Gjest piaf Skrevet 17. september 2005 #1 Skrevet 17. september 2005 Jeg har fått et kilo rødbeter - noen som har noen gode oppskrifter til meg?
skrue Skrevet 17. september 2005 #2 Skrevet 17. september 2005 Russisk rødbetsuppe. Jeg har ikke prøvet denne (eller en annen variant) selv enda, men det står på planen. http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=799
-Fisken- Skrevet 17. september 2005 #3 Skrevet 17. september 2005 http://verden.abcsok.no/index.html?q=r%F8dbeter&cs=latin1
Arkana Skrevet 19. september 2005 #4 Skrevet 19. september 2005 Rødbetekake 3 små rødbeter (250 g) 250 g smør 3 ts finrevet sitronskall 220 g sukker 4 egg 150 g korinter 300 g hvetemel 2 ts bakepulver Skrell rødbetene og grovriv dem. Visp smør, sitronskall og sukker lett og luftig. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør inn rødbeter, korinter, mel og bakepulver. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20 cm springform. Stek ved 180-190 grader i 1½ time. La stå 10 minutter før den hvelves over på rist. Dryss på melis før servering. Karamellisert løk- og rødbeteterte (6 pers.) 50 g smør 4 rødløk, delt i halve tynne skiver 1 ss rødvinseddik 1 ts timian 3 (500 g) rødbeter, rensede butterdeig Fres løken myk og karamellisert i smøret, ca 30 minutter. Rør inn eddik og timian. Kok rødbetene myke og avkjøl litt før de skjæres i tynne skiver. Kjevle ut butterdeigen og kle en 24 cm terteform. Prikk med gaffel og sett i fryser 10 minutter. Forstek ved 220-230 grader i ca 5 minutter. Fordel løkblandingen i formen og dekk med rødbeteskiver. Stek ved 220-230 grader i 10 minutter. Rødbete-dip 3 rødbeter 1 fedd hvitløk 2 dl yoghurt naturell sitronsaft salt/pepper Vask rødbetene. Kapp av bladene. Småkok i 1 ½ time. Avkjøl litt og skrell av skallet. Kjør rødbetene og knust hvitløk til puré i hurtigmikser. Tilsett godt avrent yoghurt. Smak til med sitronsaft, salt og pepper.
Gjest piaf Skrevet 20. september 2005 #5 Skrevet 20. september 2005 Takk for innspill - jeg har også lett litt på egenhånd, selvsagt, og lider nå istedet valgets kval mht hva jeg skal bruke rødbetene til... Som vanlig. Blir nok litt rødbetekokkelering i løpet av uka, ja, tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå