Gå til innhold

Åpnet vi grensene for tidlig?

Venno

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere?

Personlig syns jeg grensene kunne ha vært stengt til over sommeren. Ser flere som klager over endrede innreiseregler og over at de må i karantene. Ingenting å klage over når de har valgt å reise ut av landet. Dette er en risiko de har valgt å ta!

Vet jeg skjærer alle over en kam her. Noen har selvsagt gode grunner, som å besøke familie en ikke har sett på veldig lenge, og jeg unner dem å reise. Men alle som har reist på ren ferie har jeg ingen sympati med når de klager over innreisereglene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jo aldri vært snakk om å stenge grensene fullstendig. Norge er avhengig av import av veldig mange ting: Mat, medisiner, mange forbruksartikler etc. 

Spørsmålet er vel i hvilken grad det skal være hindringer, altså karanteneplikt, for de som har vært på reise og for utlendinger som vil reise til Norge, f. eks. på ferie.

Det er flere varianter som kunne vært mulige her, ikke bare 14 dagers karantene for alle eller fri flyt. Man kunne tenkt seg at fullvaksinerte som kan framvise vaksineringsbevis kunne fått reise fritt, mens uvaksinerte måtte vært i karantene og kunnet slippe ut med negativ test på dag 7. 

Dilemmaet for regjeringen er hvor mye vekt de skal legge på smittevern versus industri og næringsliv som hav behov for utenlandske arbeidere og reiselivsnæringen, som lider under fraværet av utenlandske turister. 

Det er en vanskelig avveining, jeg er glad det ikke er jeg som skal gjøre den, noen blir misfornøyde uansett. Personlig synes jeg at det burde være obligatorisk hurtigtest for alle innreisende, også de som er vaksinerte, siden en del som er fullvaksinerte blir smittet av deltavarianten. I det hele tatt burde det vært en del forskjellige insentiver mot å reise på korte utenlandsturer, altså typisk ferieturer, som strengt tatt ikke er nødvendige reiser. Det er det som har drevet økningen i antallet deltatilfeller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...