Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nk i en butikk og hvert eneste år føler jeg at det alltid kommer et tonn med sykemeldinger på jobben. Slår liksom aldri feil. 

Jeg har ferie nå, men får ofte telefoner fra fortvilte kollegaer om tilstanden på jobb. Sjefen melder seg liksom litt ut føler jeg. «Ikke mitt problem» holdning. 

Litt lyst å ringe sjefen for å høre om ståa. Har en følelse at han sliter ut kollegaene mine med høye arbeidskrav og lange arbeidsdager. Har hørt mange klage. 
Igjen så føler jeg det blir litt mistillit igjen ovenfor sjefen. Noe bør gjøres føler jeg. 

Råd? 

Anonymkode: 039bb...dbc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykemeldingene kommer alltid i forbindelse med ferie og høytid. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste du kan gjøre er å ansette flere ekstrahjelper.

Anonymkode: 94f01...064

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første: slutt å ta telefonen når de ringer, dette er ikke din jobb. Det er sjefens ansvar, så der må du bare være streng. Det er sjefen som skal ta tak i dette, ikke du. 

Anonymkode: 868ea...6d0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykemeldingene kommer alltid i forbindelse med ferie og høytid. 

ts

Lett, ikke aksepter sykemelding. Betvil i hvertfall de som ofte sykemelde seg i ferier og høytid. 

Da får legen problemet, for som vi vet. Det er ikke leger som sykemelde pasienter lenger, det er pasienten som krever sykemelding. 

En bekjent av meg praktiserer dette på butikken han er sjef for, og Sykemeldingene er halvert på 1 år. 

Snodig ikke sant. 

Anonymkode: e1c33...42c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Varmt vær og folk skal ute å bade og feste. Derfor får du disse «sykemeldingene». Bare å kreve legeattest og forklaring fra ansatte hvordan syke de er.

Anonymkode: dd6dd...d88

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eneste du kan gjøre er å ansette flere ekstrahjelper.

Vi har 3 ekstrahjelper. De jobber så godt de kan. 

ts

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er vel ikke så lett å gjøre noe med det, og spesielt ikke nå med lavterskel for å holde seg hjemme når man føler på koronasymptomer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor føler du det er ditt ansvar?

Jeg bryr meg om kollegaer, for all del, og er ofte støtte og hjelp gjennom arbeidsdagen. Men nå har jeg ferie. Tror ikke jeg har sjekket telefonen i dag😅

Anonymkode: 596eb...8ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har 3 ekstrahjelper. De jobber så godt de kan. 

ts

Da trenger dere flere.

Sjefen din kan som flere nevner betvile sykemeldinger, men det er ikke alle som klarer å gjennomføre dette.

Og du skal ikke ta telefonen i ferien.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da trenger dere flere.

Sjefen din kan som flere nevner betvile sykemeldinger, men det er ikke alle som klarer å gjennomføre dette.

Og du skal ikke ta telefonen i ferien.

Når sjefen ber de om å ringe meg når de ikke får til å fikse problemer. Han kan ikke alt og jeg har mer erfaring. Blir litt fortvilt og bedt han om å ta kurs slik at jeg slipper å bli maset på til alle døgnets tider. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Varmt vær og folk skal ute å bade og feste. Derfor får du disse «sykemeldingene». Bare å kreve legeattest og forklaring fra ansatte hvordan syke de er.

Anonymkode: dd6dd...d88

Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite diagnose. Ved sykmelding er det selvsagt bare NAV som får info om dette.

Anonymkode: 3704d...267

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor føler du det er ditt ansvar?

Jeg bryr meg om kollegaer, for all del, og er ofte støtte og hjelp gjennom arbeidsdagen. Men nå har jeg ferie. Tror ikke jeg har sjekket telefonen i dag😅

Jeg forstår de og føler ansvar for jobben min. Mannen min ber meg holde meg unna arbeidstelefoner i ferien. 
Forstår han og jeg forstår de også. 
Sjefen ber de om å ringe meg for han ikke klarer å deale med ting. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite diagnose. Ved sykmelding er det selvsagt bare NAV som får info om dette.

Anonymkode: 3704d...267

Det har du rett. Vi kan betvile den om vi tror det er tynt grunnlag. Men noe rett å vite har vi ikke. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Typisk. Kjenner en som driver restaurant som nettopp har åpnet etter Covid. En ansatt spurte om å få fri i hele juli, svaret var nei dessverre, nå har vi nettopp åpnet igjen og vi må forsøke å ta igjen litt av det tapte. Dagen etter kom den ansatte med sykemelding. For hele juli. 

Anonymkode: 75455...e44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var mye krangel om ferien tidligere. Alle ønsket de samme ukene. Vi måtte prioritere litt med tanke på alenemødre/barnehagestengt og sfo stengt. Ikke alle har barnevakt til barna. 

Så da gjorde vi det beste ut av det. Ikke alle fikk de ukene de ønsket og det ble rettferdig fordelt på alle. Alle fikk 3 uker sammenhengende. 

Sjefen sa han ikke kom til å kalle folk på ferie tilbake helt enda. Men tror det er snart påtide. Når de som er på jobb blir overarbeidet og sliter. Ender kanskje opp med enda flere sykemeldinger… 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Typisk. Kjenner en som driver restaurant som nettopp har åpnet etter Covid. En ansatt spurte om å få fri i hele juli, svaret var nei dessverre, nå har vi nettopp åpnet igjen og vi må forsøke å ta igjen litt av det tapte. Dagen etter kom den ansatte med sykemelding. For hele juli. 

Anonymkode: 75455...e44

Samme folka som sykemelder seg i barnehagen også. ALLTID rett før eller rett etter sommerstengt🙄

Anonymkode: d3e93...b68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår de og føler ansvar for jobben min. Mannen min ber meg holde meg unna arbeidstelefoner i ferien. 
Forstår han og jeg forstår de også. 
Sjefen ber de om å ringe meg for han ikke klarer å deale med ting. 

ts

Mannen din har rett. Bare legg fra deg telefonen. 

Det er den eneste måten det blir endring på. 

Selv om det er vondt for alle på kort sikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var mye krangel om ferien tidligere. Alle ønsket de samme ukene. Vi måtte prioritere litt med tanke på alenemødre/barnehagestengt og sfo stengt. Ikke alle har barnevakt til barna. 

Så da gjorde vi det beste ut av det. Ikke alle fikk de ukene de ønsket og det ble rettferdig fordelt på alle. Alle fikk 3 uker sammenhengende. 

Sjefen sa han ikke kom til å kalle folk på ferie tilbake helt enda. Men tror det er snart påtide. Når de som er på jobb blir overarbeidet og sliter. Ender kanskje opp med enda flere sykemeldinger… 

ts

Er du nestsjef?

AnonymBruker
Skrevet

Er du nestsjef?

Ja

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...