Gå til innhold

Nordmenn har lagt på seg under pandemien- tar du opp det tråkker du i et minefelt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først leste jeg denne kronikken https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/416G6a/naa-skal-coronakroppen-ut-i-heteboelgen

Så leste jeg dette motsvaret: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/23BA4r/takk-kroppen-din-for-at-den-overlevde-coronapandemien

Er det så ømfintlig tema og diskutere det at vi har lagt på oss under pandemien at man da blir beskyldt for å være "fettfobisk" som det står i kronikken?  Overvekt er et folkehelseproblem, det må da vel gå an og påpeke det fordi det kan ha negative konsekvenser for livet til folk.  

Hva mener dere?  

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig… er jo helsefsrlig og bare en kostnad for samfunnet at folk legger på seg

• Liker 4
Skrevet
miaw skrev (31 minutter siden):

Først leste jeg denne kronikken https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/416G6a/naa-skal-coronakroppen-ut-i-heteboelgen

Så leste jeg dette motsvaret: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/23BA4r/takk-kroppen-din-for-at-den-overlevde-coronapandemien

Er det så ømfintlig tema og diskutere det at vi har lagt på oss under pandemien at man da blir beskyldt for å være "fettfobisk" som det står i kronikken?  Overvekt er et folkehelseproblem, det må da vel gå an og påpeke det fordi det kan ha negative konsekvenser for livet til folk.  

Hva mener dere?  

Overvekt var et helseproblem også før 2020. Det har ikke blitt SÅ mye verre i løpet av 1,5 år altså. Men det er flere normalvektige eller lett overvektige som har lagt på seg noen ekstra kilo eller blitt dvask i kroppen. Og ja, jeg er enig med forfatteren av kronikk to i at akkurat nå må man takke kroppen for å ha taklet det fysiske og psykiske med korona og alle tiltakene. 

• Liker 3
Skrevet

Spørsmålet er vel litt hvorfor vi har lagt på oss. Det blir lurt vel lettvint å si at det kun er fordi vi ikke har trengt å gjøre oss fin for andre folk, og at det nå skal være den store motivasjonen for å gå ned i vekt igjen. 

Jeg tror pandemien har vært psykisk tung for mange, og at det kan være grunnen til inaktivitet og trøstespising. Det er ikke gjort i en håndvending å snu på dette. 

• Liker 4
Skrevet
Cappuccino skrev (1 time siden):

Spørsmålet er vel litt hvorfor vi har lagt på oss. Det blir lurt vel lettvint å si at det kun er fordi vi ikke har trengt å gjøre oss fin for andre folk, og at det nå skal være den store motivasjonen for å gå ned i vekt igjen. 

Jeg tror pandemien har vært psykisk tung for mange, og at det kan være grunnen til inaktivitet og trøstespising. Det er ikke gjort i en håndvending å snu på dette. 

Det er nok sammensatt årsak, der stengte treningssentre, forbud mot å treffe andre, også i forbindelse med trening, forbud for voksne til å drive organisert idrett, hjemmekontor med null bevegelse og psykiske konsekvenser av nedstengning har spilt hver sin rolle. Jeg kjenner flere som har drevet med organisert idrett, som har lagt på seg noe etter mars 2020. Det var jo forbudt for dem å utøve idretten. Og det er ikke slik at en person som blir nektet å utøve en lagidrett eller individuell idrett innendørs plutselig begynner med løpeturer alene i skogen, særlig på vinterstid. Mange trøstespiser for å takle isolasjonen, man trenger ikke å gjøre seg til for folk, man ser jævlig ut på Teams-kamera om man er uteligger eller fotomodell. Så mange faktorer, som ikke nødvendigvis skyldes latskap.

• Liker 2
Skrevet

Jeg trøstespiser mere nå under corona og har dessverre gått opp i vekt. Men jeg prøver å gå ned men det er ikke så lett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått ned (graviditet til tross), så åpenbart spiste jeg nok en del mer ute enn jeg trodde. Derimot så klarer jeg ikke ta Carina Carlsen og hennes narrativ seriøst.

Folk har lagt på seg jevnt over. Det gjelder barn og voksne. Og det er ikke rart, det var også en varslet hendelse. Nå må vi deale med det. Og da kan man være så kroppspositiv man bare vil, men det er ikke mye positivt ved å ha uønskete vekt.

• Liker 4
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

Overvekt var et helseproblem også før 2020. Det har ikke blitt SÅ mye verre i løpet av 1,5 år altså. Men det er flere normalvektige eller lett overvektige som har lagt på seg noen ekstra kilo eller blitt dvask i kroppen. Og ja, jeg er enig med forfatteren av kronikk to i at akkurat nå må man takke kroppen for å ha taklet det fysiske og psykiske med korona og alle tiltakene. 

Det er fint og være takknemlig for å ha en god nok psykisk og fysisk helse til å takle en så hard påkjenning som denne pandemien har vært. Men det er fortsatt lurt og ta vare på seg selv. Det ene utelukker ikke det andre. 

• Liker 5
Skrevet
miaw skrev (20 minutter siden):

Det er fint og være takknemlig for å ha en god nok psykisk og fysisk helse til å takle en så hard påkjenning som denne pandemien har vært. Men det er fortsatt lurt og ta vare på seg selv. Det ene utelukker ikke det andre. 

Selvfølgelig ikke. Men hovedfokuset skal altså ikke være slanking nå, mens vi enda er midt i en pandemi og flere restriksjoner kan komme. Jeg har for eksempel fortsatt pålegg om hjemmekontor, som jeg hater. 

Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Men hovedfokuset skal altså ikke være slanking nå, mens vi enda er midt i en pandemi og flere restriksjoner kan komme. Jeg har for eksempel fortsatt pålegg om hjemmekontor, som jeg hater. 

Slanking er et dårlig ord, det er så negativt ladet. Det er ikke sånn at alle som føler de veier for mye etter korona skal prøve og slanke seg, for så å føle seg mislykka om de ikke greier det.  Men nå mer enn noen gang trenger vi og  ta gode valg som styrker oss fysisk og psykisk. Og det synes jeg det burde vært større fokus på, faktisk. 

• Liker 3
Skrevet

Ja det er et vanskelig tema. Folk må ned i vekt. Jeg må også ned i vekt. La oss gå ned i vekt sammen🤝

• Liker 2
Skrevet
miaw skrev (37 minutter siden):

Slanking er et dårlig ord, det er så negativt ladet. Det er ikke sånn at alle som føler de veier for mye etter korona skal prøve og slanke seg, for så å føle seg mislykka om de ikke greier det.  Men nå mer enn noen gang trenger vi og  ta gode valg som styrker oss fysisk og psykisk. Og det synes jeg det burde vært større fokus på, faktisk. 

Selvfølgelig. Men pandemien er ikke over. Hvis man legger seg på en diett nå, mens man fortsatt føler ensomhet, bekymring og andre vanskelige følelser, vil man sprekke. Dette er ikke tiden for å slanke seg ned til fitnesskroppen. 

Skrevet
Elhaym skrev (1 time siden):

Jeg har gått ned (graviditet til tross), så åpenbart spiste jeg nok en del mer ute enn jeg trodde. Derimot så klarer jeg ikke ta Carina Carlsen og hennes narrativ seriøst.

Folk har lagt på seg jevnt over. Det gjelder barn og voksne. Og det er ikke rart, det var også en varslet hendelse. Nå må vi deale med det. Og da kan man være så kroppspositiv man bare vil, men det er ikke mye positivt ved å ha uønskete vekt.

Jeg klarer heller ikke å ta hennes argumentasjon seriøst.

I det siste har hun vært veldig opptatt av å påstå at BMI er en irrelevant skala, fordi X og Y.

Eh, nei. Har man en BMI på 40, feks., så har man en helseskadelig vekt. Det samme gjelder en BMI på 30 (med mindre man ser ut som Arnold Zwarzenegger, da). Men de fleste med en BMI på 30 klarer jo fint å se i speilet om de ligner på ham, eller om det er fett som forårsaker denne BMIen. Og er det det siste, betyr det at de har en usunn vekt.

Hun er også opptatt av å fortelle at også slanke kan få ulike sykdommer. Og selvfølgelig kan de det, det er ikke dét som er poenget. Poenget er at de som har en altfor høy vekt, pådrar seg en betydelig økt risiko for sykdommer som kreft, diabetes, hjerte/kar-sykdommer, osv., pluss belastningsskader på ledd, osv., osv. En risiko som reverseres kraftig dersom man går ned i vekt.

• Liker 6
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig. Men pandemien er ikke over. Hvis man legger seg på en diett nå, mens man fortsatt føler ensomhet, bekymring og andre vanskelige følelser, vil man sprekke. Dette er ikke tiden for å slanke seg ned til fitnesskroppen. 

Igjen, det er ikke det at man skal slanke seg til fitnesskroppen som er poenget. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også lagt på meg 😊 Med hjemmekontor og alt innen rekkevidde er det fort gjort. Synes ikke det er et minefelt, alle vet overvekt ikke er sunt. Så tar man konsekvensen av egne valg, selv er jeg litt for glad i det søte og ikke så flink til å trene så da legger man jo på seg.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig. Ikke bare kan man påpeke det; man bør påpeke det! Hver gang jeg ser en kraftig overvektig person, så lar jeg vedkommende få høre det. Jeg tenker det er dagens gode gjerning.

• Liker 1
Skrevet (endret)

@tom1986: Du får tenke på det slik. De er feite, du er en tulling. De kan slanke seg.

Endret av strapaziert
glemte sitering
  • Liker 2
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (5 timer siden):

Det er nok sammensatt årsak, der stengte treningssentre, forbud mot å treffe andre, også i forbindelse med trening, forbud for voksne til å drive organisert idrett, hjemmekontor med null bevegelse og psykiske konsekvenser av nedstengning har spilt hver sin rolle. Jeg kjenner flere som har drevet med organisert idrett, som har lagt på seg noe etter mars 2020. Det var jo forbudt for dem å utøve idretten. Og det er ikke slik at en person som blir nektet å utøve en lagidrett eller individuell idrett innendørs plutselig begynner med løpeturer alene i skogen, særlig på vinterstid. Mange trøstespiser for å takle isolasjonen, man trenger ikke å gjøre seg til for folk, man ser jævlig ut på Teams-kamera om man er uteligger eller fotomodell. Så mange faktorer, som ikke nødvendigvis skyldes latskap.

Helt enig i dette

Skrevet

Jeg endret livsstil under pandemien og har gått ned 20 kg. Kjenner ingen som har gått synlig opp i vekt under denne tiden, eller iallefall ikke pga korona. Men nå er omtrent alle jeg kjenner i samfunnskritiske jobber og har vært i jobb daglig da. Kanskje det har noe å si? Fysisk tilstede på jobb Vs hjemmekontor? 

• Liker 1
Skrevet
miaw skrev (8 timer siden):

Hva mener dere?  

Bare det å ta det opp som et tema viser hvor patetiske, bortskjemte, overfladiske, og ikke minst navlebeskuende en god del mennesker har blitt.

Vi er fortsatt midt i en pandemi - som tusenvis av  mennesker dør av hver dag. Har man da tilgang til et talerør, så bør man heller bruke det til å f.eks. legge press på myndighetene/ sette fokus på hjelpebehov / fattige land i prekært behov for hjelp / vaksiner osv. Men nei, la oss heller fokusere på hårklipp, og at du har ei venninne som har gått opp 3 kg og nå plages av litt treg fordøyelse. 

Mennesket er et motbydelig dyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...