Gå til innhold

Hvorfor er det så mye stigma rundt menn med langt hår?

Bummelong

Anbefalte innlegg

Spesielt blant religiøse mennesker. Tror Kristne folk har sykt mye negativt å si om det oftest.

Endret av Bummelong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Religiøse mennesker? Er da massevis av muslimske menn med langt hår og skjegg. Jesus «hadde» jo også det🤣

men er ikke særlig pent

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milky skrev (Akkurat nå):

Religiøse mennesker? Er da massevis av muslimske menn med langt hår og skjegg. Jesus «hadde» jo også det🤣

men er ikke særlig pent

Langt hår er ikke så stigmatisert i Islam. Er bare at du må barbere hodet bare når du må på pilgrimsreise til Mekka bare. Pga muhammad hadde langt hår som gikk til skuldrene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bummelong skrev (1 minutt siden):

Langt hår er ikke så stigmatisert i Islam. Er bare at du må barbere hodet bare når du må på pilgrimsreise til Mekka bare. Pga muhammad hadde langt hår som gikk til skuldrene osv.

Så hvorfor sier du at religiøse er imot langt hår. Vil si det er flere religiøse enn ikke religiøse med langt hår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milky skrev (5 minutter siden):

Så hvorfor sier du at religiøse er imot langt hår. Vil si det er flere religiøse enn ikke religiøse med langt hår

Jeg mente i denne konteksten Kristne. Bare litt dårlige formulert av meg bare

Edit: George Carlin tror jeg ikke er religiøs. Han hadde langt hår på 70 tallet

4051e34fcc14a9c5efe28dacbea6d3b9.jpg

Og 90 tallet

Endret av Bummelong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi Jesus var en hunk. Datidens Lasse Matberg 

Anonymkode: 3cbbd...3ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt uvanlig for kristne å ha langt hår. Jeg har vokst opp i bibelbeltet, og har vært innom flere typer menigheter. Både såkalte frikirker og annet, langhåra menn finner du egentlig overalt. 

Men lite kledelig, det er det definitivt.

Anonymkode: 68945...dac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne menn har ikke langt hår? Hørt om Jesus, eller?

Tror du sikter til vestlige mennesker med protestantisk arbeidsetikk. De som holder avtaler, utfører avtalt jobb, prioriterer hygiene og høflighet. Inkludert kortklipt hår og negler. 

Anonymkode: 48318...a71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"både vikingene og jesus hadde langt hår" sa min far når noen ikke likte håret jeg hadde i min ungdom.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kristne menn har ikke langt hår? Hørt om Jesus, eller?

Tror du sikter til vestlige mennesker med protestantisk arbeidsetikk. De som holder avtaler, utfører avtalt jobb, prioriterer hygiene og høflighet. Inkludert kortklipt hår og negler. 

Anonymkode: 48318...a71

Vel arbeidsetikk er bra. Jeg bare ser ikke hvorfor man skal se ned på folk med langt hår bare. Tror man at de er verre arbeidere bare pga det? Må man kle i dress og slikt bare for å være på toppen av kransekaka av arbeidsetikk liksom?

Har et forslag for å ydmyke arrogansen til rike folk. Dette. Så kan de bli likt av normale folk

Ellers i beste fall. Grå dress og svart bukse, som denne fyren. Fordi grå sier at du ikke er så arrogant ovenfor i overkroppen av makt og penger.. Men da må det være svart bukse nedentil også.

1:58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigma? Kjenner mange med langt hår. Ingen som sier noe om det.
Men har også sett flere menn med langt, ekkelt, oljete hår fordi de aldri dusjer. Da er det fordi de er skitne, ikke fordi håret er langt, men man bare ser det bedre fordi det er langt.

Anonymkode: 7ae0b...de8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen har veldig lenge hatt tradisjon for kort hår, men jeg er litt usikker på hvorfor. Mulig det er noe de arvet fra romerne, som mente hårfjerning var et tegn på at nå var man sivilisert. Da vikingene begynte å plyndre England, Skottland og Irland på 700-tallet, var det mange prester, munker og adelsmenn som nettopp dro frem håret deres når de talte mot dem. Ikke bare hadde de langt hår, men de kunne finne på å FLETTE det og! Blir ikke mer ukristelig enn det.

Anonymkode: c6b15...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stigma?

Det er bare utrolig stygt på de aller fleste menn.

Anonymkode: ebfee...577

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi Jesus var en hunk. Datidens Lasse Matberg 

Anonymkode: 3cbbd...3ac

Om han kunne danse og opptre på tv like bra er uvisst, men han var en veldig god magiker, sies det. :jepp: 
Langt hår kan være veldig fint på menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bummelong skrev (5 timer siden):

Vel arbeidsetikk er bra. Jeg bare ser ikke hvorfor man skal se ned på folk med langt hår bare. Tror man at de er verre arbeidere bare pga det? Må man kle i dress og slikt bare for å være på toppen av kransekaka av arbeidsetikk liksom?

Har et forslag for å ydmyke arrogansen til rike folk. Dette. Så kan de bli likt av normale folk

Ellers i beste fall. Grå dress og svart bukse, som denne fyren. Fordi grå sier at du ikke er så arrogant ovenfor i overkroppen av makt og penger.. Men da må det være svart bukse nedentil også.

1:58

Hø?

Anonymkode: f804c...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kristendommen har veldig lenge hatt tradisjon for kort hår, men jeg er litt usikker på hvorfor. Mulig det er noe de arvet fra romerne, som mente hårfjerning var et tegn på at nå var man sivilisert. Da vikingene begynte å plyndre England, Skottland og Irland på 700-tallet, var det mange prester, munker og adelsmenn som nettopp dro frem håret deres når de talte mot dem. Ikke bare hadde de langt hår, men de kunne finne på å FLETTE det og! Blir ikke mer ukristelig enn det.

Anonymkode: c6b15...552

Romerne hadde kort hår (soldatene) fordi det da var mindre sjanse for at fienden skulle grabbe tak i håret under nærkamp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigma?

Er det ikke ren misunnelse? Jeg skulle gjerne hatt en Lasse Matberg manke i en litt kortere utgave eller en The Witcher look.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Romerne hadde kort hår (soldatene) fordi det da var mindre sjanse for at fienden skulle grabbe tak i håret under nærkamp. 

Gir mening i krig derimot. Veldig praktisk. Var kvinner i krig der og da med kort hår?. Er praktisk i krig. Men kanskje det er unntak i dag pga skytevåpen

Endret av Bummelong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det korte håret innenfor kristendommen være noe for å skille bedre mellom mann og kvinne. I mange religiøse sekter og samfunn med rot i kristendom som Amish er vel det påbudt med langt hår hos jenter og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...