Gå til innhold

Er diesel mer lønnsomt enn plug-in hybrid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva mener du er best av disse to på langkjøring?

Anonymkode: 9b55c...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja diesel er uten tvil det billigste til langkjøring, det eneste stedet elbil er billigst er innenfor ring3 i Oslo 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor langt rekker en plugg in hybrid da? Jeg byttet fra diesel til hybrid og er veldig fornøyd. Hybriden bruker litt mindre på langkjøring enn det dieselbilen brukte. Jeg har ikke plugg in da.

Anonymkode: 06d56...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (5 timer siden):

Ja diesel er uten tvil det billigste til langkjøring, det eneste stedet elbil er billigst er innenfor ring3 i Oslo 

Elbil er mest lønnsomt uansett hvor i landet du bor. Men TS spurte ikke om elbil.

Personlig ville jeg aldri kjøpt hybrid. Det er det dårligste fra to verdener. En fossilmotor som må bruke energi på å lade et batteri i tillegg til fremdrift, pluss et batteri som er optimalisert for å sitte i hybrider i stedet for et mye mer effektivt batteri som er beregnet for å sitte i elbiler (ja, det er forskjell på hybrid- og elbilbatterier).

Står valget mellom diesel og hybrid, så er det vel i praksis et spørsmål om kreft eller kols. Jeg hadde valgt kreftfremkallende diesel.

Anonymkode: f3c56...06a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Elbil er mest lønnsomt uansett hvor i landet du bor. Men TS spurte ikke om elbil.

Personlig ville jeg aldri kjøpt hybrid. Det er det dårligste fra to verdener. En fossilmotor som må bruke energi på å lade et batteri i tillegg til fremdrift, pluss et batteri som er optimalisert for å sitte i hybrider i stedet for et mye mer effektivt batteri som er beregnet for å sitte i elbiler (ja, det er forskjell på hybrid- og elbilbatterier).

Står valget mellom diesel og hybrid, så er det vel i praksis et spørsmål om kreft eller kols. Jeg hadde valgt kreftfremkallende diesel.

Anonymkode: f3c56...06a

Nei det er det ikke, diesel er det billigste i bygda. En hybridbil er for meg en elbil, alt med elmotor i seg er elbil.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært på bilferie med plug-in-hybrid i sommer. 120 mil med flere ganger opp og ned i fjell og daler. Jeg hadde ikke tilgang til stikkontakt undervegs, så jeg ladet ingen steder, men var bevisst på å kjøre slik at jeg ladet mest mulig i lange og bratte nedstigninger osv. 

Bensinforbruket ble på 0,4 l/mil. Det er lavere forbruk enn mine tidligere dieselbiler har hatt på tilsvarende turer. Med dagens drivstoffpriser ville totalsummen for drivstoff kommet ut omtrent likt for min del.  Hadde vi stoppet ved sånne gratis-ladere som de har her og der, ville vi kommet enda billigere ut av det. 

Min konklusjon er derfor at hybridbilen er en utmerket langtur-bil som ikke står noe tilbake for de helt fossile bilene. 

Aller helst ville vi brukt elbilen vår på tur, men på grunn av usikkerhet omkring lademuligheter, og ikke minst hvor lenge man ville måttet vente ved ulike ladestasjoner, valgte vi hybridbilen. I etterkant ser jeg at bekymringene var ubegrunnet, da det var flust av lademuligheter og minimalt/ingen køer på de stedene vi besøkte. 

Anonymkode: bfd17...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Personlig ville jeg aldri kjøpt hybrid. Det er det dårligste fra to verdener. En fossilmotor som må bruke energi på å lade et batteri i tillegg til fremdrift, pluss et batteri som er optimalisert for å sitte i hybrider i stedet for et mye mer effektivt batteri som er beregnet for å sitte i elbiler (ja, det er forskjell på hybrid- og elbilbatterier).

Anonymkode: f3c56...06a

Det dårligste fra to verdener? Det må være det dummeste jeg har hørt.

Poenget med hybrid er at bilen bruker elmotoren da det normalt er høyt drivstofforbruk (ved akselerasjon). Batteriet lades igjen ved bremsing. Den brukes kun for å senke drivstofforbruket.

 

Anonymkode: ce55a...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært på bilferie med plug-in-hybrid i sommer. 120 mil med flere ganger opp og ned i fjell og daler. Jeg hadde ikke tilgang til stikkontakt undervegs, så jeg ladet ingen steder, men var bevisst på å kjøre slik at jeg ladet mest mulig i lange og bratte nedstigninger osv. 

Bensinforbruket ble på 0,4 l/mil. Det er lavere forbruk enn mine tidligere dieselbiler har hatt på tilsvarende turer. Med dagens drivstoffpriser ville totalsummen for drivstoff kommet ut omtrent likt for min del.  Hadde vi stoppet ved sånne gratis-ladere som de har her og der, ville vi kommet enda billigere ut av det. 

Min konklusjon er derfor at hybridbilen er en utmerket langtur-bil som ikke står noe tilbake for de helt fossile bilene. 

Aller helst ville vi brukt elbilen vår på tur, men på grunn av usikkerhet omkring lademuligheter, og ikke minst hvor lenge man ville måttet vente ved ulike ladestasjoner, valgte vi hybridbilen. I etterkant ser jeg at bekymringene var ubegrunnet, da det var flust av lademuligheter og minimalt/ingen køer på de stedene vi besøkte. 

Anonymkode: bfd17...51c

Har samme erfaring som deg på langtur med hybrid. 0,4 her også. Går veldig fint om du planlegger litt, lader mens du kjører slik at du har eldrift i byene. 

I hverdagen bruker jeg kun eldrift og fyller dermed "aldri" bensintanken. Er veldig fornøyd. 

Anonymkode: 881c0...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Plug in hybryd er genialt hvis du kjører tre-fire mil daglig. Jobb, innom butikken, hjem. Og samtidig skal ha kun en bil. Kjører på batteriet hele uka, uten å starte bensinmotoren. All småkjøringa som tar livet av partikkelfilter på en dieselbil. Samtidig kan du reise på langtur bekymringsløst. Du vil da bruke 0.4-0.5. En vanlig dieselbil vi greie ca samme forbruket, avhengig av modell osv. Hybrydene vil nok forsvinne fra markedet over tid da batteriene på rene elbiler blir stadig bedre. 

Anonymkode: 15a35...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har vært på bilferie med plug-in-hybrid i sommer. 120 mil med flere ganger opp og ned i fjell og daler. Jeg hadde ikke tilgang til stikkontakt undervegs, så jeg ladet ingen steder, men var bevisst på å kjøre slik at jeg ladet mest mulig i lange og bratte nedstigninger osv. 

Bensinforbruket ble på 0,4 l/mil. Det er lavere forbruk enn mine tidligere dieselbiler har hatt på tilsvarende turer. Med dagens drivstoffpriser ville totalsummen for drivstoff kommet ut omtrent likt for min del.  Hadde vi stoppet ved sånne gratis-ladere som de har her og der, ville vi kommet enda billigere ut av det. 

Min konklusjon er derfor at hybridbilen er en utmerket langtur-bil som ikke står noe tilbake for de helt fossile bilene. 

Aller helst ville vi brukt elbilen vår på tur, men på grunn av usikkerhet omkring lademuligheter, og ikke minst hvor lenge man ville måttet vente ved ulike ladestasjoner, valgte vi hybridbilen. I etterkant ser jeg at bekymringene var ubegrunnet, da det var flust av lademuligheter og minimalt/ingen køer på de stedene vi besøkte. 

Anonymkode: bfd17...51c

Dette er vår erfaring også. Hybrid er perfekt - for oss. 

Anonymkode: cbd35...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Plug in hybryd er genialt hvis du kjører tre-fire mil daglig. Jobb, innom butikken, hjem. Og samtidig skal ha kun en bil. Kjører på batteriet hele uka, uten å starte bensinmotoren. All småkjøringa som tar livet av partikkelfilter på en dieselbil. Samtidig kan du reise på langtur bekymringsløst. Du vil da bruke 0.4-0.5. En vanlig dieselbil vi greie ca samme forbruket, avhengig av modell osv. Hybrydene vil nok forsvinne fra markedet over tid da batteriene på rene elbiler blir stadig bedre. 

Anonymkode: 15a35...fbd

Batterier blir ikke stadig bedre, de blir stadig større og dermed tyngre. Mer å dra på, og høyere forbruk av strøm. Det som kalles stadig bedre, stadig lettere, stadig billigere, er bare tull. Lettere kan de aldri bli. Ikke billigere heller. Et nytt batteri koster i 100.000,- klassen om det på byttes.

Anonymkode: c4034...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Batterier blir ikke stadig bedre, de blir stadig større og dermed tyngre. Mer å dra på, og høyere forbruk av strøm. Det som kalles stadig bedre, stadig lettere, stadig billigere, er bare tull. Lettere kan de aldri bli. Ikke billigere heller. Et nytt batteri koster i 100.000,- klassen om det på byttes.

Anonymkode: c4034...ec2

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Batteriprisene kryper nå ned mot $100/kWh. For bare 10 år siden lå den på over $400/kWh. For 20 år siden lå den på over $2000/kWh. Det er en prisreduksjon på mer enn 90% på 20 år. Du har rett i at det ikke har skjedd lignende kvantesprang når det gjelder energitetthet, men det har ikke stått stille der heller.

TS: Hvis du bare kjører langt har ikke plugg-in så mye for seg. For meg var det perfekt. Med en miks av lange turer, korte turer og mulighet til å lade både hjemme og på jobb lå jeg på et snitt forbruk på rundt 0,1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (2 timer siden):

Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Batteriprisene kryper nå ned mot $100/kWh. For bare 10 år siden lå den på over $400/kWh. For 20 år siden lå den på over $2000/kWh. Det er en prisreduksjon på mer enn 90% på 20 år. Du har rett i at det ikke har skjedd lignende kvantesprang når det gjelder energitetthet, men det har ikke stått stille der heller.

TS: Hvis du bare kjører langt har ikke plugg-in så mye for seg. For meg var det perfekt. Med en miks av lange turer, korte turer og mulighet til å lade både hjemme og på jobb lå jeg på et snitt forbruk på rundt 0,1.

Hadde det vert noe sannhet i det du sier, hadde ikke bilfabrikkene opplyst om at det er batteriet som koster. Hadde de gått ned i pris som du hevder, uten å linke til noe som helst, burde elbilene vert vesentlig billigere!

Anonymkode: c4034...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Til langkjøring ville jeg heller gått for en Tesla. Lang rekkevidde, mange ladestasjoner og lynkjapp lading.

 

Anonymkode: 82ecb...ef1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde det vert noe sannhet i det du sier, hadde ikke bilfabrikkene opplyst om at det er batteriet som koster. Hadde de gått ned i pris som du hevder, uten å linke til noe som helst, burde elbilene vert vesentlig billigere!

Anonymkode: c4034...ec2

Men siden, som du selv sier, batteriene er blitt større, så er batteriene fortsatt et betydelig priskomponent i en elbil. Elbiler har for øvrig blitt vesentlig billigere.

Ang kilder så tok jeg første og beste her:
https://ourworldindata.org/battery-price-decline

1F09EA2D-3525-4DE4-A3FB-E9B687ABFA79.thumb.png.5897d8ddb1107d9057ef18a8b3880811.png

Jeg jobber for øvrig med distribuerte energiløsninger til daglig og har selv sett hvordan prisene på energilagringsløsninger har rast de siste årene. Da jeg begynte i jobben ble ikke litium-batteriet en gang vurdert som et alternativ fordi de var alt for dyre. I dag er det nesten bare det det går i.

Energilagring er imidlertid mer enn bare selve batteriet. Disse komponentene har kanskje ikke gått like mye ned i pris og prisnedgangen på det du og jeg kaller et «batteri» i dagligtale er kanskje derfor ikke like stor som grafen viser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (10 timer siden):

Nei det er det ikke, diesel er det billigste i bygda. En hybridbil er for meg en elbil, alt med elmotor i seg er elbil.. 

Hvor ofte trenger du å få motbevist dette tullet til du gir deg med trollinga her?

Anonymkode: 9e130...c2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2021-7-23 den 11.01):

Jeg har vært på bilferie med plug-in-hybrid i sommer. 120 mil med flere ganger opp og ned i fjell og daler. Jeg hadde ikke tilgang til stikkontakt undervegs, så jeg ladet ingen steder, men var bevisst på å kjøre slik at jeg ladet mest mulig i lange og bratte nedstigninger osv. 

Bensinforbruket ble på 0,4 l/mil. Det er lavere forbruk enn mine tidligere dieselbiler har hatt på tilsvarende turer. Med dagens drivstoffpriser ville totalsummen for drivstoff kommet ut omtrent likt for min del.  Hadde vi stoppet ved sånne gratis-ladere som de har her og der, ville vi kommet enda billigere ut av det. 

Min konklusjon er derfor at hybridbilen er en utmerket langtur-bil som ikke står noe tilbake for de helt fossile bilene. 

Aller helst ville vi brukt elbilen vår på tur, men på grunn av usikkerhet omkring lademuligheter, og ikke minst hvor lenge man ville måttet vente ved ulike ladestasjoner, valgte vi hybridbilen. I etterkant ser jeg at bekymringene var ubegrunnet, da det var flust av lademuligheter og minimalt/ingen køer på de stedene vi besøkte. 

Anonymkode: bfd17...51c

hvor mange års garanti får du ved å kjøpe en toyota hybrid? og kommer garantien som tillegg??

Anonymkode: d75c6...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 11.10):

Det dårligste fra to verdener? Det må være det dummeste jeg har hørt.

Poenget med hybrid er at bilen bruker elmotoren da det normalt er høyt drivstofforbruk (ved akselerasjon). Batteriet lades igjen ved bremsing. Den brukes kun for å senke drivstofforbruket.

 

Anonymkode: ce55a...86f

Det må du gjerne tro. Men du forstår lite av fysikk og hvordan en hybridbil virker ...

Anonymkode: f3c56...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (På 23.7.2021 den 10.24):

Nei det er det ikke, diesel er det billigste i bygda. En hybridbil er for meg en elbil, alt med elmotor i seg er elbil.. 

Jeg går ut ifra at du troller? En diesel sluker drivstoff for 10 kr mila..minst..mens utslippene ødelegger alle muligheter en fremtid for menneskeheten !!..Elbilen min bruker strøm for 1-2 kr mila....uten å forurense...og den kjører ræva av alt du kan komme opp med av utdatert fossilsvineri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...