Gå til innhold

Du som har solgt bolig siste året, hvordan gikk det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selge boligen min i Oslo snart, veldig spent, første boligen jeg har eid så da første salget mitt. 😐 Den er i ganske god stand og både meglere og fotograf har sagt den er veldig fin, men jeg er fortsatt nervøs for å selge. Vet jo at boliger i Oslo sjeldent går under prisantydning (vi betale foreks. 500k over nå på den nye boligen) men jeg er redd for å ha for høye forhåpninger. 

Så, dere som har solgt bolig siste året, 

-  hvor stor var boligen?

- hvor i landet/by var det?

- hva slags type bolig var det og standard?

- hva var prisantydning?

- hva gikk den for tilslutt?

Anonymkode: 02487...9fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bergen, 3 mnd tok salget... først ute til 5.3... måtte senke pris flere ganger og endte med 4.7 (siste vi la den ut for car 4.75)så skuffa... relativt ny leilighet (fra 2018) 

men men Oslo markede er kanskje annerledes

Anonymkode: b2ad7...1ad

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte for 3,5 år siden, fikk 800 000 kr mer da vi solgte nå for et par mnd siden. Enebolig fra 1988, 30 min fra Trondheim, 190 kvm ish. Grei standard men ikke nytt.

Hadde tomt også, kjøpte juni 2020, solgte april 2021 og den gikk for 230 000 kr mer enn vi kjøpte for. 

Anonymkode: 7e46a...c16

AnonymBruker
Skrevet

Typisk blokkleilighet i Trondheim, gammel, gikk 100 k over prisantydning. Vi tjente 700 k på den. Solgte dagen etter visning.

Anonymkode: ba34d...5b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bergen, 3 mnd tok salget... først ute til 5.3... måtte senke pris flere ganger og endte med 4.7 (siste vi la den ut for car 4.75)så skuffa... relativt ny leilighet (fra 2018) 

men men Oslo markede er kanskje annerledes

Anonymkode: b2ad7...1ad

Oi såpass! Den var kjip, det jeg er redd for ja! Men takk for svar! :) 

Kjøpte for 3,5 år siden, fikk 800 000 kr mer da vi solgte nå for et par mnd siden. Enebolig fra 1988, 30 min fra Trondheim, 190 kvm ish. Grei standard men ikke nytt.

Hadde tomt også, kjøpte juni 2020, solgte april 2021 og den gikk for 230 000 kr mer enn vi kjøpte for. 

Nice! Takk for svar!

- Ts

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal selge boligen min i Oslo snart, veldig spent, første boligen jeg har eid så da første salget mitt. 😐 Den er i ganske god stand og både meglere og fotograf har sagt den er veldig fin, men jeg er fortsatt nervøs for å selge. Vet jo at boliger i Oslo sjeldent går under prisantydning (vi betale foreks. 500k over nå på den nye boligen) men jeg er redd for å ha for høye forhåpninger. 

Så, dere som har solgt bolig siste året, 

-  hvor stor var boligen?

- hvor i landet/by var det?

- hva slags type bolig var det og standard?

- hva var prisantydning?

- hva gikk den for tilslutt?

Vi solgte en treroms leilighet øst i Oslo i oktober. Eldre leilighet, noe nyoppusset. Lagt ut til 3,3 og ble solgt dagen etter første visning til 3,4. 

Anonymkode: ca0ff...d71

Skrevet

Leilighet i Bærum, 1. etg i småhus med stor hage, 85 kvm. Solgte i august, dagen etter visning for 400’ over takst. 

AnonymBruker
Skrevet

160kvm enebolig i Skien, stor hage og uteplass. Garasje og gode parkeringsplasser i tillegg.

Solgt til prisantydning 2,7M en uke etter visning.

Anonymkode: 4f6da...531

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke solgt selv, men det er de siste to-tre mnd solgt tre leiligheter i borettslaget mitt. Relativt nytt borettslag i Bergen, 3 roms på ca 70-75 kvm, alle hadde prisantydning på 5 mill, alle gikk på eller over takst på første visning. Skal sies at vi ligger veldig bra plassert ifht sykehusene, høyskole, med.fak og bybanen, så det spiller nok inn en del, men jeg kjøpte min tilsvarende leilighet for 3 mill, så prisstigningen har vært enorm. 

Anonymkode: 8baec...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Er dere ikke sjokka og redde over at prisene stiger så mye? Inflasjon eller??? 800k prisstigning på 3 år? Det er sykt og ikke bærekraftig i det hele tatt.

Anonymkode: 503d8...122

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er dere ikke sjokka og redde over at prisene stiger så mye? Inflasjon eller??? 800k prisstigning på 3 år? Det er sykt og ikke bærekraftig i det hele tatt.

Jo det er ganske skummelt, men så må man liksom «være med på leken» derfor vi selger nå, prisene på rekkehus osv bare fløy opp i været og holdt på å komme ut av «rekkevidde» for oss, så vi hev oss på det vi kunne få nå og måtte desverre betale 500 over prisantydning. I starten nektet jeg dette men etter 8mnd leting ser jeg at dette skjer med ALT vi er interessert i. Derfor jeg er nervøs for salget av min leilighet da jeg ikke troe leiligheter går like mye over prisantydning. Leiligheten vi har kjøpte vi for 5år siden og har gått opp 1,2 i takst (med oppussing da) men vet ikke om folk kjøper den for det enda da😅

Takk for andre svar! Veldig spennende å lese.

- Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo det er ganske skummelt, men så må man liksom «være med på leken» derfor vi selger nå, prisene på rekkehus osv bare fløy opp i været og holdt på å komme ut av «rekkevidde» for oss, så vi hev oss på det vi kunne få nå og måtte desverre betale 500 over prisantydning. I starten nektet jeg dette men etter 8mnd leting ser jeg at dette skjer med ALT vi er interessert i. Derfor jeg er nervøs for salget av min leilighet da jeg ikke troe leiligheter går like mye over prisantydning. Leiligheten vi har kjøpte vi for 5år siden og har gått opp 1,2 i takst (med oppussing da) men vet ikke om folk kjøper den for det enda da😅

Takk for andre svar! Veldig spennende å lese.

- Ts

Skjønner absolutt hvordan du tenker. Men dette er dritskummelt. Det vil ende med at vanlige folk ikke har råd til å kjøpe vanlige boliger. Hva slags fremtid venter barna våre og de fremtidige generasjonene😳

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner absolutt hvordan du tenker. Men dette er dritskummelt. Det vil ende med at vanlige folk ikke har råd til å kjøpe vanlige boliger. Hva slags fremtid venter barna våre og de fremtidige generasjonene😳

Jeg har blitt mangemillionær på å bare eie en bolig og er helt enig med deg!

For min del må prisene gjerne halveres!

Her jeg bor i Oslo går boligene for ganske mye over takst. Sist gikk et rekkehus for 1,5mill over takst rett før sommeren.

Anonymkode: 08bb6...f23

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det, skulle egentlig gjerne flyttet ut litt landlig, men tørr ikke for er redd jeg aldri kan komme «inn» igjen på boligmarkedet i Oslo hvis jeg trenger det. Syntes synd på neste generasjon ja.

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Endte opp med over 1 million i lomma jeg så kan ikke si jeg er veldig skremt 😂

Men nå vet jo ikke du hva grunnlaget for prisøkningen er, så hvorfor du er så dramatisk klarer jeg ikke å skjønne. Huset vårt hadde lysegrønne og rosa vegger, sommerfuglgardiner, syretripp og marimekko-tapet og toalettene hadde røde dolokk. Det var bygget en 2-etasjers kattegård på den ene verandaen med morgensol og det var rødlig og blank billiglaminat på flere av rommene. 

Det krevde ikke ekstremt mye jobb å bytte og male noen gulv og vegger + rive kattegården, men det ble ekstremt mye finere og mer attraktivt for hvermannsen. Vi kjøpte for 300 000 kr under prisantydning da vi kjøpte, rett og slett fordi alle ble skremt av alle fargene og tapetene.

I tillegg så er det ferdigstilt og prosjektert helt nye boligområder som kommer nærmere og nærmere boligstrøket som i utgangspunktet ligger ganske øde, så området blir mer sentralisert + mange har begynt å bygge på ubebodde tomter i området slik at området får høyere standard og flere folk. 

Så nei, det stresser meg ikke et sekund at vi tjente 800 000 kr på 3 år ved å selge huset og 230 000 kr på 10 mnd ved å selge tomta. Rett og slett fordi det er gode grunner til at det ble sånn. Også kjøpte vi prosjektert dit vi skulle flytte, så fra kontrakt til ferdigstillelse har vi fått prisstigning på 700 000 kr 😊

AnonymBruker
Skrevet

Solgt 3-roms Oslo sentrum vest, dagen etter visning, oppussingsobjekt, 400' over prisantydning (og svimlende 2.9 mill mer enn hva vi ga for 8 år siden!)

Anonymkode: e4e2b...0ea

AnonymBruker
Skrevet

Leilighet i Kristiansand på 75kvm, solgt dagen etter første visning. Prisantydning var 1 900 000 og den gikk for 2 350 000. I god stand, vi hadde gjort et par små oppgraderinger som å male og legge nye fliser på badet. 

Anonymkode: cf9f6...965

AnonymBruker
Skrevet

Tomannsbolig i Oslo. Solgt for 1,6 mill over prisantydning (som var satt til laveste pris vi ville godta). Hadde på forhånd forhåpninger om at det gikk 500-600’ over, men hadde aldri en fang drømt at det skulle gå så høyt. Opp ca 25-30% siden vi kjøpte det for noen år siden. Har lagt ned en del penger da, men sitter igjen med rundt 2 mill i ren gevinst.

Anonymkode: 8c866...47d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 17.00):

Tomannsbolig i Oslo. Solgt for 1,6 mill over prisantydning (som var satt til laveste pris vi ville godta). Hadde på forhånd forhåpninger om at det gikk 500-600’ over, men hadde aldri en fang drømt at det skulle gå så høyt. Opp ca 25-30% siden vi kjøpte det for noen år siden. Har lagt ned en del penger da, men sitter igjen med rundt 2 mill i ren gevinst.

Anonymkode: 8c866...47d

Oi! Det var litt av en fortjeneste! Gratulerer. Spennende med så mange variasjoner

-Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...