Gå til innhold

Trygda mennesker som stemmer Høyre...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (På 22.7.2021 den 16.00):

Greit nok, men Vedum vil jo ikke støtte en regjering med Rødt, MDG. Han vil jo ikke engang gå i regjering dersom det innebærer SV rundt bordet... Jeg føler hele greia blir whataboutism. Alle vet jo at det blir enten Ap/Sp eller AP/Sp/SV. Dommedagsscenarioene med Rødt og mongo-MDG blir ikke noe av. 

Ups..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9KbOo5/ny-maaling-stoere-trenger-mdg-eller-roedt-for-flertall

Støres drømmeregjering med Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet har ikke flertall uten støtte fra enten Rødt eller MDG – to partier som ser ut til å kunne bli en betydelig maktfaktor i neste stortingsperiode.

Ikke lenger whataboutism. Når man ser hvordan AP i Oslo har gitt miljøpartiet fritt spillerom til å påføre folk plager, utgifter og ulemper, samtidig som AP ikke har vært i regjering siste 8 år, lengste periode i partiets historie og Støre desperat ikke vil være del av en meget ekslusiv gruppe AP ledere som ikke har vært statsminister?? Tror ikke det finnes en grense for maneeg innrømmelser de vil vil ekstremistene på ytre venstre for deres støtte. Rødt og MDG sitter med det siste avgjørende korte , og de veit det og kommer til å bruke det. Selv Støre er bekymret..

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/y4gpAJ/stoere-advarer-mot-aa-stemme-taktisk-paa-roedt-og-mdg

Her er det bare å spenne seg fast for nedturen.....

• Liker 4
Skrevet
Commander skrev (1 minutt siden):

Ups..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9KbOo5/ny-maaling-stoere-trenger-mdg-eller-roedt-for-flertall

Støres drømmeregjering med Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet har ikke flertall uten støtte fra enten Rødt eller MDG – to partier som ser ut til å kunne bli en betydelig maktfaktor i neste stortingsperiode.

Ikke lenger whataboutism. Når man ser hvordan AP i Oslo har gitt miljøpartiet fritt spillerom til å påføre folk plager, utgifter og ulemper, samtidig som AP ikke har vært i regjering siste 8 år, lengste periode i partiets historie og Støre desperat ikke vil være del av en meget ekslusiv gruppe AP ledere som ikke har vært statsminister?? Tror ikke det finnes en grense for maneeg innrømmelser de vil vil ekstremistene på ytre venstre for deres støtte. Rødt og MDG sitter med det siste avgjørende korte , og de veit det og kommer til å bruke det. Selv Støre er bekymret..

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/y4gpAJ/stoere-advarer-mot-aa-stemme-taktisk-paa-roedt-og-mdg

Her er det bare å spenne seg fast for nedturen.....

I Norge må det hvert år legges frem et statsbudsjett. Dersom du ser på de som er fremlagt med forskjellige regjeringer de siste 20 årene, er det egentlig penger inn som avgjør hvor store forskjeller det er. De fleste kostnadene er relativt satte. Når alle statens primærbehov er dekket, vil det som regel være en liten til moderat pott igjen å gjøre partipolitiske krumspring for. I tillegg har Finansdepartementet et ekstremt sterkt og bra embetsverk. Norge merket derfor knapt forskjell da finansministerposten gikk fra de to ytterpunktene Kristin Halvorsen til Siv Jensen.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

I Norge må det hvert år legges frem et statsbudsjett. Dersom du ser på de som er fremlagt med forskjellige regjeringer de siste 20 årene, er det egentlig penger inn som avgjør hvor store forskjeller det er. De fleste kostnadene er relativt satte. Når alle statens primærbehov er dekket, vil det som regel være en liten til moderat pott igjen å gjøre partipolitiske krumspring for. I tillegg har Finansdepartementet et ekstremt sterkt og bra embetsverk. Norge merket derfor knapt forskjell da finansministerposten gikk fra de to ytterpunktene Kristin Halvorsen til Siv Jensen.

Så vi kan sette vår litt til at statens institusjoner er såpass robuste at de klarer å holde politikere på ville veier i sjakk. Slik som med Trump?? Trenger jo ikke å stemme da? Blir samme røkla uansett?.

Skrevet
Commander skrev (Akkurat nå):

Så vi kan sette vår litt til at statens institusjoner er såpass robuste at de klarer å holde politikere på ville veier i sjakk. Slik som med Trump?? Trenger jo ikke å stemme da? Blir samme røkla uansett?.

Forskjellen er at Trump hadde flertall. Ytterpunktene i norsk politikk har ikke det. Jonas kan si til rødt at de får nøye seg med et par symbolsaker å stemme på Ap-styrt regjering eller ingen ting å stemme på Erna som statsminister.

• Liker 1
Skrevet
jomann skrev (På 24.7.2021 den 10.08):

Venstresiden har ikke forstått historien om å gi bort fisk vs å lære bort hvordan man fisker.

Det er heller slik at venstresiden ser å hvordan ting virker i praksis. Det er nettopp de rike landene med sjenerøse velferdsordninger som har minst fattigdom, mens de som "fokuserer på å få flere i arbeid" har den høyeste, slik som i USA og Singapore. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, PeeWee said:

Det er heller slik at venstresiden ser å hvordan ting virker i praksis. Det er nettopp de rike landene med sjenerøse velferdsordninger som har minst fattigdom, mens de som "fokuserer på å få flere i arbeid" har den høyeste, slik som i USA og Singapore. 

Først vil jeg påpeke at også Høyre ønsker å beholde velferdsstaten vi har i Norge. Det de sier er at velferd ikke trenger å bli tilbudt av staten alene. Videre sier de at det offentlige ikke har monopol på gode ideer og at vi trenger kompetansen, kapitalen og ikke minst innovasjonsevnen som næringslivet besitter, enten det er snakk om sosiale entreprenører, start-ups eller etablerte bedrifter.

Også partiet Venstre er tydelige på at de er et SOSIAL-liberalistisk parti, der de ønsker en aktiv stat for å skape sosial rettferdighet og reell frihet for alle. 

Når du drar fram kapitalistiske ytterpunkter som USA og Singapore kan man også snakke om de sosialistiske ytterpunktene: Cuba, Nord-Korea, Kina og Sovjet. Personlig mener jeg heller ikke det er veien å gå… men du skal selvfølgelig få gjøre deg opp en egen mening. Det er ikke alltid fine ideologier fungerer like godt i praksis! 

• Liker 5
Skrevet

For det første er ikke trygd ensbetydende med dårlig råd. For det andre stemmer ikke alle av ren egoisme, men av prinsipper de er enige i.

• Liker 1
Skrevet

Å være trygdet er ikke ensbytende med å være kunnskaps og historieløs, Noe man er om man stemmer sosialistisk. Er man trygdet så burde man være ekstra forsiktig med å stemme på partier som vil øke offentlige utgifter og makt i en verden hvor økonomien er svært sårbar.

Resultatet med venstresidige partier er at staten bruker mer penger enn de kan, De hjemmer seg bak "vi skal ta fra de rike og gi til de fattige" Noe som selvfølgelig aldri skjer, De tar fra de rike for å gi til seg selv og byråkratiet,  Dernest følger masseoppsigelser innen det private markedet fordi de rike som sitter med eierskap trekker seg eller fordi risikoen er for stor og fortjenesten for liten, I mange tilfeller vil det også bli direkte tap for dem å fortsette med så mange ansatte.

Dagens politikk på venstresiden er "Vi skal gi dere alt dere ønsker og staten skal være ansvarlig for deres udugelighet" samtidig skal de kutte en av de viktigste inntektskildene til velferdsstaten.

Jeg har selv trygdede folk i familien og med dagens regjering har de fått mer å leve av, Billigere og bedre medisiner, kortere ventetid ved behandling gjennom private aktører med kommunale avtaler.

Det ironiske oppe i det hele er at venstresiden sin jakt på "mindre forskjeller" alltid fører til større forskjeller ved at flere mister jobben fordi avgiftene og skattene blir for høye for den private næringen, Men fortsatt er det folk som stemmer på dette, Tro det den som kan.

• Liker 10
Skrevet
Solar Nebula skrev (1 time siden):

Først vil jeg påpeke at også Høyre ønsker å beholde velferdsstaten vi har i Norge

Jeg kommenterte det debattenten skrev, ikke det partiet Høyre står for eller foreslår. 

Skrevet
Den Sagnomsuste skrev (På 22.7.2021 den 15.43):

Jeg får det bare ikke til å rime??! Jeg har et par trydga slektinger ( de er skralle og fortjener trygda si) som stemmer Høyre på vane. Det virker litt som om det er deres ene dag hvert fjerde år hvor de kan føle seg som piffen 🙄?. Når jeg spør de hvorfor i alle dager de stemmer på de rike får jeg alltid unnvikende svar... 

Dette har fått meg, som livslang sosialist, til å undre meg stort! Hvorfor i all verden stemmer trygda mennesker på partier som vil frata fattige barn retten til tannregulering og senke minstesatsen for sosialhjelp? Jeg får det ikke til å stemme??? 

Kan noen opplyse en stakkar??

Kanskje de kunne spørre deg det samme?  Hvorfor være livslang sosialist?  Det gir heller ingen mening.

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg deler et innlegg fra fb-gruppen AAP-aksjonen i dag.  Det er en offentlig gruppe.  Gruppen har eksistert i 3 år og kjempet mot kuttene i velferdsordningene.

Det har vist seg å være mange misforståelser og mangelfulle kunnskaper om den borgerlige politikk, også rundt på stand under valgkampen.  

BF86484B-FC2C-4B64-8D4A-7318BC45A11C.jpeg

3768FF77-DA96-4FCB-A5F5-28C70545EAE0.jpeg

5BCA3E84-E48C-4DBA-B963-EAFF03E2A7C4.jpeg

Skrevet

De får ikke trygd hvis SV og R legger ned oljen. 

• Liker 5
Skrevet
Pippi Lotta skrev (På 22.7.2021 den 16.04):

Jeg og synes det er veldig rart!

Det er jo ikke så stor forskjell på ap og høyre sin innvandringspolitikk i praksis. Sp (som kommer til og bli store i dette valget)er jo også restriktive i innvandringspolitikken, så det er jo heller tvilsomt at en venstre regjering vill føre så annerledes innvandringspolitikk.  Det er jo trist om folk er så rasistiske at de stemmer mot sine egne interesser på grund av fremmedfiendtlig retorikk alene.  

Man må jo tenke på fremtidige generasjoner nordmenn også. En stor økning i offentlig sektor, velferdsstat og økt innvandring er ikke bra for næringslivet, ei heller for resten av samfunnet på sikt. 

De rike har mange felles interesser med mye av resten av samfunnet, da deres inntekt avhenger av at Norge går godt. Innvandrere derimot vil bare kreve og kreve, og yte lite. Vi trenger dem ikke.

Skrevet
On 7/22/2021 at 3:43 PM, Den Sagnomsuste said:

Jeg får det bare ikke til å rime??! Jeg har et par trydga slektinger ( de er skralle og fortjener trygda si) som stemmer Høyre på vane. Det virker litt som om det er deres ene dag hvert fjerde år hvor de kan føle seg som piffen 🙄?. Når jeg spør de hvorfor i alle dager de stemmer på de rike får jeg alltid unnvikende svar... 

Dette har fått meg, som livslang sosialist, til å undre meg stort! Hvorfor i all verden stemmer trygda mennesker på partier som vil frata fattige barn retten til tannregulering og senke minstesatsen for sosialhjelp? Jeg får det ikke til å stemme??? 

Kanskje ikke alle er som deg og stemmer kun på det som er best for sin egen del, men det som er best for landet som helhet?

Skrevet
Niek79 skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke alle er som deg og stemmer kun på det som er best for sin egen del, men det som er best for landet som helhet?

Virker som om mange mener at "landet som helhet" er den øvre middelklassen?

Annonse
Skrevet
PeeWee skrev (4 minutter siden):

Virker som om mange mener at "landet som helhet" er den øvre middelklassen?

Det er en viktig klasse, da den betaler det meste av velferdsstaten.

Skrevet

Kan det være at de har høy formue?

Skrevet

Hva om det handler om å gjøre velferdstaten levedyktig.. ;) 

• Liker 1
Skrevet
Lampe1 skrev (7 minutter siden):

Det er en viktig klasse, da den betaler det meste av velferdsstaten.

Men det man ser fra USA, Singapore, Sør Korea og Chile er nettopp at selv om denne får det betydelig bedre, så betyr ikke det automatisk at resten får det så grusomt mye bedre. 

Skrevet
On 7/24/2021 at 10:08 AM, jomann said:

Hvorfor i all verden skal man stemme på venstresiden dersom man er trygdet?

Venstresiden sitt største fokus for å redusere forskjellene er å ta mer fra de rike som allerede jobber mye.

Høyresiden sitt fokus er å få flere ut i arbeid, slik at flere kan tjene penger.

Venstresiden har ikke forstått historien om å gi bort fisk vs å lære bort hvordan man fisker.

Merkelig det der at høyresidens politikk har ført til at det er en rekord i antallet som blir dyttet ut i uføre eller på sosialhjelp, og rekord i hvor få som kommer tilbake i arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...