Venno Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Hva tenker dere? Personlig syns jeg grensene kunne ha vært stengt til over sommeren. Ser flere som klager over endrede innreiseregler og over at de må i karantene. Ingenting å klage over når de har valgt å reise ut av landet. Dette er en risiko de har valgt å ta! Vet jeg skjærer alle over en kam her. Noen har selvsagt gode grunner, som å besøke familie en ikke har sett på veldig lenge, og jeg unner dem å reise. Men alle som har reist på ren ferie har jeg ingen sympati med når de klager over innreisereglene. 2
Skeeter Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Folk har med viten og vilje reist på ferie, vært villige til å ta smitterisikoen for både seg selv og andre, da får de også tåle de restriksjonene som kom nå. Åpnet alt for tidlig. Nå blir det nok nye restriksjoner og smittebølger, fordi folk er egoistiske og bare MÅ på ferie. 8
2ro Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Ja, det synes jeg og særlig siden de slapp opp restriksjoner for tilreisende i samme slengen. Nå stiger smitten her jeg er på grunn av reise og det har også blitt villsmitte. Det er mange grunner til å reise og mange av disse grunnene er gode. Men det er ingen grunn til å spre smitte. Folk burde holdt seg hjemme i påvente av negativ test også som vaksinert. 2
Gjest Dr.Oetker Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Grensene kunne fint vært stengt lengre. Det kommer til å bli hyl og skrik nå når land endrer farge og plutselig må flere i karantene. I verst fall på karantenehotell, også kommer det syting og klaging om at det har de ikke råd til, de må på jobb osv osv. Vel, det er informert om at land kan bytte farge og at innreise kan utløse karantene. De aller fleste som har reist til utlandet, har tatt en såkalt unødvendigreise. Det vedder jeg på! Siden det også er valg i år, så må da Solberg og co komme opp med enda flere rare vendinger og endringer i forskriftene som gir flere og flere dispensasjon fra karantenen, også får vi fjerde bølge og nye restriksjoner som påvirker alle og en hver uavhengig av lokal smittesituasjon.
Milky Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Grensene skulle vært åpne for lengst! De skulle aldri vært stengt 6
TeaSpoon Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Flere og flere land i Europa blir røde og mørkerøde, så jeg vil si hold grensene stengt frem til høsten. Orker ikke enda en lockdown. 3
NorthernLight Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Helt latterlig å ha grensen åpen i sommer når det bare er noen mnd til folk som vil er fullvaksinert. Man har delta varianten som har økt mye i Norge nettopp pga importsmitte. Flere land strammer nå inn igjen. Folk burde da for faen klare å feriere i sitt eget land når alle ikke er vaksinert. Men egoistene som drar ut av landet tenker bare på seg selv og driter i alt så lenge de får shoppa,festet eller solt seg i utlandet. Ja det finnes unntak at folk skal besøke syke familiemedlemmer osv, men de fleste som drar utenlands har andre grunner. 5
Example Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 Det siste man burde åpnet for var selvfølgelig reiser. Det trodde jeg at man hadde lært, men nei. Det er visst ikke mulig å lære noen ting. Personlig nekter jeg å delta i noen ny tiltaksdugnad fordi "fullvaksinerte" pensjonister måtte til Spania i sommer også. Det er ganske forutsigbart da, de landene som er avhengige av turisme gjør det de kan for at sommersesongen ikke skal gå alt for dårlig. 2
Gjest Sitronmelisse Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Kristin Krohn Devold er adm.dir. i NHO Reiseliv. Med direktelinje til Erna. Det er alt jeg trenger å vite om saken.
velociraptor Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Venno skrev (På 23.7.2021 den 12.53): Hva tenker dere? Personlig syns jeg grensene kunne ha vært stengt til over sommeren. Ser flere som klager over endrede innreiseregler og over at de må i karantene. Ingenting å klage over når de har valgt å reise ut av landet. Dette er en risiko de har valgt å ta! Vet jeg skjærer alle over en kam her. Noen har selvsagt gode grunner, som å besøke familie en ikke har sett på veldig lenge, og jeg unner dem å reise. Men alle som har reist på ren ferie har jeg ingen sympati med når de klager over innreisereglene. Jeg ser ingen grunn til at man skal få lov å dra inn deltasmitte som kan føre til ny lockdown, samme om man skal besøke familie. Man burde hatt tvunget selvfinansiert isolat på katantenehotell i 10 dager etter alle grense-krysninger, uavhengig av om man skal besøke sin døende bestemor eller drikke paraplydrinker på Mallorca. Example skrev (På 23.7.2021 den 14.27): Det siste man burde åpnet for var selvfølgelig reiser. Det trodde jeg at man hadde lært, men nei. Det er visst ikke mulig å lære noen ting. Personlig nekter jeg å delta i noen ny tiltaksdugnad fordi "fullvaksinerte" pensjonister måtte til Spania i sommer også. Det er ganske forutsigbart da, de landene som er avhengige av turisme gjør det de kan for at sommersesongen ikke skal gå alt for dårlig. Dette! De avblåste dugnaden ved å åpne grensene nå. 2
Gjest Lawyam Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 Ja, de har åpnet altfor tidlig. Slipp gjerne folk ut, men ikke inn.
regine Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 Etterhvert som flere og flere blir vaksinerte så er det også både bra og logisk at grensene åpnes. Deltaviruset finnes, men så langt er det lite som tyder på at vaksinerte blir hardt rammet av det = det blir ikke noe press på helsevesenet. Ergo er det ingen grunn til å behandle det så veldig annerledes enn om det var et normalt influensavirus. Det store problemet er selvsagt at vi kan faktisk ikke overlever om ikke samfunnet åpner igjen, med den risikoen det medfører for smitte. Det siste halvannet året har det blitt sånn at vi skal leve helt uten risiko. Hvordan skal det være mulig i fortsettelse? Neste vanlige vinterinfluensa: 10 stk dør = hylskrik og vi må stenge samfunnet......... Det kan jo ikke fortsette sånn. Så stort er ikke det norske oljefondet heller at vi som land bare kan bruke av det uten tanke på morgendagen for å finansiere alt som trengs når samfunnet er stengt. Og når er det da trygt å åpne det? Grensene åpnet ikke for tidlig i sommer, bra at noe reising kommer igang igjen. Det ER tøft å ikke få møtt familie på flere år pga reiserestriksjoner - og det kan ikke være sånn at smittetallene skal trumfe alt annet. Smittetallene sier igrunn fint lite om konsekvensene av pandemien, og nå vet vi vel såpass mye at det er mulig å se på feks dødstall/press på helsevesenet og bruke det som måleparametre i stedenfor et tall som ikke sier noenting.
Anbefalte innlegg