AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Noen som har gjort det? Jeg hadde planlagt keisersnitt på KK med første barn for 3 år siden. Dette ble bestemt av sykehuset uten at jeg søkte og skyldtes at jeg hadde en muskelknute de mente var fødselshinder + at baby lå i tverrleie. I denne graviditeten mener legen jeg går til kontroll hos på KK at jeg trolig kan føde vaginalt selv om blødningsfaren er stor (livmor trekker seg ikke sammen som normalt pga muskelknuten). Jeg er likevel ganske bekymret for dette. Har hatt to MA der det har blødd enormt mye. Har endt med bevissthetstap hjemme, henting med ambulanse,utskrapning og blodoverføring. Er livredd dette skal skje igjen. Det er en stor muskelknute som nå i uke 23 måler 11 cm.i diameter. Sist vokste den jevnt frem til keisersnittet og målte da 13 cm. Legen på KK sa jeg kunne søke om planlagt ks, men at det da blir på «mors ønske». Jeg tenker hvis de er så streng på KK som alle sier er det bortkastet. Noen som har søkt planlagt ks på «mors ønske» ved KK og fått det innvilget? Fastlegen min er kritisk til vaginal fødsel i mitt tilfelle og vil søke om planlagt ks for meg faktisk uten at jeg selv foreslo det. (Har hørt de er blitt like strenge på Voss, så er vel ikke vits å søke der heller?.) Anonymkode: 7b149...fde
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Jeg gadd ikke prøve å søke på haukeland og søkte heller rett til Voss. Er uansett et mye behageligere sykehus å være på. Mått inn til samtale for å vise at jeg skjønte hva jeg gikk til, og så fikk jeg dato. Men du har jo medisinsk grunn, så sikkert fult mulig å prøve på Haukeland. Har bare hørt at de ikke invilger med mindre det er fare for helsa til mor eller barn. Anonymkode: eb142...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg gadd ikke prøve å søke på haukeland og søkte heller rett til Voss. Er uansett et mye behageligere sykehus å være på. Mått inn til samtale for å vise at jeg skjønte hva jeg gikk til, og så fikk jeg dato. Men du har jo medisinsk grunn, så sikkert fult mulig å prøve på Haukeland. Har bare hørt at de ikke invilger med mindre det er fare for helsa til mor eller barn. Anonymkode: eb142...5c6 Takk for svar. Kan jeg spørre om det er lenge siden du søkte/tok ks på Voss? Har hørt de er blitt strengere på Voss de siste årene.. ts Anonymkode: 7b149...fde
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Kan jeg spørre om det er lenge siden du søkte/tok ks på Voss? Har hørt de er blitt strengere på Voss de siste årene.. ts Anonymkode: 7b149...fde Ja det er noen år siden nå, 2010. Men selv om de har blitt strengere når de nok aldri opp på Haikeland sitt nivå. Selv hadde jeg ingen medisinsk grunn, annet enn at første vaginale fødsel skremte vettet av meg. Var null problem, kun litt mer intenst enn hva jeg taklet. Anonymkode: eb142...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er noen år siden nå, 2010. Men selv om de har blitt strengere når de nok aldri opp på Haikeland sitt nivå. Selv hadde jeg ingen medisinsk grunn, annet enn at første vaginale fødsel skremte vettet av meg. Var null problem, kun litt mer intenst enn hva jeg taklet. Anonymkode: eb142...5c6 Helt utrolig at man får innvilget KS på et slikt grunnlag. Håper virkelig de har blitt strengere siden den gang. Anonymkode: ff535...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Helt utrolig at man får innvilget KS på et slikt grunnlag. Håper virkelig de har blitt strengere siden den gang. Anonymkode: ff535...ce0 Pyser får jo også barn vet du. Anonymkode: 8a5d3...4b1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Kan du ikke søke begge plasser da? Eller på den andre plassen, hvis du først får avslag på førsteplass? Jeg har ingen erfaring med dette, så jeg kan helt sikkert være på bærtur. Anonymkode: bb8c4...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kan du ikke søke begge plasser da? Eller på den andre plassen, hvis du først får avslag på førsteplass? Jeg har ingen erfaring med dette, så jeg kan helt sikkert være på bærtur. Anonymkode: bb8c4...cb1 Jo,jeg har vurdert å prøve på Voss først og deretter KK. Men fastlegen sier vi bør vente til uke 30 med å søke. Derifra føler jeg at ukene går fort. Kanskje tiden løpet i fra meg..Men er verdt et forsøk. ts Anonymkode: 7b149...fde
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Du er altså redd for å forblø under fødsel, men vurderer likevel å søke deg til et lite sykehus i periferien, langt fra det meste av ressurser og kompetanse hvis noe skjer? Det der er sånn gravidlogikk som ikke henger i hop. Hvis det på noen måte kan regnes som risiko blir du avvist av Voss. Søk Haukeland. De har uansett mer peiling enn fastlegen din. Anonymkode: 1953c...ace 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du er altså redd for å forblø under fødsel, men vurderer likevel å søke deg til et lite sykehus i periferien, langt fra det meste av ressurser og kompetanse hvis noe skjer? Det der er sånn gravidlogikk som ikke henger i hop. Hvis det på noen måte kan regnes som risiko blir du avvist av Voss. Søk Haukeland. De har uansett mer peiling enn fastlegen din. Anonymkode: 1953c...ace Under fødsel. Under keisersnitt er man under full observasjon under hele operasjonen og i ettertid. Det er to fullstendig forskjellige situasjoner. Anonymkode: bb8c4...cb1 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Under fødsel. Under keisersnitt er man under full observasjon under hele operasjonen og i ettertid. Det er to fullstendig forskjellige situasjoner. Anonymkode: bb8c4...cb1 Skjønner heller ikke argumentet ditt. Mange som blir liggende bare med overvåkning påkoblet men ingen som ser på monitoren på postop. Anonymkode: 8a5d3...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du er altså redd for å forblø under fødsel, men vurderer likevel å søke deg til et lite sykehus i periferien, langt fra det meste av ressurser og kompetanse hvis noe skjer? Det der er sånn gravidlogikk som ikke henger i hop. Hvis det på noen måte kan regnes som risiko blir du avvist av Voss. Søk Haukeland. De har uansett mer peiling enn fastlegen din. Anonymkode: 1953c...ace Voss er ikke ett kompetanseløst ressursløst sykehus, særlig ikke på keisersnitt, og særlig ikke fordi det blir det naturlige alternativet til KK. Anonymkode: 60326...5f8 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #13 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Under fødsel. Under keisersnitt er man under full observasjon under hele operasjonen og i ettertid. Det er to fullstendig forskjellige situasjoner. Anonymkode: bb8c4...cb1 Hehe, du har åpenbart aldri fått med deg hvordan et keisersnitt faktisk foregår. Det er to forskjellige situasjoner, men keisersnitt er altså hverken risikofritt eller nødvendigvis mer kontrollert enn en vaginal fødsel. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Voss er ikke ett kompetanseløst ressursløst sykehus, særlig ikke på keisersnitt, og særlig ikke fordi det blir det naturlige alternativet til KK. Anonymkode: 60326...5f8 De er ikke kompetanseløse, men de har altså ikke i nærheten av samme kompetanse tilgjengelig som HUS. HUS har barnelege, en av landets beste intensivavdelinger som kan romme både mor og barn om nødvendig, operasjonsteam nok til både mor og barn hvis noe skjer, og alle støttetjenester tilgjengelig, det har ikke Voss. Hvis du tror Voss har mye fordi de er et alternativ til HUS så tar du skammelig feil, Voss er god på mye men de er fremdeles et lokalsykehus. Voss tar ikke risikofødsler, de går til HUS og det er det en grunn til. Og du kan kanskje tenke at det ikke er så langt fra Voss til Bergen hvis noe skjer, men halvannen time transport på en rasutsatt vei med dårlige forhold som er hyppig stengt er en hel del. Og du kan ikke påregne helikopter om transport trengs, det kan være opptatt ett annet sted. TS, søk Haukeland. Anonymkode: 1953c...ace 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #14 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hehe, du har åpenbart aldri fått med deg hvordan et keisersnitt faktisk foregår. Det er to forskjellige situasjoner, men keisersnitt er altså hverken risikofritt eller nødvendigvis mer kontrollert enn en vaginal fødsel. De er ikke kompetanseløse, men de har altså ikke i nærheten av samme kompetanse tilgjengelig som HUS. HUS har barnelege, en av landets beste intensivavdelinger som kan romme både mor og barn om nødvendig, operasjonsteam nok til både mor og barn hvis noe skjer, og alle støttetjenester tilgjengelig, det har ikke Voss. Hvis du tror Voss har mye fordi de er et alternativ til HUS så tar du skammelig feil, Voss er god på mye men de er fremdeles et lokalsykehus. Voss tar ikke risikofødsler, de går til HUS og det er det en grunn til. Og du kan kanskje tenke at det ikke er så langt fra Voss til Bergen hvis noe skjer, men halvannen time transport på en rasutsatt vei med dårlige forhold som er hyppig stengt er en hel del. Og du kan ikke påregne helikopter om transport trengs, det kan være opptatt ett annet sted. TS, søk Haukeland. Anonymkode: 1953c...ace Tenker du da at alle som ikke har tilgang på stort sykehus bør la være å søke keisersnitt av diverse grunner, fordi lokalsykehuset ikke har alle fasiliteter som du ramser opp..? Anonymkode: 0a7a3...d9d 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #15 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hehe, du har åpenbart aldri fått med deg hvordan et keisersnitt faktisk foregår. Det er to forskjellige situasjoner, men keisersnitt er altså hverken risikofritt eller nødvendigvis mer kontrollert enn en vaginal fødsel. De er ikke kompetanseløse, men de har altså ikke i nærheten av samme kompetanse tilgjengelig som HUS. HUS har barnelege, en av landets beste intensivavdelinger som kan romme både mor og barn om nødvendig, operasjonsteam nok til både mor og barn hvis noe skjer, og alle støttetjenester tilgjengelig, det har ikke Voss. Hvis du tror Voss har mye fordi de er et alternativ til HUS så tar du skammelig feil, Voss er god på mye men de er fremdeles et lokalsykehus. Voss tar ikke risikofødsler, de går til HUS og det er det en grunn til. Og du kan kanskje tenke at det ikke er så langt fra Voss til Bergen hvis noe skjer, men halvannen time transport på en rasutsatt vei med dårlige forhold som er hyppig stengt er en hel del. Og du kan ikke påregne helikopter om transport trengs, det kan være opptatt ett annet sted. TS, søk Haukeland. Anonymkode: 1953c...ace Hehe, er ikke vits å diskutere med hersketeknikker. Anonymkode: bb8c4...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #16 Skrevet 23. juli 2021 Hva med å be om et møte på KK? Der du lufter de bekymringer og får svar på hvorfor de har landet på beslutningen om at du skal føde vaginalt, gitt risikofaktorer osv. Jeg jobber ikke selv i helse, og har bare født én gang - men er tydelig på at de «føder» hver gang de er på arbeid. Dette kan de, og jeg stoler mer på deres risikovurdering av situasjonen enn min egen. Dersom du ikke skulle føle deg fornøyd med eller trygg på forklaringen du får av Haukeland, da søker du om planlagt keisersnitt. Enig i at dersom du opplever fødselen din som en risikofødsel bør ikke Voss være førstevalget. Da bør du heller føde på Haukeland der tyngden av kompetanse er. Anonymkode: 4c7fc...01b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #17 Skrevet 23. juli 2021 Jeg anbefaler ikke å ta keisersnitt hvis du kan unngå det. Er en STOR operasjon som kan gi mange komplikasjoner og lang tid å komme seg. Jeg angrer veldig på keisersnitt. Veldig glad at sisteman kom vaginalt 🌼 Men det skal sies, mitt barn som er født med keisersnitt er ALDRI syk i forhold til sine søsken. Anonymkode: 51095...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #18 Skrevet 23. juli 2021 Alle som ønsker får innvilget keisersnitt på KK nå. De tvinger ingen ut i vaginal fødsel. Anonymkode: 3384d...933
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #19 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle som ønsker får innvilget keisersnitt på KK nå. De tvinger ingen ut i vaginal fødsel. Anonymkode: 3384d...933 Det du sier der er bare tull. Anonymkode: 8a5d3...4b1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #20 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker du da at alle som ikke har tilgang på stort sykehus bør la være å søke keisersnitt av diverse grunner, fordi lokalsykehuset ikke har alle fasiliteter som du ramser opp..? Anonymkode: 0a7a3...d9d Nei, men man mener ikke å ha en risikofødsel og så søke seg vekk fra kompetansen. Anonymkode: 1953c...ace 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå