Gå til innhold

Hva er det som skjer med dagens unge????

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt matt av å lese mange tråder her inne ( og andre steder forøvrig) om foreldre som går rundt som små " tjenere" for barna sine, som løper avgårde og kjøper alt de måtte ønske seg, som krymper seg med en gang disse unge roper til dem..

Kjenner jeg blir redd for den generasjonen som er unge idag. De kan ikke bli rustet til å tåle mye som voksen?? Joda, jeg anerkjenner at de lever i en vanskelig tid med mye press på utseende, legning osv. Og forstår at det er hardt. Men hvor er foreldrene? Jo de står bak som rene curling foreldre, de gir barna sine ALT de vil ha. Altså hvor ble det av respekt for de eldre? Respekt for foreldrene sine? Lærer de ikke det?

Nå er det lenge siden jeg var ung, og den gang måtte vi pent gå ut å leke i all slags vær, helt uten foreldre, vi måtte adlyde foreldrene våre, spise det vi fikk til mat, lære om både penger ( ved å gjøre noe for å få det) osv. 

Idag hopper en forelder høyt ut av sitt gode skinn dersom avkommet sier imot, kommer med skjellsord eller andre ting..

Vi sa aldri stygge ting til foreldrene våre vi. Hva skjer idag??? 

Anonymkode: 638de...428

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! Har 10 år yngre søsken og er helt sykt hvordan de blir dullet med ifht hvirdan jeg ble oppdratt. Var ikke noe tull eller svar tilbake da jeg var liten. Men søsken får hyle og klage som de vil, de må ikke spise opp, de må ikke ut, de kan gjøre lekser når de vil osv.. blir helt matt, stakkars mamma når de blir ungdommer

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Enig her også. Har småbarn selv nå, 1 og 4 år. Men ikke søren om de skal få styre og stelle som de vil i heimen. Vi hever stemmen om vi må, og setter oss i respekt. Samtidig som vi er opptatt av å snakke om ting etterpå, og generelt snakker vi mye og rett og galt, følelser osv. Syns vi har fine barn, hører greit etter, empatiske og gode. 

Anonymkode: d24cd...6a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Milky skrev (29 minutter siden):

Enig! Har 10 år yngre søsken og er helt sykt hvordan de blir dullet med ifht hvirdan jeg ble oppdratt. Var ikke noe tull eller svar tilbake da jeg var liten. Men søsken får hyle og klage som de vil, de må ikke spise opp, de må ikke ut, de kan gjøre lekser når de vil osv.. blir helt matt, stakkars mamma når de blir ungdommer

Selvfølgelig må de ikke spise opp! Her er forskningen kommet lengre. Alle vi spiseforstyrra 80-tallister med tvangsforing og Afrika-skam vet bedre.

Det andre er jeg dog enig i at man som dagens foreldre er dårlig på å si nei fordi man ikke orker fighten. 

Anonymkode: 95cea...676

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig må de ikke spise opp! Her er forskningen kommet lengre. Alle vi spiseforstyrra 80-tallister med tvangsforing og Afrika-skam vet bedre.

Det andre er jeg dog enig i at man som dagens foreldre er dårlig på å si nei fordi man ikke orker fighten. 

Anonymkode: 95cea...676

Handler ikke bare om å spise opp. De bestiller som om det er restaurant. Vil de ha pizza hver dag så får de pizza hver dag. Ber de om pannekaker, og deretter ombestemmer seg når maten er klar får de det andre de vil ha. De må ikke spise noen grønnsaker osv.. det er ikke sunt for dem! Barn vet ikke hva slags mat som er best for dem 

• Liker 3
Skrevet

Ta det med ro! Dagens barn blir flotte, empatiske og flinke voksne. Folk har ergrer seg over «dagens unge» siden tidende morgen 😂

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Dagens foreldre orker ikke å oppdra ungene og lar dem få gjøre som de vil mens foreldrene er opptatt med seg selv.

Anonymkode: a4c42...58d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere

Anonymkode: 9adc0...9c7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere

Og du er en sinna lærer som kjefter og slår i bordet og klikker mentalt foran elevene dine? Du høres ut som hu…

Anonymkode: 07fcb...d8d

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Tuba said:

Ta det med ro! Dagens barn blir flotte, empatiske og flinke voksne. Folk har ergrer seg over «dagens unge» siden tidende morgen 😂

Har vi vært digitale siden tidenes morgen også?

Anonymkode: 9a822...ef3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vi vært digitale siden tidenes morgen også?

Anonymkode: 9a822...ef3

Mer eller mindre. Digital teknologi er jo ikke noe som ble funnet opp i 2010, liksom.

Anonymkode: 72653...949

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte nesten le litt da jeg gikk gjennom klassebildene til guttene. Har gutter som er 20, 18 og 13. Stor forskjell på 7 trinn bildet til 20 åringen og 13 åringen. På 13 åringen sin har mange av guttene Gant klær. På 20 åringen sitt bilder har ingen av guttene merkeklær. Tror de startet med det noen år senere 😉. Så ting skjer 🙈

Anonymkode: 3950b...7e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er livets sirkel. Generasjonene over dere har irritert seg grenseløst av dere også 😉 

Anonymkode: de80c...324

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg måtte nesten le litt da jeg gikk gjennom klassebildene til guttene. Har gutter som er 20, 18 og 13. Stor forskjell på 7 trinn bildet til 20 åringen og 13 åringen. På 13 åringen sin har mange av guttene Gant klær. På 20 åringen sitt bilder har ingen av guttene merkeklær. Tror de startet med det noen år senere 😉. Så ting skjer 🙈

Anonymkode: 3950b...7e7

På 7.-klasse-bildet mitt, har «alle» Ball-genser og Levisbukse, så at merkepress er helt nytt, stemmer vel ikke helt... 

Anonymkode: 9d387...995

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Sokrates eller Aristoteles? Var det ikke noe sånt? 😆

Anonymkode: 6c7e7...83c

• Liker 8
Skrevet

Sokrates 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg glad vi er kommet lenger enn at barn blindt skal adlyde voksne, tvinges til å spise opp maten sin, og aldri få medbestemmelse over eget liv. Når det er sagt, er jeg ikke begeistret over curlingforeldre, men det er jo helt i andre enden av det ekstreme. 

Foreldre bør være mer til stede for barna sine. Legge vekk mobil og iPad, og gjøre noe hyggelig sammen med dem. Bli kjent med ungene sine, og virkelig se dem. Mange foreldre oppfører seg som tjenere for ungene sine på grunn av dårlig samvittighet for at de jobber for lange dager, bruker for mye tid på mobilen, eller er mentalt fraværende av andre årsaker. Da må man kompensere med tjenester. Mange er også veldig redd for at ungene deres skal bli sure på dem. Tro meg, det blir de uansett. 

Og hvis man synes barneoppdragelse er vanskelig, man har mange utfordringer i hverdagen, og kjenner at det vokser en over hodet, så er det ingen skam i å be om hjelp og veiledning. Det finnes mange lavterskeltilbud til de som trenger litt bistand.
Og ellers så er det jo sånn at pedagogikk og oppdragerstiler går i bølger på sånn 10-20 år, fordi man aldri finner noen fasit på hva som fungerer best. Det er jo fordi dette handler om mennesker, og er en kompleks greie. Barn er forskjellige, og foreldre har sin bagasje som preger hvor de havner i sin foreldrestil.

Anonymkode: b94a1...489

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer eller mindre. Digital teknologi er jo ikke noe som ble funnet opp i 2010, liksom.

Anonymkode: 72653...949

Vel... Det er ganske nytt når internett kom i 1994 liksom 😂 men det er jo en stund siden da.. da var jeg 15 år 🤔

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Selv er jeg glad vi er kommet lenger enn at barn blindt skal adlyde voksne, tvinges til å spise opp maten sin, og aldri få medbestemmelse over eget liv. Når det er sagt, er jeg ikke begeistret over curlingforeldre, men det er jo helt i andre enden av det ekstreme. 

Foreldre bør være mer til stede for barna sine. Legge vekk mobil og iPad, og gjøre noe hyggelig sammen med dem. Bli kjent med ungene sine, og virkelig se dem. Mange foreldre oppfører seg som tjenere for ungene sine på grunn av dårlig samvittighet for at de jobber for lange dager, bruker for mye tid på mobilen, eller er mentalt fraværende av andre årsaker. Da må man kompensere med tjenester. Mange er også veldig redd for at ungene deres skal bli sure på dem. Tro meg, det blir de uansett. 

Og hvis man synes barneoppdragelse er vanskelig, man har mange utfordringer i hverdagen, og kjenner at det vokser en over hodet, så er det ingen skam i å be om hjelp og veiledning. Det finnes mange lavterskeltilbud til de som trenger litt bistand.
Og ellers så er det jo sånn at pedagogikk og oppdragerstiler går i bølger på sånn 10-20 år, fordi man aldri finner noen fasit på hva som fungerer best. Det er jo fordi dette handler om mennesker, og er en kompleks greie. Barn er forskjellige, og foreldre har sin bagasje som preger hvor de havner i sin foreldrestil.

Anonymkode: b94a1...489

Dette er jeg helt enig i! At foreldre må se barna sine mer. Jeg ville aldri tvunget barna mine til å spise opp, men jeg lager sunn mat og forventer at de spiser det de får. Gjør de ikke det så får de være sultne da. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sydd-puter-under-ræva-generasjonen kommer opp om 5-10 år. 

"Mamma og pappa betaler"-generasjonen.

Blir spennende å se hvordan disse utvikler seg.

Jeg tror arbeidsplasser bør bli mer automatisert. Det er ikke akkurat arbeidsjern som vokser opp nå.

Anonymkode: 09ffa...50c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...