AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 Jeg har kjøpt en basilikum, men har ingen erfaring med ferske urter. Hvor mye vann skal den ha? Hvordan vanner dere? Anonymkode: cc841...e2d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Jeg bruker urtepotter fra Eva Solo. Basilikum kjøpt på matbutikk er svært lite hardføre og holdbare, dessverre. Jeg får dem ikke til å vare lenge uansett metode. Hvis du ikke har urtepotter kan du forsøke å vanne fra skål. Anonymkode: 70c26...cdf
Gjest 10.54 Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 Jeg vanner den hver morgen, underifra. Har ikke hatt noe problem med at de dør fra meg før jeg rekker å bruke den opp. Kan stå på kjøkkenbenken slik i ukesvis så lenge jeg plukker fra den jevnlig.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg bruker urtepotter fra Eva Solo. Basilikum kjøpt på matbutikk er svært lite hardføre og holdbare, dessverre. Jeg får dem ikke til å vare lenge uansett metode. Hvis du ikke har urtepotter kan du forsøke å vanne fra skål. Anonymkode: 70c26...cdf Jeg er uenig, basilikum kan du ha i evigheter! Jeg vanner enten fra Eva Solo urtepotter (hvor de trekker opp vannet de selv trenger) eller fra skål. Lar den tørke en gang i blant (så potta er "lett" å løfte). Kan også settes i mye vann i tyve minutter og så la den renne fra seg. Jeg fjerner døde blader og rusk fra jorden, og kniper alltid store blader først for å gi planten mulighet til å gro flere blader. anbefaler å kjøpe økologisk basilikum fra Plantasjen/Hageland, men urtene fra Rema og andre dagligvarebutikker fungerer like bra. Rekorden min er å ha en basilikumplante fra Kiwi i over ett år. Den smakte ikke noe særlig lenger - men levde jo 🤣 Den stod solrikt og varmt til, og fikk masse vann. Bor du i Nord-Norge med mørketid kan det selvfølgelig være litt vanskeligere å få de til å overleve gjennom vinteren, men det er fullt mulig. Anonymkode: 567df...1d4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 Du klarer ikke å overvanne basilikum. Anonymkode: 77443...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Skal den helst ikke stå i vann? Jeg leser flere steder at man gjerne skal vanne rundt hver tredje dag, men min begynner å se slapp ut så snart jeg tar den ut av vann Anonymkode: cc841...e2d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 Jeg kjøpte en for meny for en uke siden. Har latt den stå i en skål i vinduskarmen. Fyller skålen halvfull med vann hver dag og basilikumen sluker vannet. Er nok fordi det er sol og varmt og perfekte forhold i mitt vindu. Ser ut om det er god kvalitet på den, så har tenkt å plante den ut. Anonymkode: cd503...39d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå