Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Plan-og byggningsloven setter vilkår for  når ein må søke, og når ein kan "bygge utan å søke".    Idag kan ein bygge mye såfremt  1 meters grensen blir overholdt til nabogrensen vert det sagt. 

Det har imidlertid vert eit igjenntagende "spørsmål  om det er nok at naboen samtykker"  ved å  skrive under på nabovarselet ?   Det står imidlertid at dersom ein ikkje kan overholde 1 m grensen må søknad uansett  sendes til teknisk etat / kommunen.   Dersom naboen ikkje samtykker kan kommunen likevel gji en dispensasjon ?   

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Anonymkode: 97be4...f0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil du med dette innlegget?

Anonymkode: a5883...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ooog? 

Anonymkode: bb493...054

Skrevet

Da har du herved fått byggetillatelse til eh nei vet ikke.

Du høres ut som en politiker

AnonymBruker
Skrevet

Ja vel?

Anonymkode: 71431...829

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har imidlertid vert eit igjenntagende "spørsmål om det er nok" at naboen samtykker  ved å  skrive under på nabovarselet ? ? ?.  

Skrevet
Folivora skrev (1 time siden):

Da har du herved fått byggetillatelse til eh nei vet ikke.

Du høres ut som en politiker

😰

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🥰 😩

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Nabo må samtykke, i tillegg til søknad til kommunen 

Anonymkode: 27553...842

Skrevet
Skybe skrev (12 minutter siden):

😰

I innlegget så stod det

Idag kan ein bygge mye såfremt  1 meters grensen blir overholdt til nabogrensen vert det sagt. 

Jeg er nesten helt sikker på at du må ha dispensasjon for å bygge noe så nært. Det jeg reagerte på er at det ikke kommer frem hva som skal bygges 1 meter fra nabotomta. Beklager hvis jeg hørtes ufin ut

Garasje under x-antall meter er lov, men man må nok bygge lenger enn en meter fra naboen

Skrevet (endret)
Folivora skrev (30 minutter siden):

I innlegget så stod det

Idag kan ein bygge mye såfremt  1 meters grensen blir overholdt til nabogrensen vert det sagt. 

Jeg er nesten helt sikker på at du må ha dispensasjon for å bygge noe så nært. Det jeg reagerte på er at det ikke kommer frem hva som skal bygges 1 meter fra nabotomta. Beklager hvis jeg hørtes ufin ut

Garasje under x-antall meter er lov, men man må nok bygge lenger enn en meter fra naboen

Ja,det står slik skrevet:

'Ein bekjent bygger fortiden  garasje og avstand til nabogrensen er 30- 40 cm,og  har fått underskrift  nabovarsel.

Han har forøvri  vert i kontakt med kommunen, og  dei har muntleg sagt at   det er OK  m/ underskrift fra nabo. 

Spørsmålet: Er det da  hvorfor ein skal sende søknad til kommunen når det er OK m/ underskrift nabovarsel. ?  Er det kommunen som bestemmer eller er det naboen. ?

Bygde sjølv en redskapsbod, og inngjekk muntlig avtale med naboen om å plassere den 80 cm fra nabogrensen.  Var  også i kontakt m/ teknisk etat, og dei hevdar at ein uansett  må sende søknad til kommunen dersom ein ikkje kan overholde 1 m grensen.  Eg har oppfordret garasjebygger om å ta kontakt med teknisk etat, og få en skriftleg dokumentasjon på dispensajonen.  Naboen skal forøvri snart flytte, og kanskje kjem ny eiger av huset til å motsette seg avstanden sålenge den ikkje er godkjent av kommunen.    

Endret av Skybe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...