Gå til innhold

PT-en er ufør!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk vite, via venners venners venners, at PT-en jeg har trent med det siste halvåret er ufør! Altså..what?! Jeg burde kanskje ikke la det bety noe men av en eller annen grunn går det innpå meg og jeg vet ikke helt hva jeg føler/tenker og hva som er "rett" å tenke.

Jeg vet at han ikke jobber like mye som de andre, men han er veldig flinke, har stor etterspørsel og jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen jeg har fått. Men hvordan kan et så frisk menneske være ufør? Bør uføre kunne jobbe i den bransjen? Bør jeg ta det opp med ham eller late som ingenting?

Anonymkode: d10ea...802

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uføre oppfordres til å jobbe så mye man får til. Det er jo bare kjempebra at han jobber! Selvom man er ufør, så betyr det ikke at man ikke er kompetent eller kan prestere - det handler om hvor mye en kan jobbe før det går  utover helsa. 

Nei, du skal ikke ta det opp med han. Du har ingenting med det, han gjør en god jobb og har nok et velfungerende samarbeid med NAv og arbeidsgiveren sin :) 

Anonymkode: d9fb5...dcc

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Troller du??

Jeg har bakgrunn som trener, og er ufør av grunner som ikke synes. Å trene er min aller viktigste medisin, og ettersom jeg ikke er lider av noen fysisk sykdom så trener jeg MYE. Noen ganger er jeg faktisk også PT, selv om jeg som regel gjør det som en vennetjeneste. 

Anonymkode: da897...a9f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Spiller vel ingen rolle om hen er noen prosent ufør? Det kan være alt fra autoimmun sykdom til traumer og psykiatri. Dvs., i korte trekk - du har ingenting med det. 

Anonymkode: cf5d4...e83

• Liker 11
Skrevet

Hvilket bransjer mener du er passende for uføre å jobbe i da? 

Det er mange grunner til at noen er ufør. Alt handler ikke om fysikk. Og det kan jo også tenkes at han er delvis ufør, og dermed jobber som PT den delen som han ikke er ufør.

Uansett så forstår jeg ikke logikken i at folk reagerer på at uføre jobber. De betaler faktisk skatt av både uføretrygden og lønnsinntekten. Så de bidrar til fellesskapet.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for gode svar!

Jeg er egentlig ikke fordomsfull og er overrasket over at jeg "følte" så mye rundt dette. Samtidig er det ikke nødvendig fordomsfulle tanker, jeg ble bare veldig overrasket og satt ut. Virket liksom som en veldig sånn person med orden på alt. Syntes det er trist og urettferdig hvis han ikke har det så bra som det virker. Kommer uansett til å fortsette å trene med ham, det var aldri et alternativ å slutte 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS her.

Takk for gode svar!

Jeg er egentlig ikke fordomsfull og er overrasket over at jeg "følte" så mye rundt dette. Samtidig er det ikke nødvendig fordomsfulle tanker, jeg ble bare veldig overrasket og satt ut. Virket liksom som en veldig sånn person med orden på alt. Syntes det er trist og urettferdig hvis han ikke har det så bra som det virker. Kommer uansett til å fortsette å trene med ham, det var aldri et alternativ å slutte 

Takk for oppklaring, jeg oppfattet deg feil i HI. Jeg tenker at en av grunnene til at du hadde mye tanker rundt det er at det råder et veldig fordomsfylt syn på uføre, og hva de bør/ikke bør være i stand til å utføre.

Noen ganger er det lærerikt å møte sine underbevisste fordommer i døren.

Anonymkode: da897...a9f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS her.

Takk for gode svar!

Man kan ha det bra også som ufør. Spørs jo helt hva som skal til for at en selv føler at en har det bra.

Tror ikke du trenger å synes synd på han. Høres jo ut som han takler livet sitt ganske greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS her.

Takk for gode svar!

Ja? Han kan ha orden på alt og likevel være ufør. Du er full av fordommer. 

Anonymkode: 4357b...f84

• Liker 11
Skrevet

Rett å tenke? Jeg hadde synes det var et kjempepluss :jepp:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

TS her.

Takk for gode svar!

Du hadde - og har - fordommer du ikke visste om. Det skjer med oss alle innimellom. 

Man kan ha orden på alt, leve et godt liv og være ufør. Mange opplever stor bedring i livskvalitet av å få innvilget ufør, da det fjerner den største usikkerheten i hverdagen - hvordan skape en trygg økonomisk fremtid.

Anonymkode: 16dd7...43d

• Liker 5
Skrevet

Så bra at denne uføretrygdede PT'en har funnet seg et yrke han kan bedrive med tross helsetilstanden sin! 

Og at han mestrer det og er god i det er jo enda bedre. 

Synes ikke du, TS, skal tenke så mye annet om det enn at du skal lovprise deg over å ha funnet en PT som er dyktig og som du er fornøyd med. Dét er ingen selvfølge i PT-bransjen...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig at du kan tro du har noe som helst krav på å vite noe om hans private liv og økonomi? Blir sjokkert, rett å slett. 

Anonymkode: f3034...b0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan være delvis ufør. Jeg er 45 % ufør, men jobber som lærer. Det har vært en lang, sår og kronglete vei. Hadde aldri trodd jeg kom til å ha noe å gjøre med uførhet. Men livet skjer. Man vet ikke alltid hva som inntreffer av sykdom og traumer i livet. 

Husk at uføre - både helt og delvis uføre - har hatt en avklaring av arbeidsevne/ restarbeidsevne. Det er sårbart, vondt og vanskelig. For noen kan det være slik at de fungerer bra i jobb om de har en eller to hviledager i uka, begynner senere på dagen (fordi nok søvn er avgjørende), har noe tilpasning på jobb osv. Jeg er velfungerende i min jobb, spesielt nå etter at situasjonen ble stabil, men kan ikke jobbe fullt. Det har ført til forverret tilstand ift mine helseutfordringer. Jeg har også familie/ barn å ta meg av. Har heldigvis en mann, så når jeg er utmattet og utslitt, er han ekstra i siget. Har dårlige dager der jeg må hvile mye, men vi klarer oss fordi vi er to. 

Å være ufør er så mangt. Jeg er i høyeste grad «før», men i mindre grad. Vil si jeg er før men med mer begrenset kapasitet. Å være i jobb gir meg glede, mestring, felleskap, utvikling og stolthet!

Kvinne 42 

Anonymkode: c16f5...aea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk vite, via venners venners venners, at PT-en jeg har trent med det siste halvåret er ufør! Altså..what?! Jeg burde kanskje ikke la det bety noe men av en eller annen grunn går det innpå meg og jeg vet ikke helt hva jeg føler/tenker og hva som er "rett" å tenke.

Jeg vet at han ikke jobber like mye som de andre, men han er veldig flinke, har stor etterspørsel og jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen jeg har fått. Men hvordan kan et så frisk menneske være ufør? Bør uføre kunne jobbe i den bransjen? Bør jeg ta det opp med ham eller late som ingenting?

Ingen ting å henge seg opp i, dette er den nye trenden. 

I gamle dager ble folk ufør når de ikke klarte å komme seg på jobb på grunn av sykdommen eller skaden. I dag blir folk ufør fordi de må ligge en time etter jobb. 

Anonymkode: 3941a...ad7

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for avsporinger.

Edie, adm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 20.43):

TS her.

Takk for gode svar!

Du er egentlig ikke fordomsfull???

Mangelen på selvinnsikt her er jo astronomisk.

Vedkommende har redusert arbeidsevne. Ergo ikke 100% ufør. Han har sikkert orden i livet sitt? Hvorfor skulle han ikke det?

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet du at han er frisk bare fordi han er personlig trener? Ikke all sykdom er synlig.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke flott at han kan jobbe litt da? Hadde elsket å kunne det selv (jeg er på vei mot ufør pga fysisk sykdom). 

Det er utrolig mange sykdommer som er usynlige. Min er det. Jeg ser frisk ut, men jeg er fastlåst i huset mitt bortsett fra når jeg skal til legen. Når du ser meg på apoteket en gang i mnd så kan du ikke se på meg at jeg holder på å svime av fordi jeg står oppreist, og at jeg har forberedt meg 2-3 dager i senga før turen ut, og at jeg kommer til å være enda sykere i flere dager etter den lille turen ut. Det er bare mannen min som ser det.

Man kan ha orden på alt, men likevel rammes av sykdom. Det er noe mange friske mennesker ikke orker å tenke på. For sannheten er TS, at du kan bli alvorlig syk i morgen. Og det er ikke noe du kan gjøre for å unngå det, om kroppen din slår seg vrang. Jeg var frisk, rask, godt trent og spiste sunt, men så ble jeg syk. Det er en ubehagelig tanke for de fleste at hvem som helst kan bli syke, og alle kan slite med noe du ikke kan se. Ca 20% av befolkningen har en funksjonsnedsettelse, og de færreste av dem er synlige. Håper du blir litt mer bevisst rundt dette, og heller tenker at det er flott han har funnet en jobb han kan fungere i på tross av sykdom :)  Det er det ikke alle som kan, og vi er fremdeles mennesker som trenger det samme som alle andre. Penger for å leve, omsorg, og føle oss nyttige. Det er vanskelig til tider.

Anonymkode: 78b64...ba7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 20.43):

TS her.

Takk for gode svar!

Eeh, jo, du er veldig fordomsfull! Hvorfor skal han ikke ha det så bra som det virker bare fordi han er ufør?🤔 er vi uføre dømt til å bare ha et trist og kjipt liv uten noen som helst form for glede og moro? Kan vi ikke ha ting på stell fordi vi er uføretrygdete?

Anonymkode: 9194e...2ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...