Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Både bestemoren min og partneren er veldig syke og de kommer sannsynligvis til å gå bort snart begge to. De er gift og har begge to barn hver, men ikke noen felles barn. Jeg kom derfor til å tenke på dette med arv, selv om jeg ikke kommer til å arve noe selv. Spørsmålet mitt er som følger: har det noe å si for arven til alle barna hvem som dør først ? 

Som eksempel:

La oss si at de har 12m tilsammen. Hvis K dør først arver barna 2/3 av halvparten altså 4m. Så arver M 1/3 og sitter igjen med 8m. M dør en uke senere og har ikke noen partner som arver derfor får barna dele de 8m. Altså får barna til den ene dobbelt så mye som den andre. Dette stemmer vel ikke ?

Anonymkode: 58de7...46c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er relevant om de har testament eller ikke. Ellers arver egne barn alt som går over ektefellens 25% arv

Endret av Illuminatum
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! Både bestemoren min og partneren er veldig syke og de kommer sannsynligvis til å gå bort snart begge to. De er gift og har begge to barn hver, men ikke noen felles barn. Jeg kom derfor til å tenke på dette med arv, selv om jeg ikke kommer til å arve noe selv. Spørsmålet mitt er som følger: har det noe å si for arven til alle barna hvem som dør først ? 

Som eksempel:

La oss si at de har 12m tilsammen. Hvis K dør først arver barna 2/3 av halvparten altså 4m. Så arver M 1/3 og sitter igjen med 8m. M dør en uke senere og har ikke noen partner som arver derfor får barna dele de 8m. Altså får barna til den ene dobbelt så mye som den andre. Dette stemmer vel ikke ?

Hvis det ikke er skrevet testament, så arver barna 3/4 og ektefellen 1/4. I din situasjon vil det si at  ektefellen arver 1,5 mill + at barna  arver 2.250.000 hver. Når sistemann dør så arver de to barna 3 mill hver.

Endret av Pillarguri
tilleggsopplysning
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (3 minutter siden):

Hvis det ikke er skrevet testament, så arver barna 3/4 og ektefellen 1/4.

Jeg vet ikke om det er testament eller ikke, å det blir jeg ikke å spørre om. Ser tallene mine var litt feil. Men hvis jeg tar det samme eksemplet med dine tall. 

De har 12m tilsammen. K dør først og barna arver 3/4 av halvparten altså 4.5m og M 1/4 altså 1.5. M sitter da igjen med 7.5m. M dør rett etter og barna arver alt. K sine barn får altså 2.25m hver mens M sine barn 3.75m hver, til tross for at de dør med en ukes mellomrom. Det hadde blitt samme omvendt også selvfølgelig. Blir det rett?

AnonymBruker
Skrevet

Er de gift? Hvis ikke har det ingen ting å si.

Er de gift og ikke har skrevet testamente, vil det ha mye å si. Deb gjenlevende arver partner sammen med barna. Og en større andel vil da havne hos  barna til den som lever lengst.

Anonymkode: c35b9...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er de gift? Hvis ikke har det ingen ting å si.

Er de gift og ikke har skrevet testamente, vil det ha mye å si. Deb gjenlevende arver partner sammen med barna. Og en større andel vil da havne hos  barna til den som lever lengst.

Det står i hovedinnlegget at de er gift...! 

Anonymkode: 779a2...721

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står i hovedinnlegget at de er gift...! 

Ok, det overså jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er testament eller ikke, å det blir jeg ikke å spørre om. Ser tallene mine var litt feil. Men hvis jeg tar det samme eksemplet med dine tall. 

De har 12m tilsammen. K dør først og barna arver 3/4 av halvparten altså 4.5m og M 1/4 altså 1.5. M sitter da igjen med 7.5m. M dør rett etter og barna arver alt. K sine barn får altså 2.25m hver mens M sine barn 3.75m hver, til tross for at de dør med en ukes mellomrom. Det hadde blitt samme omvendt også selvfølgelig. Blir det rett?

Du har selvsagt helt rett. Jeg glippet på at at formuen til lengstlevende økte pga arv. Når sistemann dør så har jo vedkommende en formue på 7,5 som skal deles på 2 barn, dvs 3,75 mill på hver.

AnonymBruker
Skrevet

Okei! Takk for svar 

AnonymBruker
Skrevet

Men når det er særkullsbarn med i bildet, så har ikke lengstlevende krav på å sitte i uskiftet bo. Så da skal arven gjøres opp med det samme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på om verdiene ble tatt med inn i ekteskapet, eller ble skapt etter at ekteskapet var etablert. Verdier tatt med inn, er den enkeltes særeie, og vil gå til respektive særkullsbarn. Verdier skapt i ekteskapet, vil gå som beskrevet i andre innlegg til ektefelle og særkullsbarn. 

Verdier tatt med inn, må gjøres opp. Dvs lengstlevende må betale ut særkullsbarna. 

Anonymkode: 05938...577

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...