Thyra Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Har noen erfaring med det? Får man hjelp til å få alt om bord? Har en liten unge som jeg ikke kan slippe taket i, for da stikker han avgårde. I tillegg til koffert, barnesete og vogn. Og har ikke nok armer... Hvor mye bagasje har man lov å ta med på toget? Og hvor oppbevares det? Egen bagasjevogn? Vurderer fordeler og bakdeler med å reise hjem med fly eller tog.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Det spørs hva slags tog du skal reise med. På regionaltog er det ikke bagasjevogn, men det er laget plass til bagasjen ved dørene, og hvis du har sete helt i enden av en vogn så er det ofte litt ekstra plass bak setet ditt. I tillegg er det hattehyller for oppbevaring av bager og lignende. Så vidt jeg vet er det ingen begrensning på hvor mye du kan ta med, men sykkel feks må man ofte kjøpe egen billett til. Det er ikke sånn at du automatisk får noe hjelp, så du må spørre andre passasjerer eller konduktøren om å hjelpe deg. Med barnevogn pleier alltid noen å tilby seg å hjelpe med å få den inn/ut. Regionaltogene pleier å stå på stasjonen litt lenger enn lokaltogene slik at folk får tid til å komme seg av og på med bagasje. Hvis noen følger deg til toget kan de hjelpe deg inn med alt, og så kan du si ifra til konduktøren med en gang at du veldig gjerne vil ha hjelp når du skal av på x stasjon. Skal du kjøre langt så er det gjerne kafevogn og lekevogn så barnet kan aktiviseres litt. Anonymkode: 8f09e...db7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Om strekningen kjøres av SJ, så har de begrensninger på maks 30kg fordelt på totalt 3 kolli Anonymkode: e517c...51b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 Konduktøren har ansvar for sikkerheten, så det er ikke sikkert at du kan få hjelp der. Er det ingen du kjenner som kan hjelpe deg av og på? Anonymkode: 1f1d8...5d3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Putt ungen i vogna, og ha en fjellsekk eller bag på ryggen. Bilsete får du sikkert lånt av noen dit du skal. Jeg har reist mye kollektivt alene med barn, og da lærer man seg å være praktisk 😊 Anonymkode: b869e...9af 2
Gjest Albbas Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Konduktøren lar ikke toget starte så lenge han ser at du styrer på med bagasjen. De er vante med at enkelte har en del bagasje å manøvrere, så ikke tenk på det. Ofte er det medpassasjerer som trår til for å hjelpe også, ikke vær redd for å spørre. Hvis noen kan følge deg til toget er jo det det greieste. Da kan vedkommendes stå utenfor toget og lempe bagasjen inn, da ser jo konduktøren tydelig at det ikke er klart. Men som sagt, så lenge det står noe bagasje utenfor toget vil konduktøren forstå at noen jobber seg på toget. Lemp ungen på toget først, da stikker han ikke så langt av hvertfall. 😂 Du må bestille plass i familievogn, der er det plass til barnevogn (hvis ikke alt er opptatt). Det kommer til å gå helt fint.
Synne-Marie Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Ikke pakk i koffert, pakk i bag eller ryggsekk. Da kan du ha sekk/bag på ryggen eller under vogna og barnet i vogna. Da trenger du bare løftehjelp og det får du av konduktør eller en medpassasjer. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 Jeg anbefaler også ryggsekk - da har du to frie hender til å styre med barnevogn. Det er ikke egen bagasjevogn, men det er en bagasjehylle i hver vogn. I tillegg er det "hattehylle" over setet. Det eneste alternativet til ryggsekk er at barnet bæres på ryggen i bæremeis slik at du har full kontroll på han eller henne når dere skal av og på tog.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 Jeg har vært i samme situasjon og hadde ingen som kunne bli med til stasjonen og hjelpe meg ombord, så jeg tok taxi til stasjonen og ba sjåføren hjelpe meg ombord. Betalte selvfølgelig godt i driks for den gode servicen. Anonymkode: 81441...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 https://www.vy.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/sporsmal-og-svar-om-tog/bagasje-og-spesielle-behov?item=2796 Du må reservere plass til barnevogn på langdistanse om du skal ha den i nærheten, les er på linken over. Du kan ha med maks 30 kg fordelt på 3 kolli, og du må selv klare å håndtere bagasjen, altså få den inn/ut. Anonymkode: 59d87...89f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå