AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 Mitt barn fikk besøk i dag, og ble med besøker hjem. Når mitt barn kommer hjem forteller hun at vennen og søsken har lus, men kun et par. Og de skulle ta kur i kveld. Er ikke det veldig frekt å sende barn med lus på besøk? Frister å gi beskjed. Er sjansen stor for at mitt barn har blitt smittet? Bør hun og vi i familien ta kur? Anonymkode: f581d...ec0 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Du bør ikke ta kur om dere ikke har påvist lus. Det er ikke greit å vite at man har lus for å så ha besøk før man har tatt lusekur og attpåtil ikke sagt ifra. Jeg hadde sendt en melding og spurt om det stemmer. Anonymkode: f705e...127 21
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du bør ikke ta kur om dere ikke har påvist lus. Det er ikke greit å vite at man har lus for å så ha besøk før man har tatt lusekur og attpåtil ikke sagt ifra. Jeg hadde sendt en melding og spurt om det stemmer. Anonymkode: f705e...127 Ikke bare besøk, de sendte jo barnet sitt først til oss, uten forvarsel. Anonymkode: f581d...ec0 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Hvis jeg husker rett tas noen lusekurer i to runder. Hvis de feks tok en kur forrige uke, og tar ny kur idag er det for å drepe lus som overlevde inne i egget for en uke siden, men har klekket i mellomtiden. Disse er fortsatt så små at de ikke vil kravle fra hode til hode, og vil ikke medføre smitterisiko. Barn trenger ikke karantene for lus, så lenge de får behandling. Og det er bare dumt å fylle hodebunnen med gift uten at det er påvist lus. Du får heller være litt nøye med lusekammen de neste dagene. Anonymkode: 04140...a51 10
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Jeg syntes det er sykt frekt å ikke si ifra faktisk! Jeg hadde tatt en tlf for å høre om det stemmer og om det gjør så må du jo si at det ikke er greit. Det er bra mye jobb å bli kvitt lus, ikke bare luskur men vasking og frysing av dyner og puter osv.. Ikke det man har lyst til å bruke energi på i ferien. Anonymkode: db65a...d54 15
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Det synes jeg faktisk er for jævlig hvis de ikke allerede er i gang med kur og barna har misforstått. Vi har aldri hatt lus i hus men disse lappene man får fra skolen sier jo at barna kan returnere når de er i gang med behandling. Så da skal man vel være trygg for faenskapet. Anonymkode: 42b9d...087 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Barn kan si feil da. Send en melding og spør om det er sant at xy har lus før du fyrer deg opp videre. Men slike foreldre eksisterer ja. Hater det når det er utbrudd og noen ødelegger hele greia ved å ikke gidde sjekke og eventuelt behandle sitt barn. For et par år tilbake hadde vi lua mer eller mindre hele vinteren. Behandlet og behandlet men kom alltid tilbake. Sa fra til lærer HVER gang jeg oppdaget på nytt og hun takket for at jeg var så ærlig (???) og sa at det var bra når foreldre torde innrømme at barna hadde lus... Hallo?! Tror neppe det var mitt barn som var pasient 0 og stadig reintroduserte lusen... Anonymkode: a2fa9...ecf 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn kan si feil da. Send en melding og spør om det er sant at xy har lus før du fyrer deg opp videre. Men slike foreldre eksisterer ja. Hater det når det er utbrudd og noen ødelegger hele greia ved å ikke gidde sjekke og eventuelt behandle sitt barn. For et par år tilbake hadde vi lua mer eller mindre hele vinteren. Behandlet og behandlet men kom alltid tilbake. Sa fra til lærer HVER gang jeg oppdaget på nytt og hun takket for at jeg var så ærlig (???) og sa at det var bra når foreldre torde innrømme at barna hadde lus... Hallo?! Tror neppe det var mitt barn som var pasient 0 og stadig reintroduserte lusen... Anonymkode: a2fa9...ecf *lua=lus Anonymkode: a2fa9...