Gå til innhold

Er diesel mer lønnsomt enn plug-in hybrid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hybrid er i hvert fall helt meningsløst i oslo området. Ingen lettelser i bom og bussfil, og må kjøre som en 90 åring for å kjøre marginalt billigere enn hvilken som helst diesel. I bomområder er det el eller diesel for meg. Har en av hver og er fornøyd med det, diesel til jobbkjøring i oslo og el privat😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Loff77 skrev (4 timer siden):

Hybrid er i hvert fall helt meningsløst i oslo området. Ingen lettelser i bom og bussfil, og må kjøre som en 90 åring for å kjøre marginalt billigere enn hvilken som helst diesel. I bomområder er det el eller diesel for meg. Har en av hver og er fornøyd med det, diesel til jobbkjøring i oslo og el privat😀

Det er like før det er en saga blott uansett 😄 😄 😄 Heldigvis! Det er allerede stramma inn, til å være lov kun utenfor rushtid.

Anonymkode: c4034...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (På 23.7.2021 den 20.13):

Men siden, som du selv sier, batteriene er blitt større, så er batteriene fortsatt et betydelig priskomponent i en elbil. Elbiler har for øvrig blitt vesentlig billigere.

Ang kilder så tok jeg første og beste her:
https://ourworldindata.org/battery-price-decline

1F09EA2D-3525-4DE4-A3FB-E9B687ABFA79.thumb.png.5897d8ddb1107d9057ef18a8b3880811.png

Jeg jobber for øvrig med distribuerte energiløsninger til daglig og har selv sett hvordan prisene på energilagringsløsninger har rast de siste årene. Da jeg begynte i jobben ble ikke litium-batteriet en gang vurdert som et alternativ fordi de var alt for dyre. I dag er det nesten bare det det går i.

Energilagring er imidlertid mer enn bare selve batteriet. Disse komponentene har kanskje ikke gått like mye ned i pris og prisnedgangen på det du og jeg kaller et «batteri» i dagligtale er kanskje derfor ikke like stor som grafen viser.

Da kan du pinadø forklare hvorfor det er så dyrt å kjøpe igjen ei batteripakke til en Kia Soul som har gått såvidt over 150000km, og garanti er utgått! Les om den her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da kan du pinadø forklare hvorfor det er så dyrt å kjøpe igjen ei batteripakke til en Kia Soul som har gått såvidt over 150000km, og garanti er utgått! Les om den her

Har prisen på reservedeler til bil noen gang i historien stått i stil til råvare- eller produksjonskostnad?

Endret av Jdz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har faktiske erfaringer med Volvo hybrid? Jeg titter litt på dem og liker veldig godt komforten. Men usikker på om prisen kan forsvares kontra feks en Kia. Gikk fra Golf til Hyundai elbil, og angrer. Den er ikke annet enn enda et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (41 minutter siden):

Har prisen på reservedeler til bil noen gang i historien stått i stil til råvare- eller produksjonskostnad?

Svar på spørsmålet og ikke ro deg unna på noen slags måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 3.59):

Hva mener du er best av disse to på langkjøring?

Anonymkode: 9b55c...ef3

Vi har plug in hybrid(x5 21 modell) og er veldig fornøyd. Mye mer lønnsomt for oss iallfall :) 

Anonymkode: f6df4...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svar på spørsmålet og ikke ro deg unna på noen slags måte!

Hva skal jeg ro meg unna? Jeg jobber ikke for KIA eller noen som helst annen bilprodusent. Jeg har ingen anelse om hvorfor Kia tar de prisene de tar. Skulle jeg gjette vil jeg tro det er fordi reservedeler med lavt volum er dårlig butikk. Jeg har aldri kommet med noen påstand om prisen på et enkelt batteri fra en bestemt bilprodusent, kun prisutviklingen på Lithium-batteri generelt.

Det er et fritt marked hvor Kia står fritt til å ta de prisene de vil, uavhengig av hva innkjøpsprisen deres er. Du står fritt til å la være å kjøpe produktet hvis du synes prisen er urimelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/23/2021 at 10:24 AM, knulleGuden666 said:

Nei det er det ikke, diesel er det billigste i bygda. En hybridbil er for meg en elbil, alt med elmotor i seg er elbil.. 

Hybrid bil har ikke el-motor....

Anonymkode: 6c105...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (9 timer siden):

Hva skal jeg ro meg unna? Jeg jobber ikke for KIA eller noen som helst annen bilprodusent. Jeg har ingen anelse om hvorfor Kia tar de prisene de tar. Skulle jeg gjette vil jeg tro det er fordi reservedeler med lavt volum er dårlig butikk. Jeg har aldri kommet med noen påstand om prisen på et enkelt batteri fra en bestemt bilprodusent, kun prisutviklingen på Lithium-batteri generelt.

Det er et fritt marked hvor Kia står fritt til å ta de prisene de vil, uavhengig av hva innkjøpsprisen deres er. Du står fritt til å la være å kjøpe produktet hvis du synes prisen er urimelig. 

Det jeg vil ha fram, er at det er koster fryktelig mye å erstatte batteriet i en elbil. Det er dyrt i dag, og det vil aldri bli noe billigere i framtiden heller. Bilfabrikkene selv sier at de er en stor kostnad i den totale prisen på bilen. Dette er et godt eksempel på at elbil blir enda mer bruk og kast, noe vi har vert flinke å gjøre med bl.a mobiltelefoner. Din graf som viser at prisen har sunket de siste 30 år, er bare tull. På det viset at det er ikke mer enn de siste snaue 10 år som elbiler har tatt av i produksjon og salg. Det er det vi må forholde oss til når vi snakker om bruken av batteri, og det de inneholder. Hva som skjedde for 30 år siden, angår ikke den menige mann så veldig mye faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er like før det er en saga blott uansett 😄 😄 😄 Heldigvis! Det er allerede stramma inn, til å være lov kun utenfor rushtid.

Hva er kun lov utenfor rushtid? Hvor? Du tenker på bussfilene? 

Endret av Loff77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Øøøhhh...  :hoho: :murvegg: 

Anonymkode: bfd17...51c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 23.26):

Jo i vognkortet til min hybrid står det at den har 2 motorer.

Anonymkode: 06d56...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 17.39):

Du skifter ikke hele batteripakken på en elbil. Du bytter enten cellene som er defekte eller modulen som inneholder noen av de defekte cellene. Å bytte en hel batteripakke er unødvendig dyrt. Det blir som å skifte ut hele motoren på en bensinbil fordi registerreima må byttes ut ... 

Anonymkode: f3c56...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/23/2021 at 10:24 AM, knulleGuden666 said:

Nei det er det ikke, diesel er det billigste i bygda. En hybridbil er for meg en elbil, alt med elmotor i seg er elbil.. 

nå har flere norske bygder faktisk fått innlagt strøm, og da antar jeg det er mulig å lade en elbil eller to

Anonymkode: 16337...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/25/2021 at 8:12 PM, strapaziert said:

Noen som har faktiske erfaringer med Volvo hybrid? Jeg titter litt på dem og liker veldig godt komforten. Men usikker på om prisen kan forsvares kontra feks en Kia. Gikk fra Golf til Hyundai elbil, og angrer. Den er ikke annet enn enda et problem.

bra biler. to svakheter:

dårlig  4x4-system, elmotoren driver bak og fossilmotor foran.

mye touchskjermbetjening. selv volvo må jo spare penger, men dette går utover  sikkerhet og betjeningskomfort

Anonymkode: 16337...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skifter ikke hele batteripakken på en elbil. Du bytter enten cellene som er defekte eller modulen som inneholder noen av de defekte cellene. Å bytte en hel batteripakke er unødvendig dyrt. Det blir som å skifte ut hele motoren på en bensinbil fordi registerreima må byttes ut ... 

Anonymkode: f3c56...06a

Alle har ikke den muligheten. Og spesielt ikke de første som nå er passert 8år. Les artikkelen. Når det kan skje at moduler kan byttes, og det er besparende, blir det noe anna. Men har du sett på hvordan et Tesla batteri er satt sammen, kan du lure på om det egentlig lar seg gjøre. Her kan se hvordan et Tesla batteri åpnes. Kom opp øverst når jeg søkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...