AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 Hei Min veninne har store problemer med å få hjelp i helsevesenet. Fastlegen sier rett ut til henne at hun er til bryderi. Hun blir nektet henvisning til blant annet gastrolog. Hun er lenket til hjemmet pga sammensatte problemer. Mage, alvorlig migrene, og gynekologiske problemstillinger. Har hun noen paragraf hun kan»true» med for å få hjelp? Det er fortvilende å se hvor mer og mer nedtrykt og suicidal hun blir. Anonymkode: e770b...92a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Nei, hun kan ikke true seg til utredning som hun vil ha når fastlegen sier det ikke er grunnlag for det. Det hun kan gjøre er å oppsøke en annen lege for å få en second opinion. Anonymkode: e4a66...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 Du kan få riktige og gode råd ved å kontakte det som før hette fylkeslegen. Ring sentralbordet til sivilombudsmannen, jeg vil tro de kan hjelpe deg videre. Når det er sagt, har hun forsøkt å bytte lege? Hvis hun er dårlig psykisk kan det være nyttig at du hjelper henne med å skrive en konkret liste over hva hun ønsker og hvorfor. Gå med henne til legen og hør hva det er legen sier og hjelp til med å oppklare misforståelser begge veier. Det kan også være nyttig å snakke med en psykisk helsearbeider, de kan også hjelpe til med å snakke med leger. Kan jeg spørre hva som er galt siden hun vil inn til gastro? Anonymkode: 7a86e...257
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #4 Skrevet 22. juli 2021 Lovparagrafer er ikke laget for å overprøve legens medisinske vurderinger. Det er bare andre helsepersonell kan overprøve legens vurderinger. Hun må derfor kontakte andre fastleger og få en vurdering av de, en second opinion. Dersom alle fastleger mener det samme, bør pasienten før eller siden kanskje innse at problemet ligger hos pasienten og ikke hos helsevesenet. Psykolog ville kanskje vært rett instans da i tilfellet. Anonymkode: a2ef5...347 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #5 Skrevet 22. juli 2021 Hun bør kontakte pasientombudet https://pasientogbrukerombudet.no/ Anonymkode: 0ec32...607
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #6 Skrevet 22. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du kan få riktige og gode råd ved å kontakte det som før hette fylkeslegen. Ring sentralbordet til sivilombudsmannen, jeg vil tro de kan hjelpe deg videre. Når det er sagt, har hun forsøkt å bytte lege? Hvis hun er dårlig psykisk kan det være nyttig at du hjelper henne med å skrive en konkret liste over hva hun ønsker og hvorfor. Gå med henne til legen og hør hva det er legen sier og hjelp til med å oppklare misforståelser begge veier. Det kan også være nyttig å snakke med en psykisk helsearbeider, de kan også hjelpe til med å snakke med leger. Kan jeg spørre hva som er galt siden hun vil inn til gastro? Anonymkode: 7a86e...257 Hun har enten forstoppelse eller diare, hele tiden. Og forferdelige magesmerter. Hun var ikke psykisk syk, men dette gjør henne psykisk dårlig. Jeg er svært bekymret for henne. Håret faller av, og stresset eskalerer for hver dag som går uten at hun får hjelp. Takk for alle som skriver svar her❤️ Anonymkode: e770b...92a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå