Gå til innhold

Er det en fordel med svart og mørkebrunt hår for mennesket?

Anbefalte innlegg

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Jeg har tenkt litt på dette. Over hele verden har mennesket stort sett enten svart eller mørkebrunt hår. Det er bare i Europa og særlig de nordlige landene som har andre hårfarger.

Hvordan har dette seg? Det kan trolig ha noe med korrelasjon mellom hudfarge og hårfarge å gjøre, kanskje noe annen tilpassing til klima og.

Men jeg tror hovedgrunnen har med kvinner å gjøre. For meg virker det som om det er en fordel i dannelsen av parforhold. En mann med svart eller mørkebrunt hår, får lettere partner. Menn er mindre fokusert på farger og er gjerne ikke så fanget i ubevisste impulser og tanker som danner grunnlaget for slikt. Så totalt sett vil hårfarger tendere mot svart og mørkebrunt i likestilte grupper.

Nord europeiske menn er samtidig høyere og generelt større enn folk fra andre verdensdeler. Her til lands er gjennomsnittlig høyde 180, mens det i mer sørlige land ofte ligger ned mot 170. Dette kan tyde på at det ble en byttehandel mellom farger og størrelse.

Men dette betyr i utgangspunktet, etter vi ble likestilte, at befolkningen vil gå mot svart og mørkebrunt hårfarge. Med andre ord er det gjerne akkurat her mennene aldri burde gått med på likestilling og at det i andre verdensdeler gjerne hadde gått mindre smertefullt for seg.

Endret av Jaconandersen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Kamuflasje i krig. Utenom det så bryr jeg meg ikke.

Anonymkode: 797c7...c2c

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til kvinner så er det vel blondiner menn foretrekker?

Anonymkode: 7b186...399

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det er bra, så får vi brunetter kose oss i fred med de flotte, blonde til rødhårede vikingtypene. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Den vitenskapelige metoden er fraværende her, ser jeg.... Artig hypotese, men ikke akkurat grunnlag for noen "konklusjon", eller?

Anonymkode: 280c3...a0a

Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En veldig svak tendens i alle fall. Fargen begynte vel å eksistere i et samfunn som var dominert av menn og kan nok ikke eksistere i et samfunn som er likestilt.

AnonymBruker
Skrevet

Hudfarge er det jo en grunn til at er som den er rundt om i verden. Akkurat hårfarge vet jeg ikke hvorfor er som de er.

Jeg får veldig lyst hår i sydligere strøk, mens lokalbefolkningen ofte har veldig mørkebrunt eller svart hår. Jeg er jo blond fra før, men det blir mye lysere om sommeren. 

Anonymkode: 3271e...2eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...