Gå til innhold

Jobber fulltid, umulig å ta master på ntnu pga eksperter i team?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er noen år siden jeg studerte, og tok da en del åpne emner på masternivå jeg nå kan bruke i en mastergrad jeg er kommet inn på.

Mangler masteroppgaven, to emner, og det som heter eksperter i team på NTNU - men ser ut til at dette har obligatorisk oppmøte, og det blir umulig når jeg jobber fulltid. Slik jeg har forstått det er det en full dag (08-16) i uka over hele vårsemesteret.

Det er ikke mulig å få fri en dag i uka over så lang tid, og om det hadde vært det ville jeg likevel ikke hatt råd til å bare jobbe 80% i denne perioden. Finnes det noe alternativ løsning på dette, som noen har søkt om eller fått avslag på? F.eks gjennomføre intensivt i sommerferie eller lignende (det er satt opp langsgående, men man kan kanskje søke om intensiv)?

Har små barn (3 og 5), så jeg og mannen jobber slik at en er ferdig 15, og den andre 17.

Veldig kjedelig om jeg ikke kan ta en mastergrad pga. dette ene emnet på 7,5 stp. Har kontaktet studiestedet, men lite informasjon der før semesteret har startet. Har sett at man kan søke fritak pga. jobb men da kun om tverrfaglig samarbeid og andre læringsmål er oppfylt på jobb, og det er det ikke hos meg selv om jobben er relevant.

Planen var å ta de 2 manglende emnene nå i høst, så skal det være eksperter i team til våren, og deretter 1 år på masteroppgaven.

Regner med "ikke råd til å ta fri og må jobbe" ikke er god nok grunn, så håper noen kan dele sine erfaringer med meg.

Anonymkode: 69c9a...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Iflg NTNU sine sider finnes det både intensive landsbyer som går over noen uker (da kan du kanskje søke ulønnet permisjon), og noen samlingsbaserte. Du får følge med på sidene utover høsten, og/eller ta kontakt med studieveileder.

Anonymkode: f04f8...7e2

AnonymBruker
Skrevet

Men kan du ikke bare ta opp stidielån som dekker de 20% en dag fri i uka utgjør? Du er jo heldig som ikke trenger mer enn det.

Anonymkode: b1f87...c24

• Liker 8
Skrevet

Er det du som ikke har råd, eller er det dere som ikke har råd?

Mitt forslag er at dere sparer litt slik at du/dere har råd til 80% en periode. Evt tar et lite lån. Regner med at når du er utdannet med master vil også lønna de bli litt bedre, slik at lånet blir barnemat å betale ned.

Jeg mener også at han bør stille opp ekstra denne perioden, på lik linje som du skal stille opp ekstra hvis han havner i samme klemma. 

Selv jobbet jeg mye overtid i en periode for at kona kunne ta ekstra utdannelse uten at det skulle gå så hardt utover økonomien. Det samme gjorde hun når jeg tok selv utdanning på en mulighet jeg så. I dag er vi sjeleglade for at vi gjorde det slik, vi gikk fra dårlig betalt til ikke dårlig betalt

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er heldig og kommer på en gruppe med allrighte folk kan du kanskje gjøre en avtale om at du kommer den første timen og tar en større del av arbeidet hjemme eller noe. Det er jo ingen lærere der som sjekker at du er der. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Iflg NTNU sine sider finnes det både intensive landsbyer som går over noen uker (da kan du kanskje søke ulønnet permisjon), og noen samlingsbaserte. Du får følge med på sidene utover høsten, og/eller ta kontakt med studieveileder.

Anonymkode: f04f8...7e2

Det er kun satt opp langsgående på masteren jeg kom inn på, og tror intensiv ville vært "verre" da jeg ikke har mulighet til å ta ut ferie annet enn sommer/jul - men skal sjekke ut muligheten for å søke seg over fra langsgående til intensiv. Er vikar, så usikker på om det ville blitt godt motatt om de må ha en vikar for vikaren, selv om jeg skal være her i 2 år.

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kan du ikke bare ta opp stidielån som dekker de 20% en dag fri i uka utgjør? Du er jo heldig som ikke trenger mer enn det.

Anonymkode: b1f87...c24

Studielån for bare 25% utgjør nesten ingenting i forhold til en vanlig inntekt dessverre. Tanken er god, men tror ikke det ville fungert - kanskje med tilleggslån om man kan få det som deltidsstudent. Hovedutfordringen er uansett at jeg ikke har mulighet til å ta meg fri en dag i uka.

Vil ikke at masteren skal gå på bekostning av familien, så er nok fritak eller få ta et annet emne som er mest aktuelt for meg om jeg skal gjøre dette før barna blir eldre. Håper noen som har søkt om fritak/fått det kan fortelle :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha prøvd å søke om fritak, og så klaget dersom du får nei. Få lederen din til å skrive om jobbens relevans, tverrfaglig samarbeid og at de ikke kan unnvære deg, som du legger ved søknaden. https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Eksperter+i+team+-+for+studenter#section-Eksperter+i+team+-+for+studenter-Retningslinjer+for+å+søke+fritak+fra+EiT

Anonymkode: 015de...a01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velg en digital landsby og avtal to halve dager etter ordinær arbeidstid i stedet for 08-16 med gruppa de?

Anonymkode: 28ef3...38a

AnonymBruker
Skrevet

Velg en digital landsby og avtal to halve dager etter ordinær arbeidstid i stedet for 08-16 med gruppa de?

Det kommer vel an på om det passer for gruppa? Om man skal søke om fritak/endringer tror jeg det må gjøres nå i høst så tidlig som mulig, litt for sent om man kommer på en gruppe og de ikke ønsker andre tider?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kommer vel an på om det passer for gruppa? Om man skal søke om fritak/endringer tror jeg det må gjøres nå i høst så tidlig som mulig, litt for sent om man kommer på en gruppe og de ikke ønsker andre tider?

TS er neppe den eneste i samme situasjon. Burde være gode muligheter for å komme på en gruppe med samme behov, særlig om man er litt i forkant.

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (11 timer siden):

Hvis du er heldig og kommer på en gruppe med allrighte folk kan du kanskje gjøre en avtale om at du kommer den første timen og tar en større del av arbeidet hjemme eller noe. Det er jo ingen lærere der som sjekker at du er der. 

Eh, jo? Til oss var det hvertfall både innsjekk 08:00 og utsjekk 16:00, pluss fast fellesopplegg før lunsj. Ellers gikk fasilitatorene og foreleseren rundt og hadde mye opplegg fortløpende, det hadde ikke gått å slippe unna å være der. Det er jo også en grunn til at det er obligatorisk oppmøte. 

Ts, to i klassen min var i samme situasjon. Én løste det ved å ta ulønnet perm fra jobb en gang i uka for å være med. En annen fikk innviglet å heller ha en intensiv landsby, og avviklet ferieukene på jobb de ukene EiT varte. 

Anonymkode: e129f...58d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror du har misforstått mye av poenget med EiT. En stor del av faget er å gjøre gruppeøvelser, veiledet av en fasilitator. Vi hadde også flere obligatoriske presentasjoner i faget, både planlagte og spontane. 

Faget er todelt- en prossesrapport og en  prosjektrapport. Prosjektrapporten er nok null problem å gjennmføre på den måten du foreslår, men en mister jo da hele hovedpoenget med faget, som er prosessrapporten og fasiliteringen av gruppesamarbeidet. 

• Liker 3
Skrevet

Eh, jo? Til oss var det hvertfall både innsjekk 08:00 og utsjekk 16:00, pluss fast fellesopplegg før lunsj. Ellers gikk fasilitatorene og foreleseren rundt og hadde mye opplegg fortløpende, det hadde ikke gått å slippe unna å være der. Det er jo også en grunn til at det er obligatorisk oppmøte. 

Ts, to i klassen min var i samme situasjon. Én løste det ved å ta ulønnet perm fra jobb en gang i uka for å være med. En annen fikk innviglet å heller ha en intensiv landsby, og avviklet ferieukene på jobb de ukene EiT varte. 

Beklager at jeg kom med feilinformasjon, det har nok forandret seg og min erfaring er sikkert utdatert. Bra du rettet opp så ts fikk oppdatert info. 

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (3 minutter siden):

Beklager at jeg kom med feilinformasjon, det har nok forandret seg og min erfaring er sikkert utdatert. Bra du rettet opp så ts fikk oppdatert info. 

Kan også være at det er forskjellig praksis i de ulike landsbyene 😁  Men alle jeg har snakket med av venner og klassekamerater hadde samme opplegg som meg. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan også være at det er forskjellig praksis i de ulike landsbyene 😁  Men alle jeg har snakket med av venner og klassekamerater hadde samme opplegg som meg. 

Det er over 10 år siden jeg tok det, så du har nok helt sikkert rett. Mange som var litt sløve, så det er vel en grunn til at de har stramma inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bruke feriedager?

Anonymkode: ae030...18d

Skrevet

Søk om å få være i en intensiv landsby, det er stort sett lett å få til. Så tar du ulønna perm eller bruker ferie eller avspasering de tre ukene. Kjipt, men verdt det i det lange løp. EiT kan være et ganske bra opplegg og, man kan lære en del om kommunikasjon og hvordan en ser på seg selv sammenlignet med hva andre ser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (På 2021-7-23 den 12.10):

Ho, det er det. Da jeg jobbet som læringsassistent var det fullt opplegg hele dagen. 

Anonymkode: fd8ae...e9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...