AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Hei! Jeg vurderer å studere sykepleie eller vernepleie senere, hva er forskjellen og hvilket yrke er mest spennende/givende? Jeg har lysst å jobbe med folk som sliter med rus etter endt studie, hvilken studieretning anbefaler dere da? Og anbefaler dere videreutdanning etter studie eller kan jeg jobbe innen rus med en bachelor? Og er det en forskjell i lønn på sykepleiere og vernepleiere? Anonymkode: be882...826
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Anbefaler deg å lese på utdanningsplanen for begge studier (ligger bl.a på HVL sin hjemmeside) så ser du hva fokuset er på de ulike studiene, hvordan praksis er organisert, krav til kunnskap o.l. Hva som er mest spennende/givende varierer nok ut fra den enkeltes interesser, og ikke minst hva man ønsker å jobbe med etter studiet. Begge studiene er relevant for å jobbe med ruspasienter, du kan få jobb i rusomsorgen med bachelor, men mange jeg kjenner har valgt videreutdanning i ettertid. Sykepleiere og vernepleiere har en del videreutdanninger felles, bl.a. innen rus og psykiatri. Lønnen til vernepleiere kjenner jeg ikke til, de vernepleierne jeg kjenner jobber kommunalt og jeg jobber som sykepleier i spesialisthelsetjenesten, så er usikker på forskjellene der. Anonymkode: d9712...4f1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Hørt om utdanning.no? Anonymkode: a75f1...de6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Begge profesjonene kan jobbe innen rus og psykiatri. Videreutdanningen er den samme for begge. Da kommer det an på hva du vil igjennom i studiet. Sykepleieutdanningen er veldig somatisk, med litt fokus på psykiatri. Mye prosedyrer og utplassering på sykehus, hjemmesykepleie og sykehjem. Vernepleie utdanningen er jeg ikke sikker på hvor mye somatikk de fokuserer på, men noe er det. Les litt om de begge og se hva som passer deg best. Anonymkode: c833b...bd1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Vpl om du vil jobbe innen rus. Anonymkode: 8646e...ed1 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #6 Skrevet 24. juli 2021 En sykepleier kan stort sett erstatte en vernepleier, men ikke motsatt. Jeg ville valgt sykepleier. Da har man et hav av muligheter for videreutdanning også. Kjenner ikke til vernepleier-utdanningen, men på sykepleien får man erfart en del. Sykehjem, hjemmesykepleie, psykiatri, føde/barsel, medisinsk avdeling, kirurgisk avdeling. Tror nok begge yrker har like mye turnus, men kanskje lettere å komme ut av turnus som sykepleier? Men som vernepleier finnes det oftere andre arbeidstidsordninger. F.eks 12t-vakter, langvakter på helg (hver 4 i stedet for hver 3), døgnvakter med påfølgende ukesfri osv. Anonymkode: b6a81...831 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En sykepleier kan stort sett erstatte en vernepleier, men ikke motsatt. Jeg ville valgt sykepleier. Da har man et hav av muligheter for videreutdanning også. Kjenner ikke til vernepleier-utdanningen, men på sykepleien får man erfart en del. Sykehjem, hjemmesykepleie, psykiatri, føde/barsel, medisinsk avdeling, kirurgisk avdeling. Tror nok begge yrker har like mye turnus, men kanskje lettere å komme ut av turnus som sykepleier? Men som vernepleier finnes det oftere andre arbeidstidsordninger. F.eks 12t-vakter, langvakter på helg (hver 4 i stedet for hver 3), døgnvakter med påfølgende ukesfri osv. Anonymkode: b6a81...831 En sykepleier kan på ingen måte erstatte en vernepleier hvor som helst. Det finnes tilsvarende mengder av muligheter og med spesialkompetanse i miljøterapi og habilitering så er man svært ettertraktet. Det er primært todelt turnus som er vanlig, men mange får også dagstillinger som konsulenter, i barnehage/skole og på dagsenter og rehab. Anonymkode: b5efd...3b0 13
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #8 Skrevet 24. juli 2021 Vernepleier om du vil jobbe innen rus. Tror vernepleiere har mer fokus på miljøterapi, mens sykepleiere lærer mer om det medisinske. Jeg ønsker å jobbe på sykehus, så da er sykepleier veien jeg vil gå. Anonymkode: 72ccb...aef 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 Vernepleier gir mange muligheter for både jobb og videreutdanning, men man låser seg litt mer. F.eks. kan du ikke bli jordmor eller helsesykepleier som vernepleier, og dette er beskyttede titler og jobber. Kjenner ei som var vernepleier som ønsket å bli helsesykepleier. Hun måtte ta bachelor i sykepleie for å søke på videreutdanningen. Anonymkode: c939d...424
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Hadde tatt vernepleier. Mer interessante arb.muligheter. Forøvrig er det fullstendig bak mål å si at «sykepleier kan erstatte vernepleier - men ikke motsatt». Det kortet drar sykepleiere HVER gang det er snakk om yrkesvalg. Det er bare tull at sykepleier kan erstatte andre yrkesgrupper, sykepleie er omtrent bare somatikk, sykdom og legemidler. Vil du jobbe med rus, barn og ungdom, habilitering, miljøterapi etc. så ville jeg tatt vpl. Anonymkode: 1d668...7a0 10
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde tatt vernepleier. Mer interessante arb.muligheter. Forøvrig er det fullstendig bak mål å si at «sykepleier kan erstatte vernepleier - men ikke motsatt». Det kortet drar sykepleiere HVER gang det er snakk om yrkesvalg. Det er bare tull at sykepleier kan erstatte andre yrkesgrupper, sykepleie er omtrent bare somatikk, sykdom og legemidler. Vil du jobbe med rus, barn og ungdom, habilitering, miljøterapi etc. så ville jeg tatt vpl. Anonymkode: 1d668...7a0 Så enig med det du skriver her! Tror dessverre en del sykepleiere har en del komplekser knyttet til vernepleieres helsekompetanse. Jeg er selv vp og har vært med på vaksinering i sommer. Heldigvis har kollegaene mine vært kjekke sykepleiere som har skrytt samarbeid mellom SP og VP i skyene. Slikt gjør meg glad. Så håper og tror at noe er i ferd med å endre seg! Anonymkode: b5efd...3b0 8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så enig med det du skriver her! Tror dessverre en del sykepleiere har en del komplekser knyttet til vernepleieres helsekompetanse. Jeg er selv vp og har vært med på vaksinering i sommer. Heldigvis har kollegaene mine vært kjekke sykepleiere som har skrytt samarbeid mellom SP og VP i skyene. Slikt gjør meg glad. Så håper og tror at noe er i ferd med å endre seg! Anonymkode: b5efd...3b0 Jeg er sykepleier og kan love deg at det ikke finnes snev av komplekser knyttet til vernepleieres kompetanse, hverken hos meg eller mine kolleger. De har sitt fagfelt, jeg har mitt, noe overlapper. Men det er jo ganske interessant med vernepleiere som til stadighet påpeker at sykepleien bare har fokus på sykdom, og så blir snurt når de ikke kan får jobb som helsesykepleier eller på somatisk sykehus, nettopp fordi de mangler somatisk kompetanse. Manglende innsikt kan man vel kalle det. Sånn til info så kan også helsesekretærer vaksinere, vet om flere som har hatt den jobben. Anonymkode: d9712...4f1 8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde tatt vernepleier. Mer interessante arb.muligheter. Forøvrig er det fullstendig bak mål å si at «sykepleier kan erstatte vernepleier - men ikke motsatt». Det kortet drar sykepleiere HVER gang det er snakk om yrkesvalg. Det er bare tull at sykepleier kan erstatte andre yrkesgrupper, sykepleie er omtrent bare somatikk, sykdom og legemidler. Vil du jobbe med rus, barn og ungdom, habilitering, miljøterapi etc. så ville jeg tatt vpl. Anonymkode: 1d668...7a0 Jeg er ikke sykepleier, men hvem som helst vet jo at dette er sant. For eksempel på sykehjem kan ikke en vernepleier ha ansvarsvakt, en sykepleier må ha bakvakt. Det er på ingen som helst måte negativt ment. En sykepleier er i besittelse av mer somatisk kunnskap og pleie av syke mennesker. En vernepleier er god på miljøterapi og har en annen type faglig tyngde. Den ene utelukker ikke den andre, og begge yrkesgruppene er fantastiske, men forskjellige. Ingen er bedre enn andre og det er faktisk helt greit. Vi trenger sykepleiere og vernepleiere! Anonymkode: 72ccb...aef 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke sykepleier, men hvem som helst vet jo at dette er sant. For eksempel på sykehjem kan ikke en vernepleier ha ansvarsvakt, en sykepleier må ha bakvakt. Det er på ingen som helst måte negativt ment. En sykepleier er i besittelse av mer somatisk kunnskap og pleie av syke mennesker. En vernepleier er god på miljøterapi og har en annen type faglig tyngde. Den ene utelukker ikke den andre, og begge yrkesgruppene er fantastiske, men forskjellige. Ingen er bedre enn andre og det er faktisk helt greit. Vi trenger sykepleiere og vernepleiere! Anonymkode: 72ccb...aef En vernepleier kan ha ansvarsvakt. Anonymkode: 7a788...854 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 17.48): Hei! Jeg vurderer å studere sykepleie eller vernepleie senere, hva er forskjellen og hvilket yrke er mest spennende/givende? Jeg har lysst å jobbe med folk som sliter med rus etter endt studie, hvilken studieretning anbefaler dere da? Og anbefaler dere videreutdanning etter studie eller kan jeg jobbe innen rus med en bachelor? Og er det en forskjell i lønn på sykepleiere og vernepleiere? Anonymkode: be882...826 Hvis du vil jobbe med mennesker som sliter med rus, så kan sosionom være et godt valg. Anonymkode: bff23...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En vernepleier kan ha ansvarsvakt. Anonymkode: 7a788...854 Nei. En sykepleier må være på jobb eller ha bakvakt. Anonymkode: 72ccb...aef
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei. En sykepleier må være på jobb eller ha bakvakt. Anonymkode: 72ccb...aef Nei. Det er ingenting i loven som sier det. Anonymkode: 7a788...854 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 https://vernepleier.no/2019/05/vernepleiernes-helsefagkompetanse/ Anonymkode: 7a788...854 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei. En sykepleier må være på jobb eller ha bakvakt. Anonymkode: 72ccb...aef Nei, dette stemmer ikke. Anonymkode: 2a728...48f 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): En sykepleier kan stort sett erstatte en vernepleier, men ikke motsatt. Jeg ville valgt sykepleier. Da har man et hav av muligheter for videreutdanning også. Kjenner ikke til vernepleier-utdanningen, men på sykepleien får man erfart en del. Sykehjem, hjemmesykepleie, psykiatri, føde/barsel, medisinsk avdeling, kirurgisk avdeling. Tror nok begge yrker har like mye turnus, men kanskje lettere å komme ut av turnus som sykepleier? Men som vernepleier finnes det oftere andre arbeidstidsordninger. F.eks 12t-vakter, langvakter på helg (hver 4 i stedet for hver 3), døgnvakter med påfølgende ukesfri osv. Anonymkode: b6a81...831 En vernepleier jeg kjenner jobber på føde/barsel, så det du skriver stemmer ikke helt. Anonymkode: 24b15...d9e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå