AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Trenger å bearbeide litt inntrykk her kjenner jeg. Kjæresten min er introvert og på feriene vi har vært på opplever jeg at han endrer seg veldig i oppførsel. Han har kort lunte, er frekk, spydig, nedlatende og veldig slem. Absolutt alt annet enn hva jeg er vant med til vanlig. Jeg føler meg utrygg under hele oppholdet, og jeg kjenner dette har ødelagt selve ferieopplevelsene og forventningene jeg har til dette med kjæresten. Dvs at jeg forbinder oss og ferie som noe negativt. Når vi kommer hjem igjen så er han plutselig blid igjen som sola, og alt er som før. Han ler masse, bare godt humør og full av kjærlighet. Jeg kjenner jeg sliter med å ta inn dette. Jeg føler at han forandrer seg til det ugjenkjennelige på ferie noe som ødelegger veldig mye av synet mitt på han, og tryggheten i forholdet. Når vi da vender hjem igjen og han er normalt smørblid igjen, har ting fått en kraftig bismak for meg og jeg føler jeg ikke kjenner kjæresten min mer. Jeg føler at jeg ikke egentlig vet helt hvem han er, og at jeg er usikker på han. Med det sagt så er jeg jente og derfor kanskje bare overtenker, men er det noen som kan dele noen tanker og erfaringer? Er det mulighet å få tilbake tryggheten? Anonymkode: c1cdd...371
Holar Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Kan høres ut som at han ikke følte seg trygg på ferien. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Gi han alenetid ila ferien. Anonymkode: 26fab...951 4
Mrs Robinson Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Imtroverte kan bli mugne av for mye inntrykk/mennesker. Kjenner meg igjen 17
proghodet Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 At han gir deg en følelse av utrygghet er ikke greit og noe du bør si ifra til han om. Det er ikke sikkert han vet hvilke konsekvenser det har at han oppfører seg som han gjør. Du nevner at han er introvert, da kan det være så enkelt som at han trenger tid for seg selv, som han kanskje ikke får når dere ferierer? Kanskje han sover dårligere borte enn hjemme? Det kan være småtterier, men det er viktig at han blir gjort oppmerksom på hvilken innvirkning det har på deg. 9
Lipyros Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Oi. Min er nesten litt motsatt. Slapper mer av og er gladere på ferie. Men er han med på å bestemme reisemål? Vi reiser ikke på storbyferie da det blir litt mye for.eks
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Hvorfor gjør han dette? Det må være noe som trigger? Er det alkohol i bildet? Anonymkode: 236c5...663 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 Jeg kjenner meg ikke igjen i at partner eier oppførsel men at jeg gjør det, i den forstand at jeg har nok også kortere lunte i ferien. Det skyldes at vi går oppi hverandre hele tida. Jeg får rett og slett nok og mer enn nok. Vi har løst det med å forskyve feriene våre litt slik at vi ikke har alle ukene samtidig. Dette er også veldig greit for barna. Anonymkode: 9e368...4df 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Spør ham hva han trenger. Trenger han mer alenetid? Trenger han et mindre tettpakket program? Trenger han ferie på et mindre sted fremfor en stor by? Trenger han ferie et kjøligere sted fremfor et varmt sted? Snakk med ham. Anonymkode: 30528...876 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 proghodet skrev (3 minutter siden): At han gir deg en følelse av utrygghet er ikke greit og noe du bør si ifra til han om. Det er ikke sikkert han vet hvilke konsekvenser det har at han oppfører seg som han gjør. Du nevner at han er introvert, da kan det være så enkelt som at han trenger tid for seg selv, som han kanskje ikke får når dere ferierer? Kanskje han sover dårligere borte enn hjemme? Det kan være småtterier, men det er viktig at han blir gjort oppmerksom på hvilken innvirkning det har på deg. Ja, jeg bør vel kanskje snakke med han en gang om dette. Han skjønner kanskje ikke konsekvensene det har for meg nei, at jeg går rundt med en vond klump hele turen for så at han totalt endrer væremåte hjemme. Kjenner jeg ikke helt klarer å holde følge, nei. Skjønner hva du mener, men det trenger ikke nødvendigvis være lange ferier. Kanskje bare dagsturer eller weekend. Takk for et fint svar. Lipyros skrev (6 minutter siden): Oi. Min er nesten litt motsatt. Slapper mer av og er gladere på ferie. Men er han med på å bestemme reisemål? Vi reiser ikke på storbyferie da det blir litt mye for.eks Hvem av dere er ekstrovert og introvert? Ja, men i år var det litt annerledes da han er en som liker å ta ting litt på sparket, men pga corona så måtte alt forhåndsbestilles lang tid i forveien, slik at vi ikke kunne dra når vi følte for det f.eks. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor gjør han dette? Det må være noe som trigger? Er det alkohol i bildet? Anonymkode: 236c5...663 Nei vi er klin edru. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner meg ikke igjen i at partner eier oppførsel men at jeg gjør det, i den forstand at jeg har nok også kortere lunte i ferien. Det skyldes at vi går oppi hverandre hele tida. Jeg får rett og slett nok og mer enn nok. Vi har løst det med å forskyve feriene våre litt slik at vi ikke har alle ukene samtidig. Dette er også veldig greit for barna. Anonymkode: 9e368...4df Det var et veldig godt råd. Kjenner selv at det blir mye oppå hverandre i ferien. Hvor mange uker har dere samtidig da? TS Anonymkode: c1cdd...371 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 Et tips. Ikke alle liker ferie. Noen liker når hverdagen er på plass. Jeg blir rastløs og mistrives noe vanvittig når jeg ikke har de vante rutiner. Stå opp, jobbe, lunsje, jobbe, middag, jobbe så sove. Ferie er for meg bortkastet tid og en bortkastet mulighet til å jobbe. Anonymkode: 2599f...a1f 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 Min blir skikkelig sinna på ferie. Jeg vet det er fordi han blir stresset, men det er jo ikke gøy for noen av oss. Han er sånn som kjefter om han mener jeg går for fort over veien, også kjefter han om han mener jeg venter for lenge like etterpå. Umulig å forholde seg til. Anonymkode: b844b...c6e
Cleopatra. Skrevet 23. juli 2021 #13 Skrevet 23. juli 2021 Mrs Robinson skrev (21 minutter siden): Imtroverte kan bli mugne av for mye inntrykk/mennesker. Kjenner meg igjen Men det gjør det vel ikke greit å bli spydig, nedlatende og slem? 3
Mrs Robinson Skrevet 23. juli 2021 #14 Skrevet 23. juli 2021 Cleopatra. skrev (1 minutt siden): Men det gjør det vel ikke greit å bli spydig, nedlatende og slem? Avhenger helt av situasjonen og hva ts tolker som slemt 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 Da jeg var i et psykisk voldelig forhold ble han alltid spydig og ekkel mot meg etter to dager. Det var som om han ikke klarte mer enn kortere perioder sammen med meg, før han begynte å håne meg, ble iskald, fikk raserianfall osv. Det skjedde på hver eneste ferie og helgetur. Han hadde en slags grense for hvor mye han taklet av meg før det kokte over for ham. En voldelig syklus. Hvor lenge har dere vært sammen, Ts? Og har han alltid vært sånn? Min eks viste den slemme siden først etter at vi hadde vært sammen i over et halvt år. Før dette var han bare en vidunderlig og skjønn fyr, alltid respektfull og omsorgsfull. Det viste meg at han veldig godt visste hva han gjorde. En fyr som klarer å være bare snill og god i begynnelsen vet utmerket godt hva han gjør når den slemme siden plutselig kommer til syne. Etterhvert begynte jeg å unngå å være sammen med ham i lengre tidsrom av gangen og jeg begynte å grue meg til hver eneste ferie. Respektløsheten eskalerte bare likevel og til slutt gikk jeg. Anonymkode: c9b91...634 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 Cleopatra. skrev (9 timer siden): Men det gjør det vel ikke greit å bli spydig, nedlatende og slem? Jo, du skjønner at det er alltid den introverte det skal tas hensyn til. De har tydeligvis ikke noe ansvar for egen atferd, for de trenger jo å skjermes, nesten som små barn. En kan jo lure på om introvert bare er et annet ord for egosentrisk, når en leser innlegg som det her. Hvis en introvert føler at det blir for mye, den trenger pusterom, alenetid, eller ro og fred, så har den et like stort ansvar i å kommunisere det til partneren sin, i stedet for å bli en spydig og slem drittsekk. Anonymkode: 9f2de...e36
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 Hadde han egentlig lyst til å ta den ferieturen eller har han sagt ja bare for å være hyggelig? Uansett ikke så bra at han oppfører seg sånn, men tror det er greit å få pratet ut om hvorfor det ble slik. Hvis han selv har vært veldig stresset kan det jo hende at han blir glefsete på grunn av det? Anonymkode: d362a...d94 3
Hippogriff Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo, du skjønner at det er alltid den introverte det skal tas hensyn til. De har tydeligvis ikke noe ansvar for egen atferd, for de trenger jo å skjermes, nesten som små barn. En kan jo lure på om introvert bare er et annet ord for egosentrisk, når en leser innlegg som det her. Hvis en introvert føler at det blir for mye, den trenger pusterom, alenetid, eller ro og fred, så har den et like stort ansvar i å kommunisere det til partneren sin, i stedet for å bli en spydig og slem drittsekk. Anonymkode: 9f2de...e36 Absolutt, helt enig. Så kan det være kompliserende faktorer - kommer på to i farten: Den introverte er kanskje verken godt nok bevisst på egen atferd eller klar over hvordan det virker inn på partner. Da er det lurt å kommunisere det til partner, bidra til partners bevisstgjøring. Eller: Den ekstrovertes oppfatning blir ansett som «fasit» og den introvertes behov for alenetid anses ikke som legitimt. Slik at forslag om ikke fullt ut sammenfallende ferieuker, for eksempel, blir tatt imot som noe veldig unormalt som partner blir såret av. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 Ikke skyld denne rævva oppførselen på å være introvert. Anonymkode: 2ee0c...aa2 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 Jeg er introvert og kan bli grinete og «snappy» dersom vi er på ferie som overskrider mine maksgrenser, og jeg aldri får alenetid på turen. Jeg har innsett at jeg er et mareritt å være på ferie med dersom den overskrider 5 dager. Så da er jeg aldri på en ferie i over 5 dager. Anonymkode: 03ccb...826 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå