare gjør for pengene. 

Dette er jeg enig i - handler for min del ikke om status, men noenlunde likeverdig utgangspunkt. Som kvinne med lang utdanning og høy lønn, er det først og fremst lønnsnivået jeg merker at det blir et gap (og arbeidstiden kanskje). Hvorvidt mannen er advokat eller bussjåfør er underordnet for min del. Men har datet ett par menn som tjener det samme som jeg betaler i skatt, og DET blir for ulikt utgangspunkt til at det fungerer for meg iallfall.

Anonymkode: 3df29...bd8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er stort sett, men ikke 100%, irrelevant. Økonomisk sans er viktigere. Ellers er det personlighet som er det avgjørende. Om noe er det nok enkelte yrker jeg er litt mer skeptisk til da jeg ikke ønsker en kvinne som jobber hele tida, jeg dater fordi jeg faktisk vil finne ei å tilbringe en god del sammen tid med. Det er også viktig at hun ikke er snobbete, og selv om det punktet ikke utelukker noen direkte er det jo visse retninger som har høyere andel av slike overfladiske og tomme sjeler.

Anonymkode: 0a90e...4f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, og bryr meg ikke om hva mannen jobber som. Men han må kunne forsørge seg selv.

Da jeg studerte, så startet jeg først på jus studier, da var det ikke mange menn fra nettdatingsider som ville møte meg. Men jeg sluttet etter første året, og startet på sykepleie studiet, da var det mange som ville date meg. 

Anonymkode: 38f88...97c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jeg enig i - handler for min del ikke om status, men noenlunde likeverdig utgangspunkt. Som kvinne med lang utdanning og høy lønn, er det først og fremst lønnsnivået jeg merker at det blir et gap (og arbeidstiden kanskje). Hvorvidt mannen er advokat eller bussjåfør er underordnet for min del. Men har datet ett par menn som tjener det samme som jeg betaler i skatt, og DET blir for ulikt utgangspunkt til at det fungerer for meg iallfall.

Anonymkode: 3df29...bd8

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å dra det økonomiske lasset. Det har jeg faktisk gjort i perioder, mens mannen tok doktorgrad. 

Men jeg var i et (kort) forhold der det kom noen bitre kommentarer om å være "slave av arbeidslivet", å ikke jobbe et minutt mer enn nødvendig. Gnål om jeg var lenge på lesesalen. Bare for å nevne noen eksempler. 

Nå har jeg en mann som drar hele lasset hjemme når jeg er på jobbreise, som feirer meg når jeg presterer noe, som jeg har et fint samspill med når det kommer til overtid, og som aldri klager om telefonen ringer om vi er på ferie, heller sikrer at jeg får ro til å ta samtalen da han vet det er viktig. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

For meg er det det. I alle fall til en viss grad. Ikke det at yrke er noen garanti for verken det ene eller det andre, men med noen på samme "nivå" er det nok lettere å finne noen man er sosialt og intellektuelt kompatibel med. Jeg ville heller ikke vært sammen med noen som tjente veldig mye mindre enn meg, da jeg ikke vil at det skal bli en kilde til konflikt. Jeg er også blitt vandt med å tjene godt selv og vil ikke være den som bærer forholdet økonomisk til evig tid.

Kanskje litt overfladisk, men der har du meg :)

Endret av Jdz
  • Liker 2
Skrevet

Yrket til en dame er ikke spesielt interessant/avgjørende. Selv har jeg i lang tid droppet damer med høy utdanning, statusyrker og lederstillinger på Tinder. Det er ikke fordi det er et minus, men fordi jeg vet at veldig mange av disse har enda høyere krav enn damer flest, og tror/mener at utdanning, jobb og inntekt sier mye om en person.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring som 46 år gammel nygift mann. Jeg kan feste og ha det gøy med frisører, barnehageansatte og de som jobber på gamlehjem eks. Problemet blir at vi har lite til felles. Blir oftere enn del "enklere" samtaler og mer fyll. Det har blitt kleint noen ganger hvis jeg har bedt de med mine kamerater.

Jeg giftet meg med en helsesykepleier (helsesøster som jeg ikke får lov å si lenger 🤣) som jobber på en av helsestasjonene i byen. Det synes jeg er veldig positivt, hun er omsorsfull, med mastergrad og det er et tiltrekkende yrke. 

Anonymkode: c7c81...91a

• Liker 2
Gjest irkan90
Skrevet
21 minutter siden, Jdz said:

For meg er det det. I alle fall til en viss grad. Ikke det at yrke er noen garanti for verken det ene eller det andre, men med noen på samme "nivå" er det nok lettere å finne noen man er sosialt og intellektuelt kompatibel med. Jeg ville heller ikke vært sammen med noen som tjente veldig mye mindre enn meg, da jeg ikke vil at det skal bli en kilde til konflikt. Jeg er også blitt vandt med å tjene godt selv og vil ikke være den som bærer forholdet økonomisk til evig tid.

Kanskje litt overfladisk, men der har du meg :)

Det her ☝️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags jobb har du? Ville kollegaene dine heller ikke involvert seg med en som har bachelor i sosialt arbeid og jobber med flyktninger og administrasjon rundt det?

Anonymkode: b757f...5a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stemmer det at kvinnenes yrke ikke er så viktig? At det er menns yrke som er viktigere for kvinner enn omvendt? 

F.eks. en dame er barnehagelærer/ sykepleier, mens en annen er sivilingeniør eller advokat. 

Ja, det stemmer nok. 

Man ser at kvinner stort sett ikke dater under seg i sosial status. Kvinnelige leger er sjelden sammen med mannlige sykepleiere, f.eks. Selv om det motsatte er ganske vanlig. 

I tillegg er det å gå hjemme (arbeidsledig) ganske høy status for kvinner, mens en mann vil ha veldig lav status om han gjør det.

Da jeg fikk ny og mer attraktiv tittel i yrket mitt, doblet jeg antall damer jeg klarte å score med i løpet av et år. Det blir jo anekdotisk bevis, men man skal ikke se bort i fra det heller. 

Opplever likevel at menn som er "måloppnåere", som f.eks. advokater med praksis, som regel blir sammen med andre jurister eller høytpresterende damer. Det er en del av "suksesspakka" for mange. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine mannlige kollegaer ville aldri involvert seg i en frisør eller barnehageassistent.

Kvinner i så lavstatus yrker som frisør luker seg selv ut, som regel. Har middels høy status på min jobb, og frisørene flørter gjerne, men er helt uinteressert i "alle" som bruker slips eller blazer på jobb. 

Slike kvinner har i min erfaring behov for å proletarisere seg selv med sin tattoverte mann med dobbeltnavn og bindestrek, som gjerne jobber i yrke med grei lønn, men null status i storsamfunnet.

Håper jeg ikke høres stygg ut, men tror de fleste vet hva jeg mener. 

Endret av Realverdien
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kommer an på alderen når man blir sammen. Du kan ikke forvente det samme av noen når de er 20 som når de er 40. 

Når jeg og mannen ble samme hadde jeg utdanning og han var en fri sjel som jobbet i utelivsbransjen. 

Anonymkode: 58733...4ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...