Gå til innhold

Myte: Sjøormen Selma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror du på at sjøormen Selma i Seljord eksisterer? Eller sjøormen generelt i Norge/Verden?

Det er mange videoer med noe orm-lignende bevegelser men hva kan det være? 

Myten har pågått i noen hundre år. 

"Det har blitt observert sjøormer i over 50 norske innsjøer og tjern, og fenomenet har vært beskrevet helt siden 1500-tallet. Sjøormen i Seljordsvatnet i Telemark har fått mest oppmerksomhet i media, og stedet har blitt en populær turistattraksjon."

Anonymkode: 80ce9...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror kanskje at det er mulig at det har funnes enkelte plasser. Mytene går lengre tilbake... Ikke glem Midgardsormen :)

Anonymkode: 40ad6...0b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt har jeg syntes var litt spennende hører nesten aldri om sjø ormer lenger. Skulle være en i sjøen utenfor Østersund og 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bente1234 skrev (På 2021-7-23 den 9.29):

Sånt har jeg syntes var litt spennende hører nesten aldri om sjø ormer lenger. Skulle være en i sjøen utenfor Østersund og 

Sjø ormer?!?

Anonymkode: d017b...361

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/23/2021 at 9:29 AM, Bente1234 said:

Det var et ungt par som nettopp mente de så Selma, de tok en video:) Så det på VG tror jeg?

Anonymkode: b3706...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var et ungt par som nettopp mente de så Selma, de tok en video:) Så det på VG tror jeg?

Anonymkode: b3706...d90

Ja så det. Jeg tror vel ikke det var sjøorm men kunne vært moro å visst hva de egentlig så.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært utrolig interessant og moro om det faktisk var en (eller flere) i Seljordsvannet, men jeg er redd det bare er en myte, ja. 

Seljordsvatn er bare 145 m dypt på det dypeste står det, og det er jo ikke mye å gjemme seg på i så mange år for et "monster"...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har vel en teori om at det er noe i bunnen (gasser o.l?) som lager disse karakteristiske bølgene i Seljordsvannet. Flere har filmet disse spesielle bølgene, men det er jo aldri noe hode etc som stikker opp, kun bølger. Så vidt jeg vet, ser man ikke så tydelige bølger etter noe som svømmer under vannflaten. Man ser jo ikke at der kommer det en hai pga bølger, liksom.

Anonymkode: 18c25...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...