Gå til innhold

Tatt opp fag som privatist. Teller poengene derifra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt opp fag som privatist. Jeg fikk et kompetansemål fra fylkeskommunen, men skal de karakterene egentlig føres over på vitnemålet fra videregående for at de skal telles som poeng? 

På samordna opptak har jeg mindre poeng enn det jeg trodde jeg hadde. Ganske mange poeng mindre også. Jeg har lastet opp selve vitnemålet fra vgs yrkesfag hvor jeg bare har programfag (hadde fritak fra fellesfag), også har jeg lastet opp kompetansebeviset med alle faga til generell studiekompetanse på samordna. Skulle jeg ha lagt alle de 6 fagene over på vitnemålet fra vgs for at de poengene skal telle, eller har det ikke noe å si? 

Anonymkode: c1e77...abd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må be din gamle vgs om å skrive ut nytt vitnemål til deg

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har tatt opp fag som privatist. Jeg fikk et kompetansemål fra fylkeskommunen, men skal de karakterene egentlig føres over på vitnemålet fra videregående for at de skal telles som poeng? 

På samordna opptak har jeg mindre poeng enn det jeg trodde jeg hadde. Ganske mange poeng mindre også. Jeg har lastet opp selve vitnemålet fra vgs yrkesfag hvor jeg bare har programfag (hadde fritak fra fellesfag), også har jeg lastet opp kompetansebeviset med alle faga til generell studiekompetanse på samordna. Skulle jeg ha lagt alle de 6 fagene over på vitnemålet fra vgs for at de poengene skal telle, eller har det ikke noe å si? 

Nei, de regner med fagene på kompetansebeviset. Slik jeg forstår det skal du ha nytt vitnemål om du bytter ut fag. Om du har blitt feilberegnet burde du kontakte saksbehandleren din fort (er en egen knapp for å kontakte saksbehandler på samordna opptak), så det kan rettes til suppleringsopptaket.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (12 minutter siden):

Nei, de regner med fagene på kompetansebeviset. Slik jeg forstår det skal du ha nytt vitnemål om du bytter ut fag. Om du har blitt feilberegnet burde du kontakte saksbehandleren din fort (er en egen knapp for å kontakte saksbehandler på samordna opptak), så det kan rettes til suppleringsopptaket.

Jeg har ikke byttet ut noe fag. Jeg har bare tatt fagene jeg manglet, og det er alle de 6 studiekompetanse faga. Jeg tok gunn programfag på vgs. I ettertid tok jeg fellesfag som privatist som er de 6 faga. Ts. Så jeg har et vitnemål for yrkesfaga på vgs + lærlingstid. Også har jeg kompetansemål fra fylkeskommunen som inneholder de 6 faga. ts

Skrevet

Hvis du ikke har fellesfag faga fra før av på VGS, så tror jeg du ikke trenger å gjøre noe. For da har du jo ikke noen gamle karakterer. Hadde du fått en høyere karakter, så måtte du fornøyet vitnemålet. Men siden du ikke har hatt karakterer i de faga tidligere, så regner jeg med at det går bra 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke man bare laste opp kompetansebevis, så regner de med høyeste karakter? Må man virkelig fikse nytt vitnemål hver gang man tar en privatisteksamen?

Anonymkode: 3ad54...14f

AnonymBruker
Skrevet

Kompetansebevis skal være nok, så har du lastet opp det og det ikke kom med så er det SO som har rotet

Anonymkode: d1b45...5e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kompetansebevis skal være nok, så har du lastet opp det og det ikke kom med så er det SO som har rotet

Anonymkode: d1b45...5e9

SO har ikke noe med det, men det er saksbehandler på universitetet. SO er bare et datasystem for søkere og høyskoler/universiteter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...