AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Nok en gang har økonomene tatt feil. Da pandemien brøt ut kom alle med dommedagsprofetier om økonomisk kollaps. Og politikerne setter lover og regler til side og pumper milliarder av skattekroner i lommene på alle som vil ha. Halvannet år etter har vi fasiten. Ingenting av dette var nødvendig. Økonomien hadde klart seg helt fint uten statelig innblanding. I stedet har våres alle skattekroner gjort noen få individer steinrike. Greit nok. Alle kan ta feil. Også økonomene. Men de tar feil hver gang. Både om 2012, de tok feil om 2008, de tok feil om 2001 og de tok feil om alle omveltninger før det. Så når skal politikerne slutte å utforme politikk på bakgrunn av råd fra de som tar feil hver gang? Kanskje vi skal la lærerne rådgi politikere om hva som bør gjøres ved neste økonomiske krise. Jeg tror ikke resultatet blir noe dårligere. Anonymkode: 6d1bb...73b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Nå kan jeg lite om både politikk og økonomi.. men arugmentet ditt er litt sånn «ekspertene sa denne demningen kommer til å ryke.. så politikerne forsterket den.. vel den røk aldri! Så hvorfor hører vi på disse?» er ikke grunnen til at alt gikk bra på grunn av at politikerne fulgte rådene? Litt som de som klager på at korona er oppskrytt for «ingenting har skjedd» men det var jo fordi vi startet med smittevern.. hvis ikke hadde vi jo endt opp som i India og Italia. Anonymkode: 39241...743 10
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): men arugmentet ditt er litt sånn «ekspertene sa denne demningen kommer til å ryke.. så politikerne forsterket den.. vel den røk aldri! Så hvorfor hører vi på disse?» er ikke grunnen til at alt gikk bra på grunn av at politikerne fulgte rådene? Nei. Fasiten vi sitter igjen med etter halvannet år er at tiltakene var unødvendige. Altså at utfallet ville vært det samme med og uten tiltak. Anonymkode: 6d1bb...73b
Jdz Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Fasiten vi sitter igjen med etter halvannet år er at tiltakene var unødvendige. Altså at utfallet ville vært det samme med og uten tiltak. Anonymkode: 6d1bb...73b Den konklusjonen er jeg ikke enig i. Hvordan de økonomiske tiltakene ble fordelt kunne nok vært annerledes, men at tiltakene ikke hadde noen hensikt er jeg ikke enig i. Hvor finner du denne fasiten?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Fasiten vi sitter igjen med etter halvannet år er at tiltakene var unødvendige. Altså at utfallet ville vært det samme med og uten tiltak. Anonymkode: 6d1bb...73b En slik påstand må du underbygge med gode referanser. Anonymkode: ca872...82e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Mange av de økonomene som uttaler seg har økonomiske incentiver i politiske spørsmål der penger overføres fra det offentlige til det private. Anonymkode: e2198...819 1
AnonymBruker 42 Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 "Etterpåklokskap" er veldig lett, spesielt når man ikke helt har kvantifisert utfallet av å ikke være "føre var"... Hvem mener du vi skal høre på da, TS? 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Fasiten vi sitter igjen med etter halvannet år er at tiltakene var unødvendige. Altså at utfallet ville vært det samme med og uten tiltak. Anonymkode: 6d1bb...73b Og hvor er da denne fasiten? Hvordan kan du vite at utfallet ville vært det samme når det ikke ble forsøkt uten? Anonymkode: 39241...743
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Gi meg 100 millioner så skal jeg sørge for at det ikke faller en asteroide og utsletter Oslos befolkning det neste året. Ingen asteroide? Da funket det. Gi meg nye 100 millioner neste år så skal jeg sørge for det samme. Anonymkode: ebbef...92c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 Hvis mange flere selskaper hadde gått konk så ville du også sagt at det var bortkastede penger siden de gikk konk likevel. Anonymkode: 1f96c...8fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå