Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så har det skjedd.... Etter snart 10 år som singel og uinteressert i menn/forhold, har jeg nå blitt veldig betatt av en fyr. 

Problemet er at dette er så feil som det kan bli. Jeg jobber på et apotek, og min "utkårede" er pasient i Legemiddelassistert rehabilitering.

Denne flotte mannen er innom apoteket flere ganger i uken og henter medisin som han må ta under påsyn. Jeg har bare opplevd han som hyggelig og grei, aldri ruspåvirket. Han er velstelt, smilende og blikket hans får meg til å kjenne "suget" i magen. Tror faktisk ikke jeg har opplevd lignende før, som om han kan "se sjelen min" og jeg føler en enorm tiltrekning mot han (ja, vet det høres klisjé ut). Jeg føler på meg, uten å vite, at denne tiltrekning er gjensidig. Ofte blir blikkene oss imellom svært lange, og jeg kunne stått sånn for alltid. I en normalsituasjon, dvs hadde dette skjedd utenfor jobb, hadde jeg kastet meg i sporenstreks armene hans.

Det er rett og slett vanskelig å opptre uanfektet, og er redd for at kolleger skal oppdage noe. 

Ja, jeg er klar over at jeg ikke kan involvere meg med denne mannen, at jeg faktisk kan miste autorisasjonen min.. 

Hva gjør jeg i denne situasjonen - noen råd? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Miste autorisasjonen kan du nok ikke. Ingenting ulovlig eller rart at noen som jobber på et apotek kan sjekke opp en kunde. Hvis man er rusfri, er det mulig han har jobb og er et vanlig fungerende menneske. Mange som står på slik behandling har vært rusfri I årevis, den behandlingen er jo ment å vare livet ut.  

Anonymkode: 34430...7c9

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Helsepersonelloven §57 sier bla: 

"En viktig grunn for tilbakekall er knyttet til alvorlig rollesammenblanding og/eller seksuell relasjon til pasient. Dette vil ofte være både grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet og atferd uforenlig med yrkesutøvelsen. I slike saker blir det lagt vekt på hvilken rolle helsepersonellet hadde i forhold til pasienten". 

Her er det rom for skjønn.... Men er man max uheldig kan autorisasjonen ryke.

Noen som har vært borti lignende? 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom han må ta medisinen under tilsyn, her han langt igjen før han kan kalles rusfri. Du bør ta et steg tilbake, å tenke deg veldig godt om. Her kan du lett ende opp i noe du aldrig hadde drømt om. Det er nok av helsepersonell som har fått ødelagt fremtiden sin etter å ha involvert seg med en pasient. 

Anonymkode: bc2b3...53d

• Liker 8
Skrevet
Frisk skrev (16 minutter siden):

Takk for svar.

"En viktig grunn for tilbakekall er knyttet til alvorlig rollesammenblanding og/eller seksuell relasjon til pasient. Dette vil ofte være både grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet og atferd uforenlig med yrkesutøvelsen. I slike saker blir det lagt vekt på hvilken rolle helsepersonellet hadde i forhold til pasienten". 

Har vært borti folk som har mistet autorisasjonen sin ja, men for langt mer alvorlige ting.

AnonymBruker
Skrevet
Frisk skrev (1 time siden):

Takk for svar.

Usikker på om dette gjelder for apotekteknikere, for de har ikke egentlig pasienter, men kunder. 

Kanskje det er i grenseland når det er du som er den som skal observere medisininntaket, men du kan jo bare droppe å gjøre det. La noen andre gjøre det. 
Så kan du heller anbefale ham en krem eller noe ;) 

Anonymkode: 3a544...a63

• Liker 1
Gjest Skogsalv
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dersom han må ta medisinen under tilsyn, her han langt igjen før han kan kalles rusfri. Du bør ta et steg tilbake, å tenke deg veldig godt om. Her kan du lett ende opp i noe du aldrig hadde drømt om. Det er nok av helsepersonell som har fått ødelagt fremtiden sin etter å ha involvert seg med en pasient. 

Anonymkode: bc2b3...53d

Det samme tenker jeg. Om han må ta medisin under tilsyn, så må han kanskje levere reine prøver ,- eller ? 

Skrevet
12 hours ago, Frisk said:

Takk for svar.

Dette gjelder KUN for sykepleiere, leger, psykologer, miljøterapauter på rusklinikker.  En farmasøyt kommer IKKE inn under dette, slapp helt av

Skrevet
Glut skrev (2 timer siden):

Dette gjelder KUN for sykepleiere, leger, psykologer, miljøterapauter på rusklinikker.  En farmasøyt kommer IKKE inn under dette, slapp helt av

Takk for svar.

Er sykepleierutdannet

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig idé å sjekke opp en du vet misbruker rusmidler. 

Anonymkode: c01d5...030

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du allerede har bestemt deg langt på vei. Ønsker deg lykke til. Anbefaler deg å sjekke ut freak.no hvor folk som din Drømmeprins henger, så får du se hva slags forhold som venter deg. God fornøyelse 

Anonymkode: f4f23...983

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Frisk said:

Takk for svar.

Er sykepleierutdannet

Du er sykepleier men jobber på apoteket? Ok uansett så er han ikke pasienten din. Denne situasjonen er ikke annerledes enn hvis du hadde sittet i kassa på REAMA og blitt sammen med en kunde der. Apoteket er jo bare en butikk. Dere har ingen relasjon. Han er ingen pasient.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er sykepleier men jobber på apoteket? Ok uansett så er han ikke pasienten din. Denne situasjonen er ikke annerledes enn hvis du hadde sittet i kassa på REAMA og blitt sammen med en kunde der. Apoteket er jo bare en butikk. Dere har ingen relasjon. Han er ingen pasient.

Dette er det minste problemet, gå inn i et forhold med en som har rusproblemer og garantert 1000 andre problemer er som å trakke inn i et minefelt og bare håpe på at det går bra, ovenfor en person man faktisk ikke kjenner og alt er bare styrt av "følelser". Det er ganske fascinerende å se at noen frivillig går inn i noe slikt uten kritisk sans. Gå inn i forhold med noen som har rusproblemer eller vanskelige psykiske problemer vil føre til årevis med kamp for å få det til å fungere, og mest sannsynlig ender det galt lenge før det. Fordi mange bare styres av "følelsene" sine. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Antiviruset skrev (1 time siden):

Dette er det minste problemet, gå inn i et forhold med en som har rusproblemer og garantert 1000 andre problemer er som å trakke inn i et minefelt og bare håpe på at det går bra, ovenfor en person man faktisk ikke kjenner og alt er bare styrt av "følelser". Det er ganske fascinerende å se at noen frivillig går inn i noe slikt uten kritisk sans. Gå inn i forhold med noen som har rusproblemer eller vanskelige psykiske problemer vil føre til årevis med kamp for å få det til å fungere, og mest sannsynlig ender det galt lenge før det. Fordi mange bare styres av "følelsene" sine. 

Dette er noe av det største tullet jeg har lest på KG på lenge. 

Mannen det er snakk om her er under LAR og er da helt tydelig interessert i få hjelp. Kanskje er han rusfri på 10 året pga dette. Kanskje har han jobb, samboer og barn. Kanskje jobber du med denne fyren... 

Det å mene at alle psykisk syke og alle som er eller har vært rusmisbrukere vil ødelegge forholdet sitt er som å si at alle "friske" mennesker vil få et livslangt og lykkelig forhold. 

Det får være måte på generalisering. 

Anonymkode: abe0c...7ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er noe av det største tullet jeg har lest på KG på lenge. 

Mannen det er snakk om her er under LAR og er da helt tydelig interessert i få hjelp. Kanskje er han rusfri på 10 året pga dette. Kanskje har han jobb, samboer og barn. Kanskje jobber du med denne fyren... 

Det å mene at alle psykisk syke og alle som er eller har vært rusmisbrukere vil ødelegge forholdet sitt er som å si at alle "friske" mennesker vil få et livslangt og lykkelig forhold. 

Det får være måte på generalisering. 

Men det er jo ikke det jeg sier :) Det jeg sier er at mennesker med pågående rusproblemer som TS snakker om er noe helt annet en det du bringer inn i debatten. Ofte har de 1000 andre problemer i tillegg.  Det samme gjelder de som er psykisk syke og står midt oppe i det, starte et forhold med dette ender ofte galt. Partner ender ofte opp som en "terapeut" og skal fikse vedkommende. Det går aldri. Har man blitt bedre og takler livet er saken annerledes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke hvilken kjede du jobber for, men i kjeden jeg jobber for, betyr sykepleierutdanningen nada, man blir sett på som medarbeider, og som andre i apotek så har vi kunder. LAR er jo de som står ansvarlig for behandlingen, så kan ikke tenke meg at det skulle gå utover deg og din autorisasjon, men det er kanskje bedre at noen andre håndterer utleveringen ja. Ev. At han bytter apotek (om mulig) hvis det skulle bli noe mellom dere. 

Anonymkode: 63a2f...068

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har i sin fortid vært innlagt pga rusproblemer med narkotika,når han kom ut så flyttet han vekk fra sitt gamle miljø å startet på nytt. Nå mange år senare er han verdens beste pappa og veldig tolmodig med våres to barn. Han er også en veldig omsorgsfull kjæreste. Han har aldri gått tilbake til rusen.

Anonymkode: ea8b1...c91

AnonymBruker
Skrevet
Antiviruset skrev (9 timer siden):

Men det er jo ikke det jeg sier :) Det jeg sier er at mennesker med pågående rusproblemer som TS snakker om er noe helt annet en det du bringer inn i debatten. Ofte har de 1000 andre problemer i tillegg.  Det samme gjelder de som er psykisk syke og står midt oppe i det, starte et forhold med dette ender ofte galt. Partner ender ofte opp som en "terapeut" og skal fikse vedkommende. Det går aldri. Har man blitt bedre og takler livet er saken annerledes.

Fortsatt tull. Den mannen kan gå på LAR på 10 året og ha både jobb og familie. LAR er ikke ensbetydende med pågående rusproblematikk. 

Og det finnes mange med psykiske lidelser som er alvorlige og aldri blir kvitt det (bipolar, ulike personloghetsforstyrrelser osv) som fint kan være i velfungerende forhold. Bare at de hører vi ikke om. 

Og mtp hvor mange som vil oppleve psykisk problemer i løpet av livet så er det ufattelig mange som står i forhold og som klarer det helt fint. 

Jeg har jobbet i psykiatrien og har sett mange forhold som fungerer bra selv med aktiv problematikk med psykiske lidelser. Folk som ruser seg har jeg ikke noe erfaring med, men nå var dette snakk om mennesker som går på LAR og kan fint være rusfrie. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ble noe mellom dere, vil du lure på om det er deg han er tiltrukket av eller din tilgang på medisiner?

Anonymkode: b5568...e74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en hardtarbeidene person, som er forelder til et barn på 11-12 år og samboer med far til barnet. Er på apotet 2-3 ganger i uken og må ta medisin under oppsyn. Denne personen sa at h*n er så glad for dette, for da kan h*n leve et normalt liv uten rus. Brukte harde rusmidler som ung. Ikke falt tilbake. 

Så, det er bare tull at alle er hardbarka narkomane nå!

Anonymkode: 504b8...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...