Gjest Acer Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 (endret) Plan-og byggningsloven setter vilkår for når ein må søke, og når ein kan "bygge utan å søke". Idag kan ein bygge mye såfremt 1 meters grensen blir overholdt til nabogrensen vert det sagt. Det har imidlertid vert eit igjenntagende "spørsmål om det er nok at naboen samtykker" ved å skrive under på nabovarselet ? Det står imidlertid at dersom ein ikkje kan overholde 1 m grensen må søknad uansett sendes til teknisk etat / kommunen. Dersom naboen ikkje samtykker kan kommunen likevel gji en dispensasjon ? Endret 22. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 Hva vil du med dette innlegget? Anonymkode: a5883...8f1 1
Folivora Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 Da har du herved fått byggetillatelse til eh nei vet ikke. Du høres ut som en politiker
Gjest Acer Skrevet 22. juli 2021 #7 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva vil du med dette innlegget? Anonymkode: a5883...8f1 Det har imidlertid vert eit igjenntagende "spørsmål om det er nok" at naboen samtykker ved å skrive under på nabovarselet ? ? ?.
Gjest Acer Skrevet 22. juli 2021 #8 Skrevet 22. juli 2021 Folivora skrev (1 time siden): Da har du herved fått byggetillatelse til eh nei vet ikke. Du høres ut som en politiker ? 😰
Gjest Acer Skrevet 22. juli 2021 #9 Skrevet 22. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva vil du med dette innlegget? Anonymkode: a5883...8f1 🥰 😩 Endret 22. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #10 Skrevet 22. juli 2021 Nabo må samtykke, i tillegg til søknad til kommunen Anonymkode: 27553...842
Folivora Skrevet 22. juli 2021 #11 Skrevet 22. juli 2021 Skybe skrev (12 minutter siden): ? 😰 I innlegget så stod det Idag kan ein bygge mye såfremt 1 meters grensen blir overholdt til nabogrensen vert det sagt. Jeg er nesten helt sikker på at du må ha dispensasjon for å bygge noe så nært. Det jeg reagerte på er at det ikke kommer frem hva som skal bygges 1 meter fra nabotomta. Beklager hvis jeg hørtes ufin ut Garasje under x-antall meter er lov, men man må nok bygge lenger enn en meter fra naboen
Gjest Acer Skrevet 22. juli 2021 #12 Skrevet 22. juli 2021 (endret) Folivora skrev (30 minutter siden): I innlegget så stod det Idag kan ein bygge mye såfremt 1 meters grensen blir overholdt til nabogrensen vert det sagt. Jeg er nesten helt sikker på at du må ha dispensasjon for å bygge noe så nært. Det jeg reagerte på er at det ikke kommer frem hva som skal bygges 1 meter fra nabotomta. Beklager hvis jeg hørtes ufin ut Garasje under x-antall meter er lov, men man må nok bygge lenger enn en meter fra naboen Ja,det står slik skrevet: 'Ein bekjent bygger fortiden garasje og avstand til nabogrensen er 30- 40 cm,og har fått underskrift nabovarsel. Han har forøvri vert i kontakt med kommunen, og dei har muntleg sagt at det er OK m/ underskrift fra nabo. Spørsmålet: Er det da hvorfor ein skal sende søknad til kommunen når det er OK m/ underskrift nabovarsel. ? Er det kommunen som bestemmer eller er det naboen. ? Bygde sjølv en redskapsbod, og inngjekk muntlig avtale med naboen om å plassere den 80 cm fra nabogrensen. Var også i kontakt m/ teknisk etat, og dei hevdar at ein uansett må sende søknad til kommunen dersom ein ikkje kan overholde 1 m grensen. Eg har oppfordret garasjebygger om å ta kontakt med teknisk etat, og få en skriftleg dokumentasjon på dispensajonen. Naboen skal forøvri snart flytte, og kanskje kjem ny eiger av huset til å motsette seg avstanden sålenge den ikkje er godkjent av kommunen. Endret 22. juli 2021 av Skybe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå