Gå til innhold

Hva er dette, petekkier eller noe annet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Får innimellom sånn her ulike steder på kroppen. Nå på låret, har hatt det mye på bein, armer samt mage. Er dette petekkier, og i så fall stemmer det som står på snl at det skyldes mangel på blodplater? Hva kan være årsaken til lave blodplater, eller er det andre årsaker enn mangel på blodplater som kan gi petekkier? (Går i ett med huden, stikker ikke ut). Er jente i starten av 20-årene.

9C6E77CD-45F1-42F9-9459-1C51F0587BC9.jpeg

Anonymkode: 64a7a...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg får sånn hvis jeg klør på myggstikk, klyper meg e.l og det er hudblødninger/petekkier. Noen har lettere for å få det enn andre. Jeg har ikke lave plater.

Anonymkode: 8d563...16c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg får sånn hvis jeg klør på myggstikk, klyper meg e.l og det er hudblødninger/petekkier. Noen har lettere for å få det enn andre. Jeg har ikke lave plater.

Anonymkode: 8d563...16c

På snl står det at "petekkier er et sikkert tegn på mangel på blodplater, eventuelt blodplater med defekt funksjon, eller økt kapillarskjørhet, som for eksempel som følge av alvorlig vitamin C-mangel eller allergi". Har ikke hatt myggstikk. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der ser ut som blodutredelser. Typisk hvis huden kommer i litt klem eller du har klødd litt hardt. 

Anonymkode: a922f...8c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ut som du har klødd deg. Om du tar et gjennomsiktig glass og presser på dem, og de blir lys eller hvitaktig, er det ikke petekkier. 

Jeg får forøvrig petekkier når jeg er syk, om jeg spyr eller på armen når jeg tar blodtrykk. Blodplatene mine er helt fine. Jeg er blodgiver, så jeg vet alt slikt er fint.

Anonymkode: cc712...c4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ut som du har klødd deg. Om du tar et gjennomsiktig glass og presser på dem, og de blir lys eller hvitaktig, er det ikke petekkier. 

Jeg får forøvrig petekkier når jeg er syk, om jeg spyr eller på armen når jeg tar blodtrykk. Blodplatene mine er helt fine. Jeg er blodgiver, så jeg vet alt slikt er fint.

Anonymkode: cc712...c4f

De blir ikke lys/hvitaktig når jeg presser på dem med glass. 

Har hatt et mye verre på magen også (mot skrittet):

035E80A2-06D6-48DF-B311-F118510BEF6B.jpeg.582011a72ed6a10d24a6d3369a87be94.jpeg

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De blir ikke lys/hvitaktig når jeg presser på dem med glass. 

Har hatt et mye verre på magen også (mot skrittet):

035E80A2-06D6-48DF-B311-F118510BEF6B.jpeg.582011a72ed6a10d24a6d3369a87be94.jpeg

TS

Dette ser ut som hud som hud som hat komt i klem. Bruker du belte, stram dongeri med knapper o.l?

Kan også få slike flekker som bivirkning av ulike medisiner. Bruker du noen medisiner?

Tenker uansett det ikke er noe alvorlig, men sånn bør alltid vurderes av en lege🙂

Anonymkode: 2f5d8...765

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette ser ut som hud som hud som hat komt i klem. Bruker du belte, stram dongeri med knapper o.l?

Kan også få slike flekker som bivirkning av ulike medisiner. Bruker du noen medisiner?

Tenker uansett det ikke er noe alvorlig, men sånn bør alltid vurderes av en lege🙂

*hud som har kommet i klem 

Jeg har ikke dysleksi, er bare trøtt🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, bruker utelukkende slappe bukser. Jeg synes derfor det er er så rart. Bruker ingen medisiner. Men tenker det er jo ikke vits å gå til legen når det går over seg selv og ikke klør eller noe sånt. Har bare vært redd for leukemi eller blodsykdom.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, bruker utelukkende slappe bukser. Jeg synes derfor det er er så rart. Bruker ingen medisiner. Men tenker det er jo ikke vits å gå til legen når det går over seg selv og ikke klør eller noe sånt. Har bare vært redd for leukemi eller blodsykdom.

TS

Altså, hvis du bekymrer deg for det så må du jo bestille en legitime? 

Ingen her kan jo tyde om dette er farlig eller ei.

Sønnen min fikk petekkier over hele kroppen  som baby i flere runder. Første runde var det å utelukke kreft og hjernehinnebetennelse.

Men de fant ikke noe spesielt. Det er vel noen flere sykdommer som kan gi dette, som blant annet IgA Vaskulitt (tidligere Henoch-Schönleins purpura) som babyen vår ble utredet for, etter at det andre var utelukket. 

Så det er sikkert lurt at du sjekket det, om ikke annet enn for egen del.

Anonymkode: ba9c7...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, WonderWomaan said:

En tur til fastlegen for en blodprøve har aldri skadet noen

Jeg ramla på glatta en gang jeg var på vei til fastlegen. Så jo.

Anonymkode: c8c39...4a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...