Gå til innhold

Student og bor hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

20 åringen min har hatt ett friår. Han fikk endelig jobb for 3 måneder siden. Han skal ta nettstudie på ntnu fra høsten. Jeg mener at han kan jobbe f eks 2 dager i uken i tillegg til studier. Så han har lommepenger. Han slipper studielån siden han bor hjemme. Eller er det bedre å ta opp studielån og ikke jobbe og heller bruke mere tid på studier? 

Anonymkode: c6f9d...e9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får han studielån når han bor hjemme?

Anonymkode: 0f328...e11

AnonymBruker
Skrevet

Nettstudier er ofte designet for at man skal kunne jobbe ved siden av, så det ville jeg ha gjort iallefall. 

Anonymkode: 5146e...fa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om han får bo gratis hjemme, burde han jobbe deltid og ikke ta opp studielån. Det er jo en fantastisk mulighet til å spare penger til egenkapital, lappen, bil osv. 

Anonymkode: 28eef...468

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får han studielån når han bor hjemme?

Anonymkode: 0f328...e11

Ja selvfølgelig.. alle får studielån. Men da er det 100% lån og ingen stipend

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg ser det kommer det seg an på studiet, ambisjonene og ståpåviljen til studenten. 

Hadde mitt barn vært en bokorm som satser 100% på studiet, jobber beinhardt ikke "driver dank" ville jeg satt meg ned med poden for å diskutere situasjonen. Hva gir best forutsetninger når hen skal søke jobb etter studiet? Gode karakterer, kunnskap og forståelse for sitt fagområde betyr mye. Arbeidserfaring teller også en del. 

Er det mulig å sette seg ned og drøfte målene hen har? Hvor viktig er boligsparing for hen? Forstår hen konsekvensen av å ikke spare til bolig, og måtte leie lengre enn nødvendig? 

Personlig er jeg ikke interesert i å sponse fest, fyll, døgning og tull. Hardt arbeid med studier, realistiske ambisjoner gjennomtenkte kloke valg derimot er jeg med på. Og i kloke valg bør man regne inn litt morro, livserfaring, hvile og "finne seg sjæl". Er ambisjonsnivået faglig sett lavere enn hva hen kan klare ved å gi alt til studiet, ville jeg pushet på for en deltidsjobb. 

Selv ga jeg alt og oppnådde ikke toppkarakterer. En jobb ved siden av ville ødelagt for de karakterene jeg karret til meg. Det fikk jeg svi for etter studiet, da CV ble litt tynn.

Anonymkode: f5dad...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...