Gå til innhold

Mulig løsning hvis man ikke har råd til å kjøpe bolig og ikke vil pendle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt veldig dyrt å kjøpe bolig flere steder, og mange velger derfor å kjøpe bolig utenfor f.eks Oslo og pendle. Mange har råd til å kjøpe en liten leilighet utenfor Oslo i f.eks Jessheim eller Lørenskog. Da kunne man kjøpt selveier et slikt sted og leid den ut, og deretter bruke leieinntektene på å selv leie leilighet i Oslo. I tillegg må man selvfølgelig betale ned leiligheten med inntekten sin.  Jeg vurder å gjøre dette selv, er det lurt eller er det noe jeg ikke har tenkt på? Jeg vet man må betale skatt ved utleie, men samtidig måtte man jo kjøpt bil om man skal flytte til «utkanten» og det slipper man med mitt forslag. 

Anonymkode: 7e5a6...474

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig du spør om?

Anonymkode: de1d1...48d

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du kjøper leilighet et sted, leier denne ut og leier et annet sted, så skal du egentlig betale skatt på utleien. Samtidig får du skattefradrag på renter på boliglånet. Disse faktorene må du ta hensyn til. 

Anonymkode: 5d868...499

Skrevet

Høres ut som en dårlig plan.. hvis du leier ut et sted utenfor oslo vil det koste mindre enn leien i Oslo.. da tjener du ikkenoe penger. Folk vil heller leie til en dyr pris i Oslo enn utenfor Oslo. Hele poenget med utenfor Oslo er at det skal være billigere

Skrevet

Jeg synes ikke det er en så dårlig plan tatt i betraktning noen ting: 1) Du er trygg på at du orker arbeidet med utleie. 2) Du er trygg på at du ikke kommer til å selge utleieleiligheten før om minst 3-5 år. 3) Du gjør et godt kjøp (kjøper noe forholdsvis billig i relasjon til utleieverdien). 4) Du har regnet på utgifter og inntekter og lagt en plan.

Det positive er at du blir med på verdistigningen i boligmarkedet omtrent der du vil bo. Så da kan du selge og kanskje kjøpe i Oslo om for eksempel 5 år. Å investere pengene ham får fra boliglån i bolig eller trygge steder anser jeg også som en god idé om man har tunga rett i munnen. Risikoen her er om du går litt for fort ut i dette. At du ender opp med masse arbeid ved utleie, glemmer alle utgiftene, glemmer at den innimellom vil stå tom (sannsynligvis) og glemmer risikoen at du gir opp og selger med tap. 

Og så ville jeg anbefalt å bo der selv det siste året siden forhåpentligvis for din del så er det verdistigning på boligen du da slipper å skatte av.

Skrevet

Man må ikke kjøpe bil om man kjøper leilighet utenfor Oslo. De fleste reiser kollektivt med tog og buss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...