Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man si... Jeg håper noen følger opp dette med henne, å si at Norges regjering støtter rasisme er vel i det minste pretensiøst? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/sv-gar-hardt-ut-mot-solberg-regjeringen-ma-slutte-a-finansiere-rasisme/s/12-95-3424158552

Sitat SVs andrekandidat i Oslo, Marian Hussein:

- Regjeringen må slutte å finansiere rasisme gjennom statsbudsjettet, understreker Hussein til Nettavisen.

- I dag gir regjeringen penger med den ene hånden til Antirasistisk senter og til HRS med den andre hånden. Det er dobbeltmoralsk og forkastelig, sier Hussein til Nettavisen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

SV sier så mye rart.. For noen gjøker.. Å si at regjeringen finansierer rasisme er latterlig. Hvorfor hører vi foresten sjelden om rasisme mot kristne, jøder, etniske nordmenn osv?

• Liker 12
Skrevet

Rart man ikke snakker om tankegodset til f.eks han norsksomaliske gutten som var bosatt i Larvik, som dro ned til Kenya og var leder for terrorangrepet på et kjøpesenter der, hvor 67 mennesker ble drept i 2013. Eller de som vervet seg til IS. Eller han som ble avbildet med Jens Stoltenberg i 2010, som noen år senere ble en selvmordsbomber. Det er mye å ta av, hvis man faktisk skal følge den tankegangen. Men det er vel kanskje ikke akkurat det SV er spesielt interessert i?

• Liker 13
Skrevet
Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Rart man ikke snakker om tankegodset til f.eks han norsksomaliske gutten som var bosatt i Larvik, som dro ned til Kenya og var leder for terrorangrepet på et kjøpesenter der, hvor 67 mennesker ble drept i 2013. Eller de som vervet seg til IS. Eller han som ble avbildet med Jens Stoltenberg i 2010, som noen år senere ble en selvmordsbomber. Det er mye å ta av, hvis man faktisk skal følge den tankegangen. Men det er vel kanskje ikke akkurat det SV er spesielt interessert i?

Du bør kanskje følge litt bedre med da. Problemet var jo nettopp at det var så mye oppmerksomhet om ekstrem islamisme en periode at høyreekstremistene gikk under radaren. 

Regjeringen har lagt frem en handlingsplan mot radikalisering voldelig ekstremisme - og den handler både om høyreekstremisme og islamistisk terrorisme. 

• Liker 1
Skrevet

Det regjeringen gjør er å følge prinsippet om likhet for loven. Den driver ikke med forskjellsbehandling av ulike organisasjoner basert på politisk syn. Om man skal fjerne støtten til HRS må man også fjerne den for Antirasistisk Senter og andre godhetstyranner.

• Liker 6
Skrevet
8 hours ago, Callisto83 said:

Det er dessverre mye mer "lett" å snakke om høyre-ekstrem terrorisme. Jeg satt å så på 22.07 markeringen på NRK i går, og det ble mange ganger fremmet at det måtte bli slutt på høyre ekstrem terrorisme. Da tenkte jeg "vil du virkelig ikke ha slutt på all terrorisme"? 

• Liker 5
Skrevet

Hva vi legger i rasisme er forskjellig. Jeg mener at det er viktig å ha kritiske røster. Problemer forsvinner ikke av å ikke snakke om dem. Å uttrykke seg kritisk er ikke rasisme. Det er heller ikke hat. 

• Liker 6
Gjest someone_here
Skrevet

Var det ikke hun som hadde sagt noe tidligere skapte en skandale? 

Skrevet (endret)

Rasisme er vel ytringsfrihet. Slik jeg forstår det.  Du kan ikke drepe en ide, men du kan bringe ut det gode i folk og drepe det hatet.

Endret av Bummelong
Skrevet
2ro skrev (4 timer siden):

Hva vi legger i rasisme er forskjellig. Jeg mener at det er viktig å ha kritiske røster. Problemer forsvinner ikke av å ikke snakke om dem. Å uttrykke seg kritisk er ikke rasisme. Det er heller ikke hat. 

Jeg er uenig. Se på USA, rasisme er profitabelt svindel der, å snakke om rasisme fører til kapitalisme svindel, anti rasisme funker kun om det er ment for å stoppe faktisk rasisme. Men ikke på korporativt sett. Stemmer for Morgan Freeman her.

Skrevet (endret)
5 hours ago, 2ro said:

Spørsmålet er vel om HRS beveger seg over grensen til rasisme. Å ta til orde for en restriktiv innvandringspolitikk er helt legitimt, men å forsøke å stigmatisere befolkningsgrupper er langt fra ok. HRS har dessverre beveget seg i retning av det sistnevnte, i stedet for å bevare sakligheten organisasjonen hadde ved oppstarten.

Å rette søkelyset mot uheldige følger av innvandring må være lov, men det er ekstremt viktig å holde tunga rett i munnen, så det ikke bikker over i hatpropaganda.

Endret av T-Rex
Skrevet
T-Rex skrev (17 minutter siden):

Spørsmålet er vel om HRS beveger seg over grensen til rasisme. Å ta til orde for en restriktiv innvandringspolitikk er helt legitimt, men å forsøke å stigmatisere befolkningsgrupper er langt fra ok. HRS har dessverre beveget seg i retning av det sistnevnte, i stedet for å bevare sakligheten organisasjonen hadde ved oppstarten.

Å rette søkelyset mot uheldige følger av innvandring må være lov, men det er ekstremt viktig å holde tunga rett i munnen, så det ikke bikker over i hatpropaganda.

Jeg har ikke vært inne på siden på lenge. Ikke at jeg har lest mye fra før. Derfor kan jeg ikke uttale meg om siden har bikket over. Av og til har det vært saker som er viktig. Jeg har inntrykk av måten problemer blir dysset ned i Sverige (som eksempel) viser at åpen debatt (på skikkelig vis) er veien å gå. Jeg uttaler meg også som norsk og det kan selvsagt være at enkelte ting jeg kan sile ut oppleves krenkende. At jeg ikke legger merke til rasistisk undertone når temaet i seg selv er viktig. Enkelte av de som uttaler seg kritisk mot ukultur er innvandrere, og deres røster er kanskje de viktigste i diskusjoner. Mener å ha lest artikler fra hun fra Somalia i HRS, og det var sterk lesning. 

Man må kunne uttrykke både meninger og bekymringer på en respektfull og konstruktiv måte, uavhengig av side. 

• Liker 3
Skrevet
T-Rex skrev (3 timer siden):

Kan du komme med eksempler der HRS stigmatiserer befolkningsgrupper?

Eller er dette oppspinn? 

Hadde de faktisk drevet med dette hadde de ikke fått statsstøtte. 

• Liker 4
Gjest NoDiablo
Skrevet
NorthernLight skrev (18 timer siden):

Hvorfor hører vi foresten sjelden om rasisme mot kristne, jøder, etniske nordmenn osv?

*forresten
Og dette blir et sidespor fra hs og SV.

Hører sjelden? Hører du etter da?
Som mørk nordmann er dette det jeg faktisk hører mest av. Om jøder. Og spesielt om etniske nordmenn (inkludert "osv")!
Klaging om diskriminering av etniske nordmenn er en gjenganger som har pekt seg ut tydelig for meg de siste 20 årene. Det har noe for seg, jeg medgir det.
Men ikke så mye som jeg hører om det, omtrent hver eneste dag i perioder. Nå som det er sommerferie, har det lagt seg litt. Erfaringsmessig kommer det tilbake snart.

Skrevet

Skremmende at rasistiske organisasjoner får støtte av staten i 2021. Hadde ikke skjedd med venstresiden ved makten.

Skrevet
Tipponull skrev (58 minutter siden):

Skremmende at rasistiske organisasjoner får støtte av staten i 2021. Hadde ikke skjedd med venstresiden ved makten.

HRS fikk støtte da de rødgrønne satt med makten også

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Tipponull said:

Nevn en beviselig rasistisk organisasjon som får statsstøtte. Men du har trolig rett i at dersom SV hadde hatt mer å si ville nok ikke deres meningsmotstandere, eller la oss si de som er kritisk til SVs politiske linje,  fått særlig med støtte.

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye får BLM i støtte i året? Noen som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...