Gå til innhold

Hvem er Trond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Hvorfor heter egentlig Trondheim nettopp Trond-heim? Den eneste personen jeg kan se at byen drar fram i tide og utide er jo Olav; hvorfor er ikke byen oppkalt etter han i stedet?

Jeg ser for meg følgende resonnement:

"I denne byen hersket det en gang en konge som kristnet hele landet og ble drept i et slag oppi her. Etter at han var død skjønte man at han var helgen. Det ble reist en kirke, ganske så stor og fin i forhold til de små trekirkene ellers i landet, til hans ære. Forbi kirken og gjennom byen renner en stor elv som heter Nidelven. En stund kalte vi byen Nidaros på grunn av elva.

Ellers bodde det visst en fyr ved navn Trond her. Derfor kalte vi byen Trondheim, for det var her han følte seg hjemme."

Lurer på om jeg begynner å skjønner mer av den trønderske måten å se ting på nå :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:ler:

"Trond" betyr "den som trives." Så Trondheim blir da altså "hjemmet til den som trives." Rett og slett. Skjønner du mer av trondhjemmerne NÅ, da kanskje..? ;)

Skrevet

Sier du det, ja... Takker og bukker for hyggelig innspill... :sjarmor:

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Og hvorfor heter byen Skien mens den mest kjente innbyggeren heter Odd Grenland?

Skrevet
Og hvorfor heter byen Skien mens den mest kjente innbyggeren heter Odd Grenland?

Skrevet

Og hvorfor heter byen Stavanger mens den mest kjente innbyggeren er Viking?

Skrevet

Og sånn kan vi holde på... Er det forresten tilfeldig at akkurat fotballklubber er brukt som eksempler her..? :frustrert:

Gjest Dum Perignon
Skrevet
Og hvorfor heter byen Stavanger mens den mest kjente innbyggeren er Viking?

Strengt tatt ble den mest kjente innbyggeren oppkalt av en oljeplattform som veltet for 24 aar siden. Ingen har gjentatt suksessen, av en eller annen grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...