AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Som en start på dette innlegget ber jeg innstendig om at flåsete kommentarer og påpeking av vår jobb som foreldre ikke blir skrevet. Vi opplever det sårende. Jef vet at dette innlegget blir skrevet på KG, men tenker det må være rom for å skrive ned opplevelser uten å bli satt i gapestokk. Til saken......vårt barn på 9 år klarer ikke sovme alene. Det fikk helt fint frem til ca 2 års alderen. En kveld under innsovning hørte vi er hyl som vi aldri har hørt siden fra barnerommet-og fant er hysterisk og redd barn. Siden da har det vært krevende med innsovning. Vi har siden da hatt -fast leggetid og vekketid uansett hverdag /helg/ferie -ingen skjerm 2 timer før leggetid -mye fysisk aktivitet hver dag ,også etter bh/skole, ekstra mye i helger -vi leser bok for barner i max 10 min, så sier vi natta. -hun er veldig mørkredd, så har en nattlampe på -har rolig meditasjon musikk på i bakgrunnen etter tips fra en søvn spesialist. -har vært i kontakt med PPt, BUP, fastlege, helsesykepleier,famileteam og fått veiledning. -vi har forsøkt alle tips fra div instanser, lest bøker, resultatet er alltid en innsovning med mye gråt, uro, engstelse og det tar mellom 1-3 timer før hun sovner. Når vi sitter hos henne og holder henne i hånda, tar det max 1.5 time, oftest rundt 50 min. Jeg og mannen legger annenhver dag konsekvent, har gjort alle disse årene. Barnet har det ekstra krevende på nye steder, eller steder vi ikke har sovet på en stund.Da kan det ta opptil 4 timer før barnet sover, og på den tiden har det holdt mange andre våkne. Barnet tør ikke sove borte uten oss enda, men prøver jevnlig. Barnet er i en alder hvor det er aktiviteter med overnatting, vennebesøk med overnatting, etc, så vi ønsker å hjelpe henne. Har fått ny time hos ppt i september får å sjekke stå etter et år ... Anonymkode: 1e9ec...45a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Her tenker jeg at kompetansen til KG ikke strekker til, vi kan mene og synse mye om situasjonen. Hvorfor det har blitt sånn osv. Dersom du har oppsøkt alle de instansene overnevnt, og ikke fått noe resultat tenker jeg det taler for seg selv. Og eventuelle råd herfra vil være repetisjon og synsing. Hadde selv en bror som var veldig engstelig, generelt engstelig som barn. Reagerte på høye lyder, rare konsistenser osv. Han sov også med foreldrene våre til han var stor (husker ikke akkurat alder). Det var en lang prosess der man møtte hardt mot hardt for å prøve og få bukt med problemet, resulterte i et enda mer engstelig barn. Etter noen år i «systemet» ble han utredet gjennom BUP og kom ut på andre siden med angst og OCD. Behandling (både medisinsk og kognitiv terapi) var nøkkelen for han. Det var en lang og strevsom prosess for alle involverte. I dag er han en voksen mann, og fortsatt av det engstelige slaget, må følges opp - men fungerer helt ypperlig i hverdagen. Her tenker jeg med andre ord at fagfolk må på banen igjen, og eventuell behandling på skje. Dette høres ut som om dere ikke kan takle alene. Søk hjelp, og gi deg (faen) ikke før du får det. Hjelpeapparatet er der for en grunn, bruk det! Anonymkode: d8fc9...941 21
FruK Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 Jeg har selv ei på 9, og kan kjenne meg igjen i noe av det du skriver. Da jeg, datter og eksmann bodde sammen så sov hun sammen den ene av oss foreldre. (jeg jobbet natt, så når jeg hadde fri og var hjemme begge to så vi på hvert vårt rom,. Datter ble dermed ikke vant til å ligge alene. Da jeg fikk ny samboer så kjøpte vi hus, soverommene er i samme gang og rett iver hverandre. Vi hadde dørene åpne, var konsekvente på at hun var så stor nå og at hun måtte ligge i egen seng. Vi gjorde rommet trygt og hun hadde bamser hun fikk velge selv. Store bamser. Når vi fikk katt så sov katten (frivillig) inne på rommet hennes, og etter det så har det ikke vært noe problem. Men i den alderen så må man bare sette en grense, innen trygge rammer.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 Prøvd melatonin? Anonymkode: 7acb8...36f 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #5 Skrevet 24. juli 2021 Hva forårsaket hylet? Har hun noe traume kanskje? Anonymkode: 60c58...c19
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #6 Skrevet 24. juli 2021 Melatonin dråper. Trenger ikke resept, jeg gir det til min 3 åring med veldig stor suksess. Det tar bare 10-15 minutter så sovner de. Anonymkode: da7de...072
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 Har dere så stor plass at hun kan bytte til et annet rom? Eventuelt ommøblere rommet hun har og sette senga et annet sted i rommet? Det kan faktisk hjelpe. En av gutta her i huset nekter å ligge på et bestemt rom når han er her (han er 30, og sier han ikke får sove i det rommet). Anonymkode: 67895...f46 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #8 Skrevet 24. juli 2021 Synes det høres ut som dere gjør alt riktig. Det eneste som hjalp her til slutt i tilsvarende situasjon (og nå blir jeg nok «hengt») var å be aftenbønn sammen. Anonymkode: 8198f...9b3
Noldus Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 Hva med vektdyne? Mange som er urolige eller stresset sovner lettere med dem. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Happylife82 skrev (3 timer siden): Jeg har selv ei på 9, og kan kjenne meg igjen i noe av det du skriver. Da jeg, datter og eksmann bodde sammen så sov hun sammen den ene av oss foreldre. (jeg jobbet natt, så når jeg hadde fri og var hjemme begge to så vi på hvert vårt rom,. Datter ble dermed ikke vant til å ligge alene. Da jeg fikk ny samboer så kjøpte vi hus, soverommene er i samme gang og rett iver hverandre. Vi hadde dørene åpne, var konsekvente på at hun var så stor nå og at hun måtte ligge i egen seng. Vi gjorde rommet trygt og hun hadde bamser hun fikk velge selv. Store bamser. Når vi fikk katt så sov katten (frivillig) inne på rommet hennes, og etter det så har det ikke vært noe problem. Men i den alderen så må man bare sette en grense, innen trygge rammer. Hun har blitt lagt og sovet på eget rom siden hun var 7 mnd.....soverommene er i 2.etg, så vi sover rett ved siden av, men gjør jo andre gjøremål før vi legger oss. Hun er enebarn, og med hennes personlighet gjør nok ikke det saken lettere. Vi har gjentatte ganger forsøkt å flytte oss sakte ut av rommet(litt nærmere døra for hver gang). Blir nesten mere hysterisk gråt av det....har ommøblert også, men rommet gir ikke så mange flere muligheter. Hun har det største rommet, vi bor i hus fra 1865 så romløsningene er krevende i fht 2021. Hun er veldig selvstendig på andre områder, og vi snakker med henne om legging så hun får sagt sitt og komme med forslag til endringer. Hun var med ei fra skolen hjem alene for 1.gang rett før skolen sluttet. Bursdager er vi enda med i... Anonymkode: 1e9ec...45a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 Jeg ville prøve å la henne se en film (Frost eller sånt) til å falle i søvn på. Mulig det er pedagogisk ukorrekt, men jeg tenker det kan distrahere henne fra engstelsen og få henne til å slappe av. Anonymkode: e7956...f8f 4
FruK Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 men opplever du henne som utspekulert eller redd? 3
Tatja Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 Min jente på 11 sover fremdeles med meg. Hun har riktignok ADHD-diagnose, noe som ofte gir urolig søvn/mareritt. Min erfaring er at du kan prøve alle mulige triks i verden, men jenta vil uansett ikke sove alene før hun er klar for det. Min 11-åring begynner å bli motivert, det er første skritt på veien. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 Melatonin-dråper. Ca 200 kr på tights.no. Anonymkode: 097b3...3a9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 6.35): Melatonin dråper. Trenger ikke resept, jeg gir det til min 3 åring med veldig stor suksess. Det tar bare 10-15 minutter så sovner de. Anonymkode: da7de...072 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Melatonin-dråper. Ca 200 kr på tights.no. Anonymkode: 097b3...3a9 Dere gir hormontilskudd til unger uten å konferere med lege? Er dere fra vettet? Anonymkode: 2d2aa...f00 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 Prøv med lydbok. Anonymkode: 7daa6...179
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 Jeg v AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere gir hormontilskudd til unger uten å konferere med lege? Er dere fra vettet? Anonymkode: 2d2aa...f00 Melatonin er ikke vanedannende, men hvis barnet har store problemer så ville jeg så klart kontaktet lege og sjekket om det er behov for videre utredning. Anonymkode: 2d497...d60
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #18 Skrevet 27. juli 2021 Lydbok og vektdyne. Ellers så gjør dere rett i å be om hjelp. Anonymkode: f17a0...161
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #19 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg v Melatonin er ikke vanedannende, men hvis barnet har store problemer så ville jeg så klart kontaktet lege og sjekket om det er behov for videre utredning. Anonymkode: 2d497...d60 Jeg vet at Melatonin ikke er vanedannende. Mitt barn får Melatonin pga søvnvansker ifbm ADHD - i samråd med lege. Det er like fullt et hormontilskudd. Man bør ikke gi barn hormoner uten i samråd med lege. Noe norske forhandlere av melatoninpreparater understreker i sin markedsføring. Anonymkode: 2d2aa...f00 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #20 Skrevet 28. juli 2021 Hvis barna har diagnose og skal bruke melatonin, så gå via lege og prøv å få på blå resept så dere ikke blir helt rutinerte ihvertfall 😱 Anonymkode: df5ff...15f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå