Gå til innhold

Hvor mye vann skal basilikum ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en basilikum, men har ingen erfaring med ferske urter. Hvor mye vann skal den ha? Hvordan vanner dere?

Anonymkode: cc841...e2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker urtepotter fra Eva Solo. Basilikum kjøpt på matbutikk er svært lite hardføre og holdbare, dessverre. Jeg får dem ikke til å vare lenge uansett metode. Hvis du ikke har urtepotter kan du forsøke å vanne fra skål. 

Anonymkode: 70c26...cdf

Gjest 10.54
Skrevet

Jeg vanner den hver morgen, underifra. Har ikke hatt noe problem med at de dør fra meg før jeg rekker å bruke den opp. Kan stå på kjøkkenbenken slik i ukesvis så lenge jeg plukker fra den jevnlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg bruker urtepotter fra Eva Solo. Basilikum kjøpt på matbutikk er svært lite hardføre og holdbare, dessverre. Jeg får dem ikke til å vare lenge uansett metode. Hvis du ikke har urtepotter kan du forsøke å vanne fra skål. 

Anonymkode: 70c26...cdf

Jeg er uenig, basilikum kan du ha i evigheter! 

Jeg vanner enten fra Eva Solo urtepotter (hvor de trekker opp vannet de selv trenger) eller fra skål. Lar den tørke en gang i blant (så potta er "lett" å løfte). Kan også settes i mye vann i tyve minutter og så la den renne fra seg. 

Jeg fjerner døde blader og rusk fra jorden, og kniper alltid store blader først for å gi planten mulighet til å gro flere blader. 

anbefaler å kjøpe økologisk basilikum fra Plantasjen/Hageland, men urtene fra Rema og andre dagligvarebutikker fungerer like bra. Rekorden min er å ha en basilikumplante fra Kiwi i over ett år. Den smakte ikke noe særlig lenger - men levde jo 🤣 Den stod solrikt og varmt til, og fikk masse vann. 

Bor du i Nord-Norge med mørketid kan det selvfølgelig være litt vanskeligere å få de til å overleve gjennom vinteren, men det er fullt mulig. 

Anonymkode: 567df...1d4

AnonymBruker
Skrevet

Du klarer ikke å overvanne basilikum.

Anonymkode: 77443...bb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal den helst ikke stå i vann? Jeg leser flere steder at man gjerne skal vanne rundt hver tredje dag, men min begynner å se slapp ut så snart jeg tar den ut av vann

Anonymkode: cc841...e2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en for meny for en uke siden. Har latt den stå i en skål i vinduskarmen. Fyller skålen halvfull med vann hver dag og basilikumen sluker vannet. Er nok fordi det er sol og varmt og perfekte forhold i mitt vindu. Ser ut om det er god kvalitet på den, så har tenkt å plante den ut. 

Anonymkode: cd503...39d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...