pavlin Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Hvis man er vaksinert, minsker sjansen veldig for å bli alvorlig syk og død. Likevel kan man fint bli smittet selv med vaksine, men da hovedsaklig med et mildt forløp. Men - mange som før vaksinering ble smittet og fikk et mildt forløp/tilnærmet som influensa, får likevel noen stygge langtidsvirkninger, som tap av smak/lukt månedsvis etter, eller utmattethet og kortpustethet. Hvordan er dette om man er vaksinert og får korona med et mildt forløp? Er fortsatt sjansen for de bedritne langtidsvirkningene like mye tilstede?
Gjest Sitronmelisse Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 (endret) pavlin skrev (17 minutter siden): Hvis man er vaksinert, minsker sjansen veldig for å bli alvorlig syk og død. Likevel kan man fint bli smittet selv med vaksine, men da hovedsaklig med et mildt forløp. Men - mange som før vaksinering ble smittet og fikk et mildt forløp/tilnærmet som influensa, får likevel noen stygge langtidsvirkninger, som tap av smak/lukt månedsvis etter, eller utmattethet og kortpustethet. Hvordan er dette om man er vaksinert og får korona med et mildt forløp? Er fortsatt sjansen for de bedritne langtidsvirkningene like mye tilstede? Ja, for sansetap, men ikke utmattelse og kortpustethet, tror jeg. Vaksinen aktiverer ikke tilstrekkelig immunforsvaret i slimhinnene, så dersom viruset replikerer massivt i nese og munn kan man få ødelagt sansecellene, med tap av lukt og smak. Vaksinen beskytter derimot bedre lungene, så unngår langtidseffekter der. ingen regel uten unntak da. Jeg kan legge til at de som blir alvorlig sjuke av covid-19 har dårlig T-celleforsvar i slimhinnene, og vaksinen aktiverer ikke/lite T-cellene og IgA i neseslimhinnen. Vaksinerte som blir syke vil mest ha symptomer i nese og munn, og kanskje hals. Endret 23. juli 2021 av Sitronmelisse
2ro Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Godt spørsmål. Aner ikke. Jeg håper vaksinen beskytter også mot dette. Jeg har lest teorier om antall virus kan være av betydning. Kanskje de som har mildt forløp med vaksinen fortsatt har mange virus men tåler de bedre? Da kan vi håpe at vaksinerte får færre virus i omløp Men dette blir vill og håpefull gjetting.
Anbefalte innlegg