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Utrolig sært å ikke gi beskjed om lus! Når det er sagt, så er ikke lys vanskelig å bli kvitt. De lever ikke lenge utenfor hodet, så det er HELT unødvendig å fryse noe som helst. Vask sengetøy Denne knuser mange myter om lus https://www.nrk.no/livsstil/lus-smitter-ikke-fra-lue-til-lue-1.13427630 Anonymkode: c69c7...413 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 Her sjekker du med foreldrene først før du hisser deg mer opp. Barna kan ha hørt feil og at andre lusekur skal tas. Vi har opplevd det samme. Utrolig kjipt og kostet oss 3000 tusen i kurer siden alle fikk. Men sånn er det med barn. Lus er noe de fleste opplever. Anonymkode: 1d6eb...11e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 Jeg hadde klikka tbh. Dattera mi var rundt 10 måneder da hun fikk lus fra et familiemedlem. Denne stakkars jenta har hatt flere omganger med lus og det virker som foreldrene ikke tror på lusekur, men heller fjerne manuelt med pinsett... Foreldrene har fått flere klager fra de i familien, og såpass at de ble spandert på lusekur. Det er utrolig irriterende!!! Synes du kan kontakte foreldrene og spørre hvordan de ligger an, For hvis de har begynt på kur så går det jo greit. Anonymkode: 22784...83c
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her sjekker du med foreldrene først før du hisser deg mer opp. Barna kan ha hørt feil og at andre lusekur skal tas. Vi har opplevd det samme. Utrolig kjipt og kostet oss 3000 tusen i kurer siden alle fikk. Men sånn er det med barn. Lus er noe de fleste opplever. Anonymkode: 1d6eb...11e Har du noe statistikk på det? For det tror jeg ikke noe på at stemmer. Et fåtall av de jeg kjenner har hatt lus. Anonymkode: 14af6...a43
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har du noe statistikk på det? For det tror jeg ikke noe på at stemmer. Et fåtall av de jeg kjenner har hatt lus. Anonymkode: 14af6...a43 Et fåtall av de jeg kjenner forteller om når de har hatt det. De fleste har hatt lus i oppveksten. Anonymkode: 091c7...7e7
SaySomething Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 Etter forrige vinter hvor det var minst én lusebehandling per måned fordi NOEN ikke behandler barna sine så forstår jeg faktisk frustrasjon din godt. Jeg holdt på å klikke til slutt. Sa ifra HVER gang til klasselærere og fritids at barna hadde lus, og ba de om å gi et skriv til de andre foreldrene om å sjekke barna sine. Men likevel kom barna hjem med lus gang på gang. Gikk noen tusenlapper på lusekurer, mange timer til behandling og en jææækla tynnslitt tålmodighet. Jeg hadde spurt om barna har lus - uten tvil, og om de har ubehandlet lus, sagt ifra at det IKKE ER OK å sende barna på besøk før behandling. Nei vettu hva.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 SaySomething skrev (37 minutter siden): Etter forrige vinter hvor det var minst én lusebehandling per måned fordi NOEN ikke behandler barna sine så forstår jeg faktisk frustrasjon din godt. Jeg holdt på å klikke til slutt. Sa ifra HVER gang til klasselærere og fritids at barna hadde lus, og ba de om å gi et skriv til de andre foreldrene om å sjekke barna sine. Men likevel kom barna hjem med lus gang på gang. Gikk noen tusenlapper på lusekurer, mange timer til behandling og en jææækla tynnslitt tålmodighet. Jeg hadde spurt om barna har lus - uten tvil, og om de har ubehandlet lus, sagt ifra at det IKKE ER OK å sende barna på besøk før behandling. Nei vettu hva. Ofte er det foreldrene som ikke kurer seg selv som gjør at barna smittes igjen og igjen. Anonymkode: 091c7...7e7
SaySomething Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ofte er det foreldrene som ikke kurer seg selv som gjør at barna smittes igjen og igjen. Anonymkode: 091c7...7e7 Her kures alle sammen ved påvist lus, synd om andre ikke gjør det samme, ellers blir det en evig runddans. Endret 24. juli 2021 av SaySomething
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 15 minutter siden, SaySomething said: Her kures alle sammen ved påvist lus, synd om andre ikke gjør det samme, ellers blir det en evig runddans. Det gjør vi også, men det stod faktisk i skrivet vi fikk fra skolen at man ikke skulle gjøre det. Kun de man fant lus hos skulle behandles stod det. Anonymkode: 49e30...0fd
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 Ikke ta det barnet forteller deg for gitt. Hør med foreldrene… Og som andre påpeker, kan det være snakk om 2. gangs behandling. Så får du heller si i fra til dem at dette overhodet ikke er greit, om det stemmer det barnet ditt fortalte deg. Smittefaren kommer helt an på… Anonymkode: 23172...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 Du kan jo bare SPØRRE? »hei, ungen min sa det var lus hos dere, er dere på andre kuren? Ah supert!» Anonymkode: 091c7...7e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå