Gå til innhold

Rødbeter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et kilo rødbeter - noen som har noen gode oppskrifter til meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rødbetekake

3 små rødbeter (250 g)

250 g smør

3 ts finrevet sitronskall

220 g sukker

4 egg

150 g korinter

300 g hvetemel

2 ts bakepulver

Skrell rødbetene og grovriv dem. Visp smør, sitronskall og sukker lett og luftig. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør inn rødbeter, korinter, mel og bakepulver. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20 cm springform. Stek ved 180-190 grader i 1½ time. La stå 10 minutter før den hvelves over på rist. Dryss på melis før servering.

Karamellisert løk- og rødbeteterte (6 pers.)

50 g smør

4 rødløk, delt i halve tynne skiver

1 ss rødvinseddik

1 ts timian

3 (500 g) rødbeter, rensede

butterdeig

Fres løken myk og karamellisert i smøret, ca 30 minutter. Rør inn eddik og timian. Kok rødbetene myke og avkjøl litt før de skjæres i tynne skiver.

Kjevle ut butterdeigen og kle en 24 cm terteform. Prikk med gaffel og sett i fryser 10 minutter. Forstek ved 220-230 grader i ca 5 minutter.

Fordel løkblandingen i formen og dekk med rødbeteskiver. Stek ved 220-230 grader i 10 minutter.

Rødbete-dip

3 rødbeter

1 fedd hvitløk

2 dl yoghurt naturell

sitronsaft

salt/pepper

Vask rødbetene. Kapp av bladene. Småkok i 1 ½ time. Avkjøl litt og skrell av skallet. Kjør rødbetene og knust hvitløk til puré i hurtigmikser. Tilsett godt avrent yoghurt. Smak til med sitronsaft, salt og pepper.

Skrevet

Takk for innspill - jeg har også lett litt på egenhånd, selvsagt, ;) og lider nå istedet valgets kval mht hva jeg skal bruke rødbetene til... :sjenert: Som vanlig. :ler:

Blir nok litt rødbetekokkelering i løpet av uka, ja, tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...