Gjest Lampe1 Skrevet 12. september 2021 #161 Skrevet 12. september 2021 (endret) frogger skrev (6 minutter siden): Er ikke meg du skal diskutere akkurat dette med😄 Jeg kan ikke si noe annet en det de sier, og meget mulig at han er mer likt i andre deler av FYR. Men uansett så kan vi vel si at kommunistregi der ikke var så vel fungerende at det klarte å holde på folket etter hans død? Og et regime så styrer med frykt er ikke det jeg kaller et bra fungerende land Vel, virkeligheten er kompleks, og jeg brakte frem Tito-regimet som eksempel på et av ytterst få kommunistiske økonomiske systemer som ikke endte i katastrofe. Jeg har faktisk lest litt om deres system, en slags markedssosialisme med arbeidereide bedrifter. Søk på videoen «Reglene for Herskere» av CGP Grey på YouTube for mer innsikt i hvorfor ikke diktaturer fungerer godt, og hvorfor demokratier fungerer slik de gjør. Hint: det skyldtes ikke først og fremst at diktatoren er et råttent menneske. Endret 12. september 2021 av Lampe1
Gjest Lampe1 Skrevet 12. september 2021 #162 Skrevet 12. september 2021 kikkana skrev (12 minutter siden): Ingen partier annet en mdg kanskje er åpne for mer innvandring en Venstre og krf kommer like etter. SP er på nivå med frp og ap med høyre. Så forskjellene er ikke store her. Totalt urealistisk. Tror du virkelig at mdg får med seg AP og ikke minst SP på å få lagt ned olja på dagen? Her spilles det så hardt som mulig på frykt, typisk høyre taktikk. Begge sider spiller på frykt. MDG og FRP elsker å skremme med hverandre, de er de mest hatede partiene av alle. Skjønt alle egentlig burde frykte både klimaendringer og innvandring, ikke partier.
Tha_M34 Skrevet 12. september 2021 #163 Skrevet 12. september 2021 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 4
Gjest Lampe1 Skrevet 12. september 2021 #164 Skrevet 12. september 2021 frogger skrev (24 minutter siden): Aldri sagt at Stalin ikke har vært populær? Men skjønner fortsatt ikke hvorfor dette trekkes inn her? Er Kroater og Bosniere jeg har snakket mye med og de har ikke mye kjærlighet for Tito Er vel kanskje nettopp hvorfor han hadde dem under sin jernhæl. Det er jo alltid en logikk i et maktspill.
frogger Skrevet 12. september 2021 #165 Skrevet 12. september 2021 1 minutt siden, Lampe1 said: Er vel kanskje nettopp hvorfor han hadde dem under sin jernhæl. Det er jo alltid en logikk i et maktspill. Det har du nok helt rett i, men ser ikke på det å bli styrt under en jernhæl eller hånd er et velfungerende styre. Men nå er det senga her. Ønsker godt valg i morgen🙂
Gjest Lampe1 Skrevet 12. september 2021 #166 Skrevet 12. september 2021 Tha_M34 skrev (3 minutter siden): Helt klart. Enig. Å balansere mellom Sovjet og USA var ikke lett. Han nektet å være medlem i Warszawa-pakten, samtidig som han nektet å være med i NATO også. Så har du alle Ustasja og Cetniks som også ville ta han. Ustaja hadde base / diaspora i blant annet Ohio i USA og i Vest-Tyskland. Ironien i det hele er at alle disse nasjonalistene (Ustasja og Cetnik) gjør nå sitt ytterste for at de kan bli medlem av EU, og da får de faktisk det samme som under Tito med tanke på fri flyt av mennesker, så hele krigen fra 1990-tallet er bare bortkastet siden nesten alle land vil inn i EU. Til og med Serbia vil inn i EU. Slovenia og Kroatia er med i både EU og NATO. Montenegro er med i NATO. Og Serbia ønsker å bli med i EU. Bosnia ønsker det samme, men er grunnet den svært dårlige politiske situasjonen fastlåst til fullstendig lammelse. Landet er egentlig delt i tre deler, i praksis. Men alle vil inn i EU. Kan sammenlignes med Moldova der man har en bit av landet som er styrt av pro-russiske styrker (Transnistria). Så de kriget for ingenting, siden alle vil inn i EU (de fleste vil inn i NATO også), og fri flyt har allerede Slovenia og Kroatia seg imellom, siden begge er EU-medlemmer. Russland har også sin egen EU, egentlig etter modellen fra Sovjet. Alle kan flytte seg fritt mellom medlemslandene. Den heter Eurasian Economic Union. Takk for et veldig informativt innlegg, her lærte jeg mye nytt. Det er en svært komplisert region for utenforstående å forstå, så man må bare prøve å lære mer.
Gjest Lampe1 Skrevet 12. september 2021 #167 Skrevet 12. september 2021 frogger skrev (1 minutt siden): Det har du nok helt rett i, men ser ikke på det å bli styrt under en jernhæl eller hånd er et velfungerende styre. Men nå er det senga her. Ønsker godt valg i morgen🙂 Vi ønsker jo alle fred, frihet og et bra styre, men noen ganger er en jernhæl i fjeset hva vi får. Noen ganger er det tilogmed hva vi trenger. I ligemåde 😊 Sov godt!
Commander Skrevet 13. september 2021 #168 Skrevet 13. september 2021 kikkana skrev (7 timer siden): Ingen partier annet en mdg kanskje er åpne for mer innvandring en Venstre og krf kommer like etter. SP er på nivå med frp og ap med høyre. Så forskjellene er ikke store her. Totalt urealistisk. Tror du virkelig at mdg får med seg AP og ikke minst SP på å få lagt ned olja på dagen? Her spilles det så hardt som mulig på frykt, typisk høyre taktikk. Spør MDG om det er urealistisk?? AP har gjort knefall for dem i Oslo. Rein walk over. Ap har latt dem gjøre som de vil. Tror Ap er villig til å gjøre det meste for å komme i regjering. Støre vil ikke bli en av meget få AP sjefer uten å ha blitt statsminister. AP har gått 8 år uten regjeringsmakt for styringspartiet AP er det uvirkelig. Et MDG som kan sitte på det avgjørende kortet vil selge seg dyrt og AP vil betale. https://www.nettavisen.no/nyheter/malinger-stores-drommeregjering-ryker-blitt-en-mer-komplisert-situasjon/s/12-95-3424176294 Og nå sitter MDG med nøkkelen kan det se ut som.
kikkana Skrevet 13. september 2021 #169 Skrevet 13. september 2021 Commander skrev (4 timer siden): Spør MDG om det er urealistisk?? AP har gjort knefall for dem i Oslo. Rein walk over. Ap har latt dem gjøre som de vil. Tror Ap er villig til å gjøre det meste for å komme i regjering. Støre vil ikke bli en av meget få AP sjefer uten å ha blitt statsminister. AP har gått 8 år uten regjeringsmakt for styringspartiet AP er det uvirkelig. Et MDG som kan sitte på det avgjørende kortet vil selge seg dyrt og AP vil betale. https://www.nettavisen.no/nyheter/malinger-stores-drommeregjering-ryker-blitt-en-mer-komplisert-situasjon/s/12-95-3424176294 Og nå sitter MDG med nøkkelen kan det se ut som. Vi får se i natt. Mdg fikk stor oppslutting i oslo og har derfor mer å si når de kommer til makt posisjon. Samtidig tror jeg ikke alle i partiet er like radikale som i oslo. Håper uansett vi slipper mdg og rødt er faktisk et bedre alternativ selv om de er veldig langt til venstre.
Commander Skrevet 13. september 2021 #170 Skrevet 13. september 2021 kikkana skrev (13 minutter siden): Vi får se i natt. Mdg fikk stor oppslutting i oslo og har derfor mer å si når de kommer til makt posisjon. Samtidig tror jeg ikke alle i partiet er like radikale som i oslo. Håper uansett vi slipper mdg og rødt er faktisk et bedre alternativ selv om de er veldig langt til venstre. Jeg har sjelden vært mer enig med Stavrum. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/heller-fire-trygge-ar-med-erna-solberg-enn-rodgront-kaos-med-rodt-og-mdg-pa-vippen/o/5-95-294581 Med Erna Solberg: Norge har hatt den kanskje beste pandemihåndteringen i hele verden. Sysselsettingen er tilbake der den var før pandemien. Oljefondet er fordoblet til nær 12.000 milliarder kroner. Og den borgerlige regjeringen har fått ned klimagassutslippene. eller?? Med Sosialistisk side. Senterpartiet vil regjere med Arbeiderpartiet, men ikke med SV. Arbeiderpartiet vil ha med både Senterpartiet og SV. SV vil regjere med hvem som helst, men skal sende et forhandlingsresultat ut på medlemsavstemning. Miljøpartiet De Grønne vil ikke støtte noen regjering som vil fortsette å lete etter olje. Og Rødts ønske om å innføre kommunisme i Norge, gjør at det partiet er utenkelig i regjeringssamarbeid. Sett fra utlandet må det fortone seg nokså uvirkelig at et land som har klart seg så godt gjennom pandemien, likevel har mange velgere som vil kaste statsministeren. Og hvis de ser på offentlige finanser, vil de bli enda mer undrende. Vi er blant verdens rikeste land, har en ufattelig utenlandsformue og har en befolkning som stort sett er lykkelige. Er det ikke spennende nok kanskje. Folk kjeders seg og ser frem til usikkerhet og potensielt kaos... 1
cafele Skrevet 13. september 2021 #171 Skrevet 13. september 2021 Commander skrev (14 minutter siden): Jeg har sjelden vært mer enig med Stavrum. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/heller-fire-trygge-ar-med-erna-solberg-enn-rodgront-kaos-med-rodt-og-mdg-pa-vippen/o/5-95-294581 Med Erna Solberg: Norge har hatt den kanskje beste pandemihåndteringen i hele verden. Sysselsettingen er tilbake der den var før pandemien. Oljefondet er fordoblet til nær 12.000 milliarder kroner. Og den borgerlige regjeringen har fått ned klimagassutslippene. eller?? Med Sosialistisk side. Senterpartiet vil regjere med Arbeiderpartiet, men ikke med SV. Arbeiderpartiet vil ha med både Senterpartiet og SV. SV vil regjere med hvem som helst, men skal sende et forhandlingsresultat ut på medlemsavstemning. Miljøpartiet De Grønne vil ikke støtte noen regjering som vil fortsette å lete etter olje. Og Rødts ønske om å innføre kommunisme i Norge, gjør at det partiet er utenkelig i regjeringssamarbeid. Sett fra utlandet må det fortone seg nokså uvirkelig at et land som har klart seg så godt gjennom pandemien, likevel har mange velgere som vil kaste statsministeren. Og hvis de ser på offentlige finanser, vil de bli enda mer undrende. Vi er blant verdens rikeste land, har en ufattelig utenlandsformue og har en befolkning som stort sett er lykkelige. Er det ikke spennende nok kanskje. Folk kjeders seg og ser frem til usikkerhet og potensielt kaos... Trygg???? Ikke for meg! Var i godt opplegg for helse og arbeid, noen trenger lenger tid pga sykdom som ikke retter seg opp bare fordi man tar seg sammen. ble kastet ut sv aap pga nye regler og sendt til sosialen. Og da «glemt» av nav, for da hadde de ikke mer ansvar for meg. og har det ikke vært kaos i den regjeringen som har sittet? heller ny regjeringen enn det som har vært nå!! Ernas regjering er Ikke trygg for meg som er kronisk syk.
frogger Skrevet 13. september 2021 #172 Skrevet 13. september 2021 3 hours ago, Commander said: .Vi er blant verdens rikeste land, har en ufattelig utenlandsformue og har en befolkning som stort sett er lykkelige. Er det ikke spennende nok kanskje. Folk kjeders seg og ser frem til usikkerhet og potensielt kaos... Tror du er inne på grunnen her, vi har det rett og slett for godt her i landet, men vi innser det nok dessverre ikke selv
Gjest Lampe1 Skrevet 13. september 2021 #173 Skrevet 13. september 2021 Jeg spår liten endring, og 4 år med kjekling.
kikkana Skrevet 13. september 2021 #174 Skrevet 13. september 2021 Commander skrev (8 timer siden): Jeg har sjelden vært mer enig med Stavrum. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/heller-fire-trygge-ar-med-erna-solberg-enn-rodgront-kaos-med-rodt-og-mdg-pa-vippen/o/5-95-294581 Med Erna Solberg: Norge har hatt den kanskje beste pandemihåndteringen i hele verden. Sysselsettingen er tilbake der den var før pandemien. Oljefondet er fordoblet til nær 12.000 milliarder kroner. Og den borgerlige regjeringen har fått ned klimagassutslippene. eller?? Er enig i at pandemihåndteringen har vært bra og at mange er i arbeid sammenlignet med andre land. Men fremdeles er det mange som bare såvidt har jobb. Mitt problem med borgerlige er eøs avtalen og acer (det lille vi har igjen av eksport industri er avhengig av veldig billig strøm), arbeidsvilkår generelt, dem gjør mye som ble gjort i usa for 30 år siden og alle vet hvor det bla a ender med dårlig satsning på den fremtidige generasjon, for mye kutt til de svakeste, ukritisk bruk av internasjonale selskap i helsevesenet, privatisert statlige ting som gikk bra, solgt unna store eiendommer av natur og ikke minst alle kuttene i helsevesenet. Jeg jobber med omsorg og her merkes det alt for godt at bemanning er delt på 2. Lista er mye lengre for min del, så jeg kommer ikke til å stemme borgerlig igjen, ever. 1
sportsidiot Skrevet 14. september 2021 #175 Skrevet 14. september 2021 Den Sagnomsuste skrev (På 22.7.2021 den 15.53): Men det stemmer jo ikke...? De ekstreme sosialistene ønsker åpne grenser, men det gjør jo ikke SP eller AP? Venstre er langt mer liberale når det gjelder innvandring enn nevnte partier...? Ap har streng innvandringspolitikk, men utenom det ønsker alle de resterende partiene på venstresiden at vi tar inn flere - inkludert SP. Et av partiene ville ha inn 25.000 kvoteflyktninger istedenfor 5.000 stykker(og det var ikke Rødt eller SV for å si det sånn - som garantert mener det samme).
Commander Skrevet 14. september 2021 #176 Skrevet 14. september 2021 kikkana skrev (10 timer siden): Er enig i at pandemihåndteringen har vært bra og at mange er i arbeid sammenlignet med andre land. Men fremdeles er det mange som bare såvidt har jobb. Mitt problem med borgerlige er eøs avtalen og acer (det lille vi har igjen av eksport industri er avhengig av veldig billig strøm), arbeidsvilkår generelt, dem gjør mye som ble gjort i usa for 30 år siden og alle vet hvor det bla a ender med dårlig satsning på den fremtidige generasjon, for mye kutt til de svakeste, ukritisk bruk av internasjonale selskap i helsevesenet, privatisert statlige ting som gikk bra, solgt unna store eiendommer av natur og ikke minst alle kuttene i helsevesenet. Jeg jobber med omsorg og her merkes det alt for godt at bemanning er delt på 2. Lista er mye lengre for min del, så jeg kommer ikke til å stemme borgerlig igjen, ever. Ikke uenig i dette. Men det var Stoltenberg regjeringen som privatiserte og solgte unna statlige bedrifter. Tenk televerket, statoil, NSB osv , når de borgelige overtok i 2013 var det lite /ingenting igjen å konkurranseutsette. Når det gjelder ACER og utenlandskapler er jeg 100% enig. Problemet er at dette ønsker både de blå og røde, med forskjellige grunner virker det som. De RG har lange ivret for å gjøre Norge om til "europas grønne batteri" og det betyr kabler og skyhøye tyske priser på El. Det gir inntekter til staten. Begrunnelsen som brukes er at "de rike " (jepp, de der slemme igjen) med deres store villaer og hyttepalasser skal betale. Problemet for alle vanlige norske forbrukere er at dette svir for dem og. Men "folk flest" godtar det for de tror at de rike betaler mesteparten. Det gjør de ikke. Men det selges inn som dette. Sålenge andre har det værre enn meg så er det greit, vi mennesker er lette å manipulere. De grønne skiter en lang marsj i om norske forbrukeres skvises så lenge tyskerene bruker norsk rein kraft fremfor kullkraft. For dem betyr klima alt, resten ingenting. Redusert kjøpekraft = Mindre forbruk= bra for miljøet. Så etablerer de noen ordninger for de aller svakeste så ingen fryser ihjel men senker kjøpekraften for 80% av befolkningen. 1
Pippi Lotta Skrevet 14. september 2021 #177 Skrevet 14. september 2021 Lampe1 skrev (På 2021-9-12 den 19.28): Joda, men på 50- og 60-tallet ble skatt brukt i et større prosjekt med industribygging og oppbygging av velferdsstaten. I dag går skatt til veldig mye tvilsomt og lite konstruktivt. Særlig innvandring. Nå er det jo ikke sånn at den sosialistiske påvirkningen på landet sluttet på 60 tallet. Norge hadde elementer av planøkonomi helt til 70 tallet. Og så beveget vi oss sakte vek fra sosialismen, det var ikke et brått skille på dagen. Hadde det ikke sosialistisk økonomistyring vært bærekraftig hadde det ikke godt noe bra med økonomien vår. Så har vi jo nå forpliktet oss til og kutte ganske enorme summer med utslipp!!! Så dette virker som en ganske bra tid og investere i innovasjon og mindre forurensende industri. I og med at den vi lever av nå på en måtte tar liv av planeten. Og så er det jo også dette: Pippi Lotta skrev (På 2021-9-12 den 17.23): Jeg har hørt denne teorien før men den pleier ikke og være noe særlig faglig forankret. Regjeringen bestilte jo en forskningsrapport for og bevise den, men rapporten sa jo det stikk motsatte! Formue skat skaper arbeidsplaser: Skader formuesskatten norske arbeidsplasser? | NMBU Det sier noe om hvor godt gjennomtenkt Høyre sin ideologi er.
Gjest Lampe1 Skrevet 14. september 2021 #178 Skrevet 14. september 2021 Pippi Lotta skrev (8 minutter siden): Nå er det jo ikke sånn at den sosialistiske påvirkningen på landet sluttet på 60 tallet. Norge hadde elementer av planøkonomi helt til 70 tallet. Og så beveget vi oss sakte vek fra sosialismen, det var ikke et brått skille på dagen. Hadde det ikke sosialistisk økonomistyring vært bærekraftig hadde det ikke godt noe bra med økonomien vår. Så har vi jo nå forpliktet oss til og kutte ganske enorme summer med utslipp!!! Så dette virker som en ganske bra tid og investere i innovasjon og mindre forurensende industri. I og med at den vi lever av nå på en måtte tar liv av planeten. Og så er det jo også dette: Jeg har ingen innvendinger her. Utfordringen er jo å kutte tilstrekkelig med utslipp, endre økonomien i grønn retning, samtidig uten at hele velferdsstaten kollapser. Det er kjempevanskelig, uansett hvilket parti man er tilhenger av. Det blir for lettvint å bare peke på vellykket planøkonomi (som kan være veldig positivt det) frem til 1970-tallet, uten å snakke om de store masser med trygdede og innvandrere som velferdsstaten har bidratt til. Hadde det vært flere oppegående, hadde det jo også vært mye lettere med et industrielt skifte.
solangun Skrevet 14. september 2021 #179 Skrevet 14. september 2021 Den Sagnomsuste skrev (På 22.7.2021 den 16.00): Greit nok, men Vedum vil jo ikke støtte en regjering med Rødt, MDG. Han vil jo ikke engang gå i regjering dersom det innebærer SV rundt bordet... Jeg føler hele greia blir whataboutism. Alle vet jo at det blir enten Ap/Sp eller AP/Sp/SV. Dommedagsscenarioene med Rødt og mongo-MDG blir ikke noe av. Høyre, FrP og SP👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå