Jingjang Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Noe jeg aldri klarer å forstå. er hatet i kommentarfeltene, nå sist i forbindelse med 10 års markeringen av Utøya terroren. Er vi nordmenn en gjeng mørkebrune hatefulle personer? Eller at vi iallefall lefler med tankesettet? Hvor kommer dette fra? Jeg selv har alltid sett meg som politisk nøytral, kan egentlig stemme på alt mulig og ingenting ved valg. Eneste parti jeg aldri kommer til å stemme på er Krf da jeg mener at det blir feil å blande politikk med religion. Men det er en annen diskusjon. Det er dette hatet jeg ikke fatter og begriper. Mitt halmstrå er at vi er ganske mange normale som ikke har behov for å hamre hat utover tastaturet. Men jeg blir bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser alt grumset i sosiale medier. Og at det bare blir værre og værre. Trist. 1
Milky Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Mange mener nok ikke det de skriver men bare vil tøffe seg på nett 1
Troyamin Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Milky skrev (1 minutt siden): Mange mener nok ikke det de skriver men bare vil tøffe seg på nett Det jeg finner skremmende, er at jeg er sikker på at mange mener det de skriver. De er bare for feige til å skrive det under fullt navn. Derfor kan de si hva de vil på et anonymt forum.
Tiuren Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Jeg skjønner meg ikke på hat, og hvorfor noen dyrker det. Men jeg frekventerer ikke slike medier, hvor er det dere finner så mye grums? Det andre jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke anmelder hat og rasisme som blir publisert, det er jo det eneste rette å gjøre? Om det ikke kommer til en domfellelse så vil nok en telefon fra politiet få de fleste til å tenke seg om vedrørende måten å kommunisere? 2
Den Sagnomsuste Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Tiuren skrev (2 timer siden): Jeg skjønner meg ikke på hat, og hvorfor noen dyrker det. Men jeg frekventerer ikke slike medier, hvor er det dere finner så mye grums? Det andre jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke anmelder hat og rasisme som blir publisert, det er jo det eneste rette å gjøre? Om det ikke kommer til en domfellelse så vil nok en telefon fra politiet få de fleste til å tenke seg om vedrørende måten å kommunisere? Tror du politiet har kapasitet til å kjøre sak mot hatefulle kommentarer på nett? Vet du hvor stor jobb det ville være? Dessuten er det mye som er uklokt, men fullt lovlig å ytre. Rasistiske kommentarer rettet mot grupper av generell art er eksempelvis ikke forbudt. Dessuten blir det en salig jungel å forsøke å påvise motiver tilknyttet diffuse hatytringer. Paradokset er at vi i ytringsfrihetens navn må godta at noen gulper. Vi vil jo ikke ha en kneblet politistat, vil vi...? 1
Tiuren Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 21 minutter siden, Den Sagnomsuste said: Tror du politiet har kapasitet til å kjøre sak mot hatefulle kommentarer på nett? Vet du hvor stor jobb det ville være? Dessuten er det mye som er uklokt, men fullt lovlig å ytre. Rasistiske kommentarer rettet mot grupper av generell art er eksempelvis ikke forbudt. Dessuten blir det en salig jungel å forsøke å påvise motiver tilknyttet diffuse hatytringer. Paradokset er at vi i ytringsfrihetens navn må godta at noen gulper. Vi vil jo ikke ha en kneblet politistat, vil vi...? Å la være å anmelde lovbrudd er aldri en god løsning, uansett om saken blir henlagt ligger dokumentasjonen der og kan/vil bli brukt i statistikk og etterforskning. Politiet vil vurdere om det er kapasitet og om det er et lovbrudd. Rasistiske utsagn mot grupper er ikke lov, men å diskutere kritiske spørsmål (som av enkelte forveksler med rasisme) er lov ("er kvinnesynet til innvandrere fra midt Østen passende i Norge" og "deltar Somaliere nok i samfunn og verdiskapning"). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå