Gå til innhold

Når slutte å legge ut bursdagbilder på Facebook?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at foreldre legger ut bilder av ungene på Facebook når de har bursdag. Men når slutte? Ungene blir jo tenåringer og voksne. Ikke sikkert de synes det er like mye stas da? 

Anonymkode: 00b8e...fa3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er en skikkelig uting. Det gjøres jo kun for likes, ungene ser det ikke. Oppmerksomhetssyke foreldre. 

• Liker 20
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det er vel ok på egen vegg om det begrenses for innsyn, men jeg er med i flere grupper som har forbud mot bilder av barn. Det er betryggende.

jeg har vært kresen med venneforespørsler, og har under 100 på vennelista. Det er folk jeg kjenner godt.  Andre har over 1000.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Man skal slutte legge ut bursdagsbilder når man er født! Altså aldri!

Anonymkode: ede45...466

• Liker 6
Skrevet

Man slutter når ungen ikke vil mer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man begynner aldri! Barn har ingen ting på SoMe å gjøre ❤️

Anonymkode: e7a2a...7f6

• Liker 14
Skrevet

Det beste er å slutte når ungen er 1 år.

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanlig at foreldre legger ut bilder av ungene på Facebook når de har bursdag. Men når slutte? Ungene blir jo tenåringer og voksne. Ikke sikkert de synes det er like mye stas da? 

Spør barna om deres samtykke.

AnonymBruker
Skrevet

Da spør man barnet. Hvis det er for lite til å si at det er greit lar man bare være.  Jeg tror egentlig ofte at det er den som legger ut som synes det er gøyest, mens bursdagsbarnet selv og 90% av vennelisten finner det uinteressant og liker for å være grei. De over 50 er værstinger. Pappa la ut er grusomt bilde av meg på Instagram en gang uten å be om lov 🙄 men han har heldigvis bare 7 følgere eller noe😆

Anonymkode: 745cf...74d

• Liker 1
Skrevet

Er det vanlig? Jeg kjenner ingen som gjør det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at foreldre legger ut bilder av ungene på Facebook når de har bursdag.     - Nei, det er det ikke. Ihvertfall ikke blandt de jeg kjenner.

Men når slutte? - Ikke begynn! Når barnet er gammelt nok til å snakke og tenke selv, går det an å spørre om det er greit å legge ut bilder på SoMe. Det kreves samtykke. Det er rart at det er så mange som ikke skjønner dette.

Ungene blir jo tenåringer og voksne. Ikke sikkert de synes det er like mye stas da? 
-Nei, det er vel ingen som syns det er stas - hverken som barn eller voksen. Ihvertfall ikke når avslørende bilder av f.eks. nakne barn deles fritt på nett. Barn har også rett og krav på privatliv.

Anonymkode: 742cd...d7a

• Liker 3
Skrevet

Da spør man barnet. Hvis det er for lite til å si at det er greit lar man bare være.  Jeg tror egentlig ofte at det er den som legger ut som synes det er gøyest, mens bursdagsbarnet selv og 90% av vennelisten finner det uinteressant og liker for å være grei. De over 50 er værstinger. Pappa la ut er grusomt bilde av meg på Instagram en gang uten å be om lov 🙄 men han har heldigvis bare 7 følgere eller noe😆

Anonymkode: 745cf...74d

Jeg synes det er kjempekos å se bursdagsbilder av venners barn, det er jo barn jeg bryr meg om ❤️

• Liker 5
Skrevet

Det er vel ikke for ungenes del man gjør det uansett? Det er jo primært for at foreldrene selv skal få oppmerksomhet. Selv om jeg har en liten og godt kuratert venneliste kjenner jeg i liten grad ungene deres og synes mest det er litt pinlig med innlegg at typen Verdens beste gutt fyller 8 og mamma er så veldigveldig glad i den vakre duttebassen sin :hjerte:. Gjør alle en tjeneste og hold sånt privat...  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri gjort det selv, men ser på Facebook som den gamle lokalavisen hvor det før var vanlig å sende inn et bilde. Jeg syns det er helt greit å legge ut et bilde av Kari på 7 år og at slekt og venner kan sende en hilsen. Men da at Kari syns det er stas og at vedkommende ikke har 1000 venner og en lukket profil. Fint å ha et kritisk syn på SoMe, men noen ganger tar det helt av. Mine barn er tenåringer og syns det er greit så lenge de kan få velge bilde. 

Anonymkode: c072e...d5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri gjort det selv, men ser på Facebook som den gamle lokalavisen hvor det før var vanlig å sende inn et bilde. Jeg syns det er helt greit å legge ut et bilde av Kari på 7 år og at slekt og venner kan sende en hilsen. Men da at Kari syns det er stas og at vedkommende ikke har 1000 venner og en lukket profil. Fint å ha et kritisk syn på SoMe, men noen ganger tar det helt av. Mine barn er tenåringer og syns det er greit så lenge de kan få velge bilde. 

Anonymkode: c072e...d5c

Lille Kari på 7 år får sikkert mye glede av at venner og slekt sender en hilsen via facebook #ironi

Hvorfor i alle dager skal man legge ut bilde og gratulasjon på facebook? Jeg forstår det ikke som annet enn oppmerksomhetsbehov fra foreldrenes side (den som legger ut). Man sier det heller direkte til bursdagsbarnet, den lange talen om hvor fantastisk ens barn er. Barn har i mitt syn heller ikke samtykkekompetanse til hva som blir lagt ut på nett av bilder. Ergo: Ikke legg ut bilde av ungen din på nett!

Anonymkode: ca8ba...9ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Daria said:

Det er vel ikke for ungenes del man gjør det uansett? Det er jo primært for at foreldrene selv skal få oppmerksomhet. Selv om jeg har en liten og godt kuratert venneliste kjenner jeg i liten grad ungene deres og synes mest det er litt pinlig med innlegg at typen Verdens beste gutt fyller 8 og mamma er så veldigveldig glad i den vakre duttebassen sin :hjerte:. Gjør alle en tjeneste og hold sånt privat...  

Enig! 

Anonymkode: 7e581...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er noe man skal gjøre uansett, jeg. Jeg legger ikke ut bilder av venner engang på deres bursdag :) 

Spesielt barn skal vernes. Jeg har et par i vennegjengen som bruker FB for å dele bilder, men jeg er i mot det selv. Jeg er så glad for at jeg vokste opp uten FB, ser for meg hvor kjipt det er å finne bilder av seg selv i bleia eller naken på stranda når du er voksen eller ungdom. Det er ikke ok. 

Anonymkode: f11e5...918

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke vanlig at folk gjør dette. 

Det er en og annen som ikke har forstått kutymen på SoMe som holder på... Og disse fortsetter gjerne gjennom "lillegutt har kjøpt sin første leilighet!", og "i september kommer farmors lillegull han skal hete Peter. Jeg kan ikke vente ❤️ ❤️!" 

Dette gjør man for egen oppmerksomhet. Så bare dropp det i utgangspunktet. 

Anonymkode: 16b62...6f9

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er vanlig i min feed og jeg gjør det selv. Kun vakre bilder. En gang i året må da være greit. 

Spør barna når de blir gamle nok.

Endret av Handful
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger ut et bilde av barna når de har bursdag, men uten noe gratulasjoner, det mener jeg er litt teit. For det er ikke slik at barna leser gratulasjonen på fb, eller? Men jeg legger ut bilder egentlig bare fordi jeg er utenlandsk og bor i "utlandet", og vil at mine venner og slekt i hjemlandet (og andre land, har slekt og venner i mange forskjellige land) vet hva som skjer i livet vårt, og at de ser i hvert fall et par bilder da de ikke har mulighet å være sammen med oss. Vil kanskje slutte med det når barna blir tenåringer.

Anonymkode: b7bc3...937

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...