AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Hei. Er det noen her som har kunnskap eller erfaring med å studere mens de mottar AAP? Tenker spesifikt om det er noen stønader eller ordninger som er tilgjengelige for å søke på? I dette tilfellet så er det snakk om fulltidsstudier Bachelor. Flytting vil være nødvendig. All hjelp verdsettes høyt. Anonymkode: 3f51a...b30
Milky Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Man fpr ikke stønader fra nav når man er student.. da får du studielån 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Jeg fikk tilskudd til buss og skolemateriell. Tok en bachelor, fikk månedlig utbetaling til busskort og en gang i halvåret til materiell. Men dette var i 2014, vet ikke om det enda er sånn. Anonymkode: 2cc93...5fe
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Hvis du får godkjent studiet av nav kan du få stønader til flytting, studieavgift og bøker/studiemateriell i tillegg til AAP. Anonymkode: 42be9...9d4 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Milky skrev (4 minutter siden): Man fpr ikke stønader fra nav når man er student.. da får du studielån Jo du gjør det, når du er på AAP og det er planen å studere, så kan man få både AAP og studielån. Dette ligger på Lånekassen sine sider. Dette er ikke akkurat vanskelig å finne. Nettopp fordi AAP-satsene er så forskjellige for alle, avhengig av hva de hadde i inntekt tidligere, så er det nettopp derfor en kan ta studielån og eventuelt få stipend. Anonymkode: 5fad1...c47 4
Milky Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo du gjør det, når du er på AAP og det er planen å studere, så kan man få både AAP og studielån. Dette ligger på Lånekassen sine sider. Dette er ikke akkurat vanskelig å finne. Nettopp fordi AAP-satsene er så forskjellige for alle, avhengig av hva de hadde i inntekt tidligere, så er det nettopp derfor en kan ta studielån og eventuelt få stipend. Anonymkode: 5fad1...c47 Ahh ok… Rart at studenter ikke får dagpenger men de kan få aap?? 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 Milky skrev (6 minutter siden): Man fpr ikke stønader fra nav når man er student.. da får du studielån Det er feil. Man kan få AAP om utdanningen kan være et tiltak for å komme ut i jobb. Anonymkode: 725e7...c7a 1
TinaChristina Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Jeg fikk stønad til skolemateriell, reiser og overnattinger ifb med samlinger. Fikk også stipend/omgjøringslån og forsørgerstipend fra Lånekassen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 Milky skrev (Akkurat nå): Ahh ok… Rart at studenter ikke får dagpenger men de kan få aap?? Det er fordi studenter som starter på studier, regnes som friske. Men er du på AAP, så er du under en avklaringsperiode der du FORSØKER å ta utdanning. Dermed så kan du få noe stipend i tillegg til AAP. F eks, om du har det patetiske beløpet i APP på ca 12.000 per måned, så er det klart at dette ikke går for et voksent og sykt menneske under avklaring. Derfor må man ha ekstra studielån. Noe av studielånet kan bli til stipend så lenge en låner for et semester per år. Her ser du at Lånekassen har sine grenser for trygd inndelt i to kategorier. Om du har lånt for et semester og om du har lånt for et helt år. https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del3-kapittel12/grenser-for-inntekt-og-formue---tidligere-ar/ Anonymkode: 5fad1...c47 7
Milky Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er fordi studenter som starter på studier, regnes som friske. Men er du på AAP, så er du under en avklaringsperiode der du FORSØKER å ta utdanning. Dermed så kan du få noe stipend i tillegg til AAP. F eks, om du har det patetiske beløpet i APP på ca 12.000 per måned, så er det klart at dette ikke går for et voksent og sykt menneske under avklaring. Derfor må man ha ekstra studielån. Noe av studielånet kan bli til stipend så lenge en låner for et semester per år. Her ser du at Lånekassen har sine grenser for trygd inndelt i to kategorier. Om du har lånt for et semester og om du har lånt for et helt år. https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del3-kapittel12/grenser-for-inntekt-og-formue---tidligere-ar/ Anonymkode: 5fad1...c47 Ahh ok
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 Jeg får AAP og er student. Studiet er et av tiltakene jeg har hos nav. Man kan samtidig søke studielån, men grunnet inntektsgrense vil det hos mange ikke bli gjort om noe til stipend senere. Du MÅ få det godkjent at du skal studere på AAP. Det er ulike tillegsstønader man kan søke på; https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/relatert-informasjon/tilleggsstonader Anonymkode: 686a9...35d 4
Gjest trinet Skrevet 23. juli 2021 #13 Skrevet 23. juli 2021 TinaChristina skrev (14 minutter siden): Jeg fikk stønad til skolemateriell, reiser og overnattinger ifb med samlinger. Fikk også stipend/omgjøringslån og forsørgerstipend fra Lånekassen. Går på aap og skal studere til høsten. Hvor mye fikk du dekket til bøker?
Gjest trinet Skrevet 23. juli 2021 #14 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg får AAP og er student. Studiet er et av tiltakene jeg har hos nav. Man kan samtidig søke studielån, men grunnet inntektsgrense vil det hos mange ikke bli gjort om noe til stipend senere. Du MÅ få det godkjent at du skal studere på AAP. Det er ulike tillegsstønader man kan søke på; https://www.nav.no/no/person/arbeid/oppfolging-og-tiltak-for-a-komme-i-jobb/relatert-informasjon/tilleggsstonader Anonymkode: 686a9...35d Hvor mye får du dekket til bøker i året?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #15 Skrevet 23. juli 2021 trinet skrev (2 minutter siden): Hvor mye får du dekket til bøker i året? Har ikke søkt om å få dekke utgifter til bøker da jeg klarer meg fint på de pengene jeg får fra AAP og lånekassen Anonymkode: 686a9...35d
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #16 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er fordi studenter som starter på studier, regnes som friske. Men er du på AAP, så er du under en avklaringsperiode der du FORSØKER å ta utdanning. Dermed så kan du få noe stipend i tillegg til AAP. F eks, om du har det patetiske beløpet i APP på ca 12.000 per måned, så er det klart at dette ikke går for et voksent og sykt menneske under avklaring. Derfor må man ha ekstra studielån. Noe av studielånet kan bli til stipend så lenge en låner for et semester per år. Her ser du at Lånekassen har sine grenser for trygd inndelt i to kategorier. Om du har lånt for et semester og om du har lånt for et helt år. https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del3-kapittel12/grenser-for-inntekt-og-formue---tidligere-ar/ Anonymkode: 5fad1...c47 Her var det mye god informasjon. Tusen takk! Anonymkode: 3f51a...b30 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #17 Skrevet 23. juli 2021 Jeg mottar aap, mens jeg studerer. Alternativet er å prøve mot trygd, og det ønsker jeg ikke. Pga en ulykke er det umulig for meg å utføre jobbene jeg kvalifiserer til i dag, og jeg trenger kompetanseheving for å komme meg ut i ny jobb. Så jo, så lenge utdanning er en del av tiltaket, så kan man få utdanning. Anonymkode: 07245...719 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #18 Skrevet 23. juli 2021 trinet skrev (1 time siden): Hvor mye får du dekket til bøker i året? Tror det er like under 8000 for to semestre, altså ett studieår. Da søker du om tilleggsstønad, men studiene må være godkjent som et tiltak gjennom NAV først. Anonymkode: ccb62...973 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #19 Skrevet 23. juli 2021 Jeg hadde AAP og utdanning var et av tiltakene og jeg måtte flytte for å studere. Fikk støtte til flyttingen og ellers støtte til bøker og studiemateriell og jeg mener at jeg fikk støtte til semesteravgiften også. Man kan også få støtte til hjemreiser hvis man har bosted et annet sted enn der man studerer. Man kan ha studielån i tillegg, men det hadde ikke jeg. Hadde utbetalt 14000 ca og klarte meg på det, men bodde i studentbolig og jobbet litt om sommeren. Anonymkode: a4e16...363
TinaChristina Skrevet 23. juli 2021 #20 Skrevet 23. juli 2021 trinet skrev (1 time siden): Går på aap og skal studere til høsten. Hvor mye fikk du dekket til bøker? Jeg husker ikke nøyaktig beløp, men fikk dekket det jeg trengte. Måtte legge ut først da, så sendte jeg de kvitteringer og de overførte til meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå