Gå til innhold

Barnet starter på «storebarn» i barnehagen, hva trenger hun?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tips til hva som er mest praktisk å ha i barnehagegarderoben når de starter på storebarn? Tenker da på at det blir færre voksne til å hjelpe til samt at hun har sluttet med bleie.

Feks. Mellomlagsull i heldress eller todelt? Heldress er definitivt lettest for hun å kle på seg selv, men ulempen er mer styr ved toalettbesøk.

Vinterlue; bruker man med knytting fortsatt? Balaclava eller vanlig?

Kanskje noen barnehageansatte eller erfarne foreldre har noen tips og triks til hva som et mest praktisk?

Anonymkode: 547ec...9ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mellomlaget har ikke så mye å si om er todelt eller ei, hun har jo uansett heldress utenfor..

Det viktigste er sko uten knytting. (Med mindre hun klarer å knytte selv da)

Anonymkode: b3557...f69

• Liker 2
Skrevet

Mitt tips: så få plagg som mulig. Altså ikke lue og hals, men sånn lue som er hel ned til halsen. Ikke todelt ull, heller heldress. Sko som er lette å få på. Toalettbesøk får man hjelp med

• Liker 4
Skrevet

Det har ikke jeg tenkt på. Har ei som skal begynne på storbarn selv nå til høsten. Takk for at du laga tråden sånn at andre kan få med seg tips og råd. 🤗

• Liker 4
Skrevet

får de ingen hjelp til å kle på seg??!!

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Det er 1 voksen på 8 barn så de må i større grad greie seg selv. Men de får jo hjelp til slutt. Barna er også flinke til å hjelpe hverandre.

Anonymkode: 35b4a...f98

• Liker 5
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Joda, men det er ca halv bemanning på storebarn i forhold til småbarn😊 da må de i mye større grad kle på seg selv. 
støtter det med få plagg, gå for balaclava istedenfor lue og hals, da er du sikker på at halsen ikke blir glemt

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i flere barnehager(og vært i tre ulike i praksisperider) og aldri opplevd at de store ikke får den hjelpen de trenger i garderoben:) En del av garderobesituasjon er støtte til å lære å kle på seg og ditt barn kommer til å få hjelp uavhengig av garderoben. Kjøp klær av kvalitet til vinterhalvåret 👌🏻

Anonymkode: a0aa6...240

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle! 
Tar gjerne i mot flere tips og erfaringer😊

Anonymkode: 547ec...9ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen til datteren min sa ped. leder at regnklær var praktisk å ha todelt, for det er buksa som blir mest brukt. Parkdress og vinterklær var greiest å ha i heldress da f.eks snø og sånt oftere kommer seg under jakka under aking/annen lek. 

Anonymkode: 46c89...2b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er 1 voksen på 8 barn så de må i større grad greie seg selv. Men de får jo hjelp til slutt. Barna er også flinke til å hjelpe hverandre.

Anonymkode: 35b4a...f98

4 og 5 åringene kler på seg selv stort sett. 3 åringene får hjelp, men klarer kanskje sko selv.

Anonymkode: 5d9be...060

Skrevet
Icedcoffee skrev (7 timer siden):

Joda, men det er ca halv bemanning på storebarn i forhold til småbarn😊 da må de i mye større grad kle på seg selv. 
støtter det med få plagg, gå for balaclava istedenfor lue og hals, da er du sikker på at halsen ikke blir glemt

min gutt på 3,5 klarer ikke kle på seg selv

Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

min gutt på 3,5 klarer ikke kle på seg selv

Virkelig ingenting? Ikke dra på seg en ekstra bukse hvis den ligger klar på gulvet feks? Eller å ta på nye sokker? Det er lurt å øve på hjemme også. Min som ble tre år i sommer mestrer alt av inneklær (men noe kommer på bakfrem hvis ikke det er lapp i plagget), men trenger feks hjelp til glidelåsen på jakka, men tar den på seg selv, drar balaclava over hodet, tar på den første votten selv, putter føttene oppi skoene men trenger hjelp til å stramme borrelås skikkelig osv. trenger selvfølgelig en del hjelp til påkledning enda, men at en på 3,5 år ikke klarer å kle på seg noen ting virker ganske spesielt, de pleier å øve på dette i barnehagen også fra de er ganske små

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (9 timer siden):

De skal jo lære å kle på seg selv🙄

Anonymkode: 7ea53...720

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Icedcoffee said:

Virkelig ingenting? Ikke dra på seg en ekstra bukse hvis den ligger klar på gulvet feks? Eller å ta på nye sokker? Det er lurt å øve på hjemme også. Min som ble tre år i sommer mestrer alt av inneklær (men noe kommer på bakfrem hvis ikke det er lapp i plagget), men trenger feks hjelp til glidelåsen på jakka, men tar den på seg selv, drar balaclava over hodet, tar på den første votten selv, putter føttene oppi skoene men trenger hjelp til å stramme borrelås skikkelig osv. trenger selvfølgelig en del hjelp til påkledning enda, men at en på 3,5 år ikke klarer å kle på seg noen ting virker ganske spesielt, de pleier å øve på dette i barnehagen også fra de er ganske små

Min på 4 må fortsatt ha hjelp, ikke hørt klage fra barnehagen til nå. Vi øver hver dag 

Anonymkode: 5a8f7...ad7

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler også hel dress fremfor todelt når de skal ha under vinterdress, de får uansett hjelp på toalettet når de er så små. Kivat, reima og bergans samt sko fra viking har vi brukt mye og vært veldig fornøyd med. Velger joggeskoene med strikk og borrelås da de er enklere å ta på selv og sitter godt på foten. 

ellers tenker jeg at du allerede har noen produkter du er fornøyd med og som du vet er bra. Tror ikke jeg ville stresset sp mye med klærne bare fordi hun skal over på storebarn. Tenk isåfall klær som er enkle å ta på😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min på 4 må fortsatt ha hjelp, ikke hørt klage fra barnehagen til nå. Vi øver hver dag 

Anonymkode: 5a8f7...ad7

Selvfølgelig, men jeg skrev at de må i større grad kle på seg selv, altså, at de blir ikke lenger kledd på av en voksen slik som de ofte blir på småbarnsavdelingen😊 

Et eksempel er at de drar på dressen selv, men trenger hjelp til strikk under skoene. Det er helt normalt og ikke noe som er forventet at barna skal klare selv.  men de blir ofte oppfordret til å kle på seg selv, fordi det er lavere bemanning på stor Avd. Det er selvsagt en voksen tilstede i garderoben som hjelper de som trenger det😀 min erfaring er at de aller fleste foreldre er flinke til å øve med barna hjemme, noe som er til stor hjelp for de som jobber i barnehagen (fordi det dessverre er lav bemanning)😊

AnonymBruker
Skrevet

Todelt mellomlagssett er topp - da kan man regulere hvis det er mildt noen dager, om man bare trenger topp eller bunn av settet. Det er også lettere i forhold til dogåing.

Anbefaler ikke softshelldress. Disse blir det veldig fort klamt inni, og når barna skal kle på seg selv blir mellomlaget med oppover armen eller foten, på grunn av det foret inni dressen.

Unngå cherroxer som er smale eller som har en kant som går innover. Det gjør at mellomlaget blir liggende midt på leggen.

Det viktigste vil være å ha klær som er store nok. Veldig vanskelig å øve seg å kle på klær som er litt små.

Hilsen ei som jobber på storbarn 

Anonymkode: 4e25f...992

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De skal jo lære å kle på seg selv🙄

Anonymkode: 7ea53...720

ja det vet jeg jo. du kan droppe himlemedøynene smileyen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Icedcoffee skrev (8 timer siden):men at en på 3,5 år ikke klarer å kle på seg noen ting virker ganske spesielt, de pleier å øve på dette i barnehagen også fra de er ganske små

Egentlig så er det ikke så spesielt, det kommer vel an på hvor interessert de er. Men 3,5 åring er ikke interessert og kan derfor veldig lite når det kommer til å kle seg selv. Til gjengjeld er hun veldig flink på andre ting, fordi hun synes andre ting er gøyere. 

Anonymkode: 1fd79...e37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...