Gå til innhold

Noen som har født uten smertelindring som kan fortelle om det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver og vurderer å bestemme meg for å ikke ha smertelindring. 

Synes det høres veldig skummelt ut med epidural og nål i ryggen :( 

Jeg innser at dette sikkert er en sånn ting som man lett kan si og så angre seg på da. 

Noen her som har født uten noe lindring? 

Og som gjorde det fordi dere bestemte dere på forhånd? 

Noen som syntes det gikk greit, eller noen som opplevde det som helt grusomt? 

Anonymkode: 2272e...4af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tre ganger. Tenkte ikke over at det var noen annen mulighet. Gikk helt fint.

Anonymkode: c9e8d...07b

• Liker 14
Skrevet

Jeg var fast bestemt på smertelindring fra den dagen jeg fant ut jeg var gravid, men fikk ingenting og det gikk mye bedre enn forventet

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte min første uten noe. Jeg er rett og slett redd for nåler så det var årsaken til at jeg fødte uten. Gikk fint, ingen grusom opplevelse. Men, det er forskjell på fødsler. Jeg vil råde deg til å ikke la det bli ett tap dersom du ender opp med å ta bedøvelse. Det kan skje ting som gjør at du må ha, det kan bli verre smerter enn du så for deg.  Vær mentalt forberedt på begge utfall så er det lettere å stå I.

Anonymkode: 29949...49a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Er en stund siden jeg fikk barn, men er epidural blitt vanlig og er det slutt med å bruke lystgass? Brukte foresten lystgass når jeg fødte og det fungerte fint som smertelindring

Anonymkode: 0fa86...ba6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født to ganger, ene gangen uten noe lindring og andre gang brukte jeg noe lystgass under pressingen. Var ikke aktuelt med epidural noen av gangene da fødselene gikk raskt og jeg hadde ganske mye åpning da jeg kom inn. Opplevde ikke det som ille å føde uten epidural, men så hàr jeg jo ikke prøvd med da. Det var jo vondt under riene, men mellom riene slapp smerte, så det  var aldri uholdbart liksom. Det hjalp å telle inni seg til rien går over, man holder jo ut mye smerte når man vet at det går over. 

Eneste tanker jeg hadde gjort meg på forhånd var å ta det som det kommer og høre på helsepersonell, men om jeg slapp epidural ville jeg egentlig det. Jeg er overhodet ikke redd nåler ellernoe slikt, men epidural kan jo sinke fødselen har jeg hørt. Jeg var oppe og gikk og tisset uten problemer rett etter fødselen også, lurer på om de som får epidural oftere sliter med tissing etterpå? 

Anonymkode: 146e3...055

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd begge deler, og jeg skal aldri føde uten igjen.

Anonymkode: 5766d...5f2

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg driver og vurderer å bestemme meg for å ikke ha smertelindring. 

Synes det høres veldig skummelt ut med epidural og nål i ryggen :( 

Jeg innser at dette sikkert er en sånn ting som man lett kan si og så angre seg på da. 

Noen her som har født uten noe lindring? 

Og som gjorde det fordi dere bestemte dere på forhånd? 

Noen som syntes det gikk greit, eller noen som opplevde det som helt grusomt? 

Anonymkode: 2272e...4af

Samboer fødte alle våre uten noe form for smertelindring. Var jo vondt som faen, men gikk helt fint. Ikke værre en at hun gjorde det samme igjen etter nr 1. Epidural var uansett ikke noe alternativ, det skal sies.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sta og ønsket ikke smertelindring, lite ante jeg at fødselen skulle vare i 26 timer. 
Skulle jeg hatt flere barn hadde jeg tatt i mot all smertelindring de hadde tilbydd meg. 

Anonymkode: 06495...f05

• Liker 5
Skrevet

Jeg fødte kunn med akupunktur. Ikke fordi jeg absolutt ville føde uten smertelindring men det ble bare slik. 

Opplevde så og si ikke smerte, fikk drypp også som kan gi enormt smertefulle rier men det skjedde eller ikke. Jeg tror at grunnen til at jeg ikke hadde vondt var fordi han sto fast og hadde dermed ikke pressrier. Så ente med å bli klippet ganske heftig og vips så var ungen ute. Er fult klar over at det ikke er normalt å ha en smertefri fødsel, så nekter å få en til når det gikk sååå bra første gang🤭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har født to ganger, ene gangen uten noe lindring og andre gang brukte jeg noe lystgass under pressingen. Var ikke aktuelt med epidural noen av gangene da fødselene gikk raskt og jeg hadde ganske mye åpning da jeg kom inn. Opplevde ikke det som ille å føde uten epidural, men så hàr jeg jo ikke prøvd med da. Det var jo vondt under riene, men mellom riene slapp smerte, så det  var aldri uholdbart liksom. Det hjalp å telle inni seg til rien går over, man holder jo ut mye smerte når man vet at det går over. 

Eneste tanker jeg hadde gjort meg på forhånd var å ta det som det kommer og høre på helsepersonell, men om jeg slapp epidural ville jeg egentlig det. Jeg er overhodet ikke redd nåler ellernoe slikt, men epidural kan jo sinke fødselen har jeg hørt. Jeg var oppe og gikk og tisset uten problemer rett etter fødselen også, lurer på om de som får epidural oftere sliter med tissing etterpå? 

Anonymkode: 146e3...055

Jeg har født med epidural to ganger, hadde null problem med å tisse eller bæsje etterpå.

Anonymkode: 5766d...5f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fødte uten smertestillende eller smertelindring. Gikk veldig bra og fødsel var ikke så vondt som jeg trodde😊 

Anonymkode: 246b1...3b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fødte begge barna uten. Første prøvde jeg noen pust lystgass, men likte det ikke og syntes ikke det virket smertelindrende på meg. Hadde ikke bestemt meg på forhånd om å ikke få epidural, men tenkte mye over risikoen og faren for bivirkninger/komplikasjoner og det satt hele tiden i bakhodet under fødselen. Spurte flere ganger om å få epidural, men hver gang ble åpningen sjekket og jeg hadde såpass god fremgang hver gang at jeg klarte å holde ut likevel. Hadde fødselen vart og rukket over mange flere timer hadde jeg nok tatt likevel.

Andre fødsel gikk så fort fra jeg kom inn på sykehuset at jeg hadde ikke hatt sjans uansett, men hadde heller ikke lyst. Gode fødselsopplevelser begge deler, og lite smerter etterpå.

Anonymkode: 25fa0...e88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært gjennom 3 fødsler uten smertelindring. 

Var absolutt åpen for smertelindring før første fødsel, man kan jo ikke vite ha slags fødsel man får på forhånd. Men når jeg var midt oppi det klarte jeg meg helt fint uten. Hadde aldri tanker om at nå orker jeg ikke smerten mer. 

De to neste fødslene gikk så fort at det knapt var tid til noe, men i grunn var ikke behovet der heller.

Det som hjalp meg mye var god og effektiv pusting. Det var ikke noe jeg hadde øvd eller tenkt på på forhånd, det bare kom av seg selv underveis.

Anonymkode: 337d9...910

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde epidural med begge og hadde gjort det igjen. Jeg hadde så vondt at jeg skreik. (Fødsel nr 1 ble satt i gang på overtid og holdt på i nesten 2 døgn)

Forstår ikke hvorfor folk er så redde for epidural, hvorfor ha det så jævlig vondt når man kan få lindring og en bedre fødsel?

Anonymkode: 07327...97d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Fødte uten med eldste. En dag over termin med nummer to nå (så rimelig drittlei av å være gravid) og planen er å føde uten igjen. Men om helsepersonell mener det er til mitt eller barnets beste med medisinsk smertelindring underveis, er jeg åpen for det. Tenker at barnet kommer ut, uansett, og det er umulig å planlegge en fødsel i detalj. Tror det er lurt å være åpen for mange alternativer, så slipper man bli skuffet for at det ikke blir som man håper. 

Anonymkode: 9365b...103

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har født 3 barn uten smertelindring og et barn med keisersnitt og dermed spinalbedøvelse. Det var ikke et aktivt valg å føde uten smertelindring, men jeg opplevde ikke å ha behov for noe. Javisst er det smertefullt å føde, men ikke uutholdelig for min del, selv om fødslene varte ganske mange timer alle 3. 

Anonymkode: 66f1d...2f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan man velge epidural nå?
Da jeg fødte første gang fikk jeg ikke noe valg, da var det kritisk, og barnet måtte ut. Da ble det epidural. Andre gang fødte jeg uten noen form for smertelindring, og det var vel en "perfekt" fødsel. Følte meg så pigg og rusa på adrenalin, og tenkte at jeg kunne født igjen dagen etter. En flott opplevelse. 

Anonymkode: 2cf7c...6d2

• Liker 3
Skrevet

Har født uten smertelindring fire ganger. Bestemte meg på forhånd før første fødsel for at jeg ikke ville ha. Leste meg opp på pusteteknikker og avspenningsteknikker i forkant, noe som hjalp veldig. Brukte badekar og varm rispose i tillegg, det hjalp godt. 

Å føde uten smertelindring er ikke noe problem dersom man klarer å bevare roen og holde seg avslappa. Om du er redd eller spenner musklene, oppleves smertene mange ganger sterkere. Prøv å tenk at du skal være oppreist, framoverlent og åpen. Det er spesielt viktig at du slapper av i kjeve, hender og føtter. 

• Liker 3
Skrevet

Har født alle 4 uten smertelindring. Det har gått helt fint, vondt er det jo. Men med en rolig mann og flinke jordmødre så overlevde jeg det og.

Tenker du bare må ta det som det kommer, ikke bestem deg på forhånd. Det er ingen skam å ta smertelindring 

Lykke til 😃 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